advies voor een rondreis in Vietnam februari 2018

Ik wil deze forum graag uitnutten voor een plan van aanpak te maken voor een rondreis in Vietnam in februari 2018.

Wij (Theo, Vera en Maria en ik) zijn tussen de 60 en 66 jaar oud, redelijk sportief ingesteld.

Het lijkt ons leuk om zelf een reis samen te stellen en met behulp van lokale bewoners en gidsen van boven naar beneden in Vietnam relaxed ronde te trekken.

Wij willen zowel zelf met een auto reizen of met behulp van een chauffeur/gids. Naast de toeristische toppers willen we ook graag de cultuur opsnuiven en sportief bezig zijn door te wandelen en fietsen in de natuur van Vietnam.

Ik hoop op leuke reacties.

Hallo Bobbiaan,

Wat leuk dat jullie naar mijn favoriete vakantie land willen gaan.
Zal jullie echt bevallen want alles wat ik in jullie bericht lees is geen probleem.

Mijn probleem is echter:
Het aantal dagen, waar landen jullie, welke periode, budget, interesses, misschien een binnenlandse vlucht.

Wanneer ik dat weet kan ik je helemaal verder helpen en kan dan met een eerste idee komen.
Ik hoop dat je dit kan begrijpen?

Gr.
Ton.

Hoi Ton,

fijn dat je reageert.

Wij willen in februari c.a. 3 weken van Noord naar Zuid trekken en alle hoogtepunten meemaken. Doch ook zelf kunnen beslissen of we wel of niet gaan en eventueel veranderingen erin kunnen aanbrengen.
Een gevarieerde uitgebreide privéreis met een mooie mix van natuur, strand en cultuur/geschiedenis. Tevens met een aantal wandelingen en fietstochten in de reis. Alles met vooraf geregeld vervoer, excursies, gidsen, entreegelden, boottochten, vluchten (internationaal & binnenlands), hotels, dagelijks ontbijt, overige beschreven maaltijden, treinreis, etc. e.e.a. willen we duidelijk vermeld hebben. We willen niet ter plaatse gedwongen worden om vervoer en hotels te moeten regelen wel de mogelijkheid om zelf veranderingen daarin te kunnen aanbrengen.

Het lijkt ons leuk om afwisselend bij lokale mensen te mogen logeren , wellicht zal dat wat eenvoudiger zijn, maar lijkt ons een mooie afwisseling en een bijzondere ervaring.
Ook afwisselend met binnenland en strand/kust lijkt ons leuk

Als vertrekdatum begin februari 2018 aanhouden.

Wij zien uw programma als eerste opzet. We willen dit verder naar wens aanpassen.

We zijn nieuwsgierig hoe je dit aanpakt.

Hgr Bob

Hallo Bob,

Allereerst bedankt voor je antwoord.

Wanneer ik zo jullie wensen lees, was de eerste gedachte die bij mij opkomt; weet Bob dat dit niet echt goedkoop gaat worden?
Ik denk dat je daar wel over nagedacht zal hebben en het geen probleem zou zijn dus ga ik maar volledig los.

Even wat prijzen vooraf en laag ingeschat.

auto per dag 125 USD
gids per dag 35 USD
entree geld 10 USD
Hotel 4 sterren 100 USD / per dag / per koppel

Waarschijnlijk zullen sommige kosten wat hoger uitvallen ivm TET.

Dag 1 aankomst Hanoi + overnachting Hanoi
dag 2 city tour Hanoi + overnachting
dag 3 naar Mai Chau + overnachten lokals
dag 4 Mai Chau + overnachten lokals of hotel
dag 5 naar Tam Coc + overnachten tam Coc regio
dag 6 naar Hanoi + overnachten Hanoi
dag 7 naar Halong + overnachten boot
dag 8 naar Hanoi en vliegen op Danang + overnachten Hoi An
dag 9 Hoi An + overnachten Hoi An
dag 10 naar Hue + overnachten Hue
dag 11 Hue + overnachten Hue
dag 12 naar Saigon + overnachten Saigon
dag 13 Saigon city trip + overnachten Saigon
dag 14 naar Mekong Delta Chau Doc + overnachten delta homestay of hotel
dag 15 naar PQ + overnachten PQ
dag 16 PQ + overnachten PQ
dag 17 PQ + overnachten
dag 18 PQ + overnachten
dag 18 naar Can Tho en naar Cai Be + overnachten Cai Be lokals
dag 19 Cai be fietsen + overnachten Cai Be
dag 20 naar Saigon + overnachten Saigon
dag 21 naar huis

Ik weet dat niet het ideale schema is, maar ik heb geprobeerd om jullie tijdens TET aan het strand te plannen.
Wanneer je in Saigon zou zijn is er best veel gesloten dus is geen optie.

Ben ook niet tevreden oven het sukje Hoi An en Hue, maar daar is nog veel te veranderen; blijft natuurlijk een opzet die openstaat voor veranderingen.

Ik heb voor Mai Chau gekozen omdat je daar goed kan fietsen en wandelen en de percentages bergop te doen zijn; is tenslotte een dal.

Hoi An ook voor het fietsen en met goed weer strand en geschiedenis.
Hue voor cultuur en geschiedenis.
Halong Bay, 1 van de 7 wereld wonderen, dus een must. ( wel voor 1 overnachting ivm met anders teveel reisuren op 1 dag ivm leeftijd (-:

Mai Chau en Cai Be voor logeren bij lokals.
PQ voor stand en dit kan je zo lux maken als je zelf wilt.
Cai Be weer voor rust en fietsen en wandelen voordat je weer in de drukte van Saigon beland.
Saigon voor de laatste souvenirs.

Ik hoop dat de voorzet jullie aan het denken zet.

Gr.
Ton.

Beste Bob, ik weet niet of ik wat toe kan voegen, Ton is tenslotte expert. Maar volgens mij moet je om zelf auto te mogen rijden een (tijdelijk) Vietnamees rijbewijs hebben en geloof me, als je het verkeer in de steden ziet, wil je dat echt niet meer. Er rijden duizenden brommertjes kris kras door elkaar. Auto met chauffeur kan wel. Zelf zijn we wel van A naar B gegaan met een shuttlebus van het hotel, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de afstand. Wat ikzelf ook altijd doe voor ik vertrek is kijken waar de georganiseerde reisorganisaties naartoe gaan, dat geeft een aardig beeld van gebieden die de moeite waard zijn en dan vervolgens zelf regelen. Wij hebben tijdens onze reis naar Vietnam de hotels uit voren geboekt via booking.com, allen met de mogelijkheid op het laatste moment nog te annuleren, mochten de plannen veranderen. airbnb biedt mogelijkheden bij mensen thuis. Er zijn ook reisorganisaties die je volledig privéreis naar geheel eigen wens boeken. Alles vast leggen (incl vervoer (vlucht), excursies, gidsen, entreegelden ed) en toch de mogelijkheid hebben van wijziging wordt wel lastig denk ik. Ik wens jullie veel succes en veel voorpret.

Hallo Koeri,

Beankt voor je reaktie.

Klopt dat je alleen met een auto met chauffeur mag reizen; ik geef dat altijd aan in mijn reakties.
denk dat het bij deze niet echt duidelijk is.

Een tijdelijk rijbewijs bestaat niet niet volgens mij; dus altijd een auto met chauffeur.

Wat betreft het boeken via een hotelsite; is de prijs altijd hoger en de condities van opzeggen zijn altijd gelijk als rechtstreeks boeken bij het hotel zelf.

Zal even mijn reis voor komend december/ januuri als voorbeeld nemen.
Ik heb een prijs van 25% goedkoper dan de bookingssites met dezelfde voorwaarden; en betaal pas na het uitchecken.

Ook kan ik mijn favorite kamer kiezen en heb een sterkere positie dan mensen die boeken via Bookings sites wanneer deze door hen ook geboekt is.

Klopt ook dat er bureaus zijn die alles regelen; maar wil je daar de tips en trucs van weten; laat het dan even weten.
ik kan je dan honderden euro’s besparen met wat simpele keuzes die niets afdoen aan een vakantie die je voor ogen hebt.

Gr.
Ton.

Hi Ton, Ik ben al eerder in Vietnam geweest en heb toen veel via booking.com geboekt idd. Welke opties stel jij dan voor aangezien je aangeeft dat er betere alternatieven zijn ? We vetrekken 11-2 naar Ho Chi Minh en willen eerst naar Con Dao, Heb je daar ook tips voor of raad je dat af ?

Marouk,

Om de beste voorwaarden en prijs te krijgen is gewoon om bijv. via Booking.com een hotel te bekijken.
Dan contact opnemen met hotel van je keuzen en de prijs van Booking. com geven.

Bijna 90% van de hotels komen of met een betere prijs of een upgrade of gratis diners of gratis excursies enz.

In mijn geval ging het hotel 25% lager dan de prijs van de laagste aanbieding van een boekingsite.
Moest wel verplicht het nieuwjaarsdiner nemen; maar was dan toch 15% lager uit in totaal en dus wel een avond eten en drinken erbij op oudjaar.

Con Doa.

Normaliter is het weer oke in Februari.
Maar houd er wel rekening mee, zou je wel gedaan hebben, dat het niet echt druk en touristisch is op het eiland.
Engels is ook niet echt bekend bij de bewoners, dus dat is ook een uitdaging.

Wil je de bossen in, dan is het verplicht op sommige trajecten om een gids te nemen ( niet op alle ).

Maar hou je dus van om toeristen te mijden, duiken, snorkelen, strand, natuur, geschiedenis ( de gevangenissen ), occulte zaken en prima bestemming.

Misschien een tip, Shelly123 gaat er, geloof ik in de maand oktober naar toe en waarschijnlijk kamperen.
Waarschijnlijk kan zij haar meer recentere ervaringen delen met jouw na haar vakantie?

Gr.
Ton.