advies omtrent rijbewijs, budget, innentingen, omkoping,...

Beste mensen

Ik (20) en een vriend (19) willen graag deze zomer een motortrektocht doen in Zuid-oost-azie.
We hebben retour tickets gevonden voor 440 euro Brussel-Bangkok eind juni 2016 - begin september 2016, 2 maanden dus.

  • We dachten er aan in Bangkok ieder een brommer te kopen en een soort cirkel maken en tailand, laos, vietnam en cambodja zien

dit is echt een klad plan, het hoeft niet perse deze route of zo groot te zijn, dus als het te groot is of jullie denken dat een andere route mooier/leuker/relaxter is laat ons dat zeker weten dan :slight_smile:
Het is de eerste keer dat we zoiets doen, dus als dit niet haalbaar is of zo, enfin alle tips zijn handig

  • We vroegen ons eigenlijk af hoe het zit met een rijbewijs voor de brommer. We hebben er allebij geen dus we weten niet of dat nodig is en/of geldig zou zijn moesten we er hier eentje halen. We hadden ook begrepen dat als politie ons halt houdt we waarschijnlijk een soort standaard ‘boete’/omkoping zouden moeten betalen maar hoeveel zou die ongeveer bedragen?

  • Van budget hadden we voor 2 maanden gerekend op 2700 euro (min 400 tot 700 euro voor het vliegtuig) voor visums, eten, drinken, brommer (+kosten + naft), verblijf in goedkope herberg achtige plekken en af en toe in een tent.

-Hoe zit het met inentingen? welke zouden we nodig hebben?

Heel erg bedankt om dit door te lezen en we zijn benieuwd naar jullie ideeën en bedenkingen!

Hee Sander, Het plan ziet er mooi uit, maar ik zie echter nog wel een paar beren op de weg…Je schrijft : We hadden ook begrepen dat als politie ons halt houdt we waarschijnlijk een soort standaard ‘boete’/omkoping zouden moeten betalen maar hoeveel zou die ongeveer bedragen? Dat verschilt per Amphoe (gemeente) , de ene gemeente gaat er gemakkelijker mee om dan de andere, hetzelfde geldt voor het dragen van een helm. Als je wel een rijbewijs hebt voor een auto, zou je deze bij de ANWB om kunnen laten zetten in een internationaal rijbewijs, en dan moet je het probleem kunnen omzeilen.Problemen doen zich voor wanneer er ongelukken gebeuren, de westerling zal vrijwel altijd de schuld gaan krijgen. Tevens is het lastig om je brommer van land naar land te krijgen. Wellicht is het een betere optie om ter plekke een brommer te huren. In Thailand kan dat vrijwel overal, in andere landen ligt dat een wat lastiger. Je schrijft ook: Van budget hadden we voor 2 maanden gerekend op 2700 euro .Is dat per persoon ? Dan is het nogal ruim, is het voor twee, dan is het veel te krap. Inentingen , malariapillen e.d. hangt af van de gebieden die je gaat bezoeken, reken zomaar op 250 europp voor deze landen, wanneer je alleen Thailand aandoet zal dat minder zijn. Hans.

Eerste keer Thailand? zal dan de eerste week(en) rustig aan doen wennen aan dit land en dan gewoon eens beginnen met huren kleine tochtjes maken .:chin:

Je wilt zo’n reis per motor (brommers bestaan hier vrijwel niet) maken zonder rijbewijs? Begin er niet aan.

Beetje een dromerig plan Sander,
Je kan best een brommer/moto in Thailand kopen, maar om hem ingeschreven en verzekerd te krijgen moet je best een plaatselijke domicilie of vast adres hebben. Dan hangt het er nog vanaf of het een nieuwe, tweedehandse, inlandse of ingevoerde moto is. Ik heb al verhalen gehoord van 2 dagen wachten maar de meeste gaan naar 2 weken of meer…
Een (Europees) Internationaal Rijbewijs heeft in Cambodja geen rechtsgeldigheid, maar het wordt wel aanvaard(?), maar zonder zou ik er niet aan denken.

Je beste optie is effectief je reis op te splitsen en naar de regio’s die je wil zien te reizen met het openbaar vervoer (trein, vliegtuig) en daar ter plekke een moto’tje te huren. Als Europeaan met een tweedehands moto en Europees rijbewijs krijg je een hoop ellende bij elke grensovergang. Mogelijk moet je je moto zelfs telkens opnieuw verzekeren.

Best huren, en aan de verhuurder vragen wat de mogelijkheden zijn. Je kan niet altijd met een gehuurde moto de grens over.

Oh,http://www.rideasia.net/ , ga daar ns horen, toffe bende daar, meestal -oudere- expats met twee gemeenschappelijke afwijkingen, liefde voor Zuid Oost Azie en motorrijden.

F.