Hallo allemaal,
In augustus gaan we met het gezin voor de 2e keer naar Thailand. 3 jaar geleden zijn we al 4 nachten in Chiang Mai geweest wat ons goed beviel. Voor dit jaar zitten we meer aan een combi Chiang Rai (3 nachten) en Chiang Mai (3 nachten te denken). Maar ook een combi Pai en Chiang Mai spreekt ons wel aan. Ik zou graag advies krijgen hoe we een weekje in het noorden het leukst kunnen indelen zonder elke dag te moeten verkassen (max. 2 of 3 verschillende guesthouses). We zijn meer op zoek naar leuke dagtripjes dan dat we de hele dag aan het reizen zijn. Is de omgeving van Chiang Rai leuk genoeg om 3 dagen door te brengen of kunnen we beter voor Pai kiezen? Of zijn er nog andere leuke plaatsen in omgeving van Chiang Mai waar het goed meerdere dagen toeven is?
Ik hoor het graag!
Groeten,
Erik
Hee Erik,
Chiang Rai heeft een leuke nachtmarkt, waar je ook prima kunt eten.
De dagtrips zijn: de Witte tempel, evt te combineren met een waterval die op 40 km ten zuiden van CR ligt.
Dat kost dan iets meer dan een halve dag.
Verder kun je naar de Gouden Driehoek, en deze zou ik combineren met een bezoek aan :
Chiang Saen , dat is een stadje aan de Mekong rivier met een leuke markt, een oude stadsmuur, en verscheidene tempels.
Je kunt er (vooral bij de markt) vrouwen van bergstammen zien in hun oorspronkelijke kleding.
Wat je ook kunt doen is een dagje grens-hoppen. Je moet naar naar Mae Sai, anderhalf-twee uur rijden, en mag dan tegen betaling
en inlevering van je paspoort een dagje Birma in, met een tijdelijk Birmees visum.
Voor het donker moet je terug zijn, en je krijgt in je paspoort een nieuw visum voor Thailand wat 15 dagen geldig is.
Let wel goed op, wanneer je het 18 dagen voor je vertrek doet, dan heb je een probleem !
Ook hier kun je (meestal Akha-) vrouwen zien in hun oorspronkelijke kledij,
de jonge (ook meestal Akha-) meisjes die bij de brug poseren met toeristen , dragen thuis gewone kleren, weet ik wel zeker.
Pai is ook heel leuk, maar het is meer een ontmoetingsplaats voor jonge mensen uit de hele wereld.
Men gaat gedurende de dag op de brommer de omgeving verkennen, en 's avonds naar de nachtmarkt, en naar de
bars en restaurants. Erg gezellig, maar minder geschikt voor gezinnen.
Hans.
Hallo Hans,
Bedankt voor je reactie en tips! Heb je nog leuke tips voor omgeving van Chiang Mai? We hebben Doi Suthep, Bo Sang al bezocht, net als een elephant center en zipline. Is bijvoorbeeld Lampang de moeite waard?
Groeten,
Erik
Hee Erik,
Chiang Mai Zoo schijnt leuk te zijn, daar kun je pandaberen zien, volgens mij.
Zelf houd ik van een bezoek aan een orchideeentuin,
er is er een die je gemakkelijk kunt combineren met een bezoek aan een vlindertuin.
Nationale Parken en watervallen zijn er veel rond Chiang Mai.
Je zou Pai ook als dagtocht kunnen doen, reken dan wel op ruim 2 uur heen , en ruim 2 uur terug.
Hans.