Advies nodig van backpackers!

Hallo,

Mijn vriendin en de grootouders van mijn dochter wonen in Thailand. Nu bedacht ik mij om samen met mijn dochter 3 weken in maart april 2015 naar Thailand te gaan als cadeau voor haar slagen van school en gelijk een bezoekje te brengen bij opa en oma en mijn vriendin.
Nu ben ik al weken aan het lezen op internet over dit gebied, het bracht mij dus op het idee om te gaan backpacken. Ik weet dat vele zullen zeggen, drie weken is echt te kort, maar ik ben een alleenstaande werkende moeder met 3 kinderen die dus niet zo maar even een paar maanden van huis kan. Het idee leek me dus hartstikke leuk en voor mij en mijn 16 jarige dochter een spannende maar mooie ervaring.
Ik heb helaas geen mensen in mijn omgeving met backpack ervaringen en vroeg mij af of er misschien mensen waren met tips en adviezen voor me.
Voor mijn 16 jarige dochter is het namelijk niet echt leuk om elke dag rond te dwalen, te bezichtigen of als het donker is over straat te zwalken. Dus ik moet een afwisselend programma hebben. Is het te doen met een 16 jarige om low budget te reizen en op zoek te gaan naar een slaapplaats en geen vast programma te hebben?
Ik had zelf een paar puntjes genoteerd wat ik gedaan wil hebben en daar tussen en omheen wilde ik het over me heen laten komen.

aankomst Bangkok, overnachting van te voren geboekt.
dag in Bangkok en een slaapplek zoeken.
vanuit Bangkok richting opa en oma die in Pattaya wonen.
2 dagen bij opa en oma
2 eilanden bezoeken Koh Chang en Koh Kut
Naar mijn vriendin die in Nakhon Ratchasima woont
2 dagen bij vriendin
park Khao Yai
Ayutthaya
brug rivier Kwai
eindigen in Bangkok

Is er dus iemand met ervaringen, advies, tips over slapen, eten, omgeving, wat dan ook, of een mooie route waarin deze dingen vallen. Is er misschien iets wat ik absoluut moet zien of rekening mee moet houden? Is het haalbaar om met de nachttrein naar Chiang Mai te gaan in die 3 weken bv…
ik hoor het graag…

groetjes Daisy

Hallo,

Wat een leuk vooruitzicht! Ik denk dat je route opzicht wel goed is hoor. Ik zou wel extra tijd incalculeren bij familie en vriendin omdat je hun niet zo vaak ziet. Ik zou dus niet naar Chiang mai gaan. Dit kost veel tijd om daar te komen.
Ik denk ook dat je een goede afwisseling hebt van familie/natuur/cultuur, ook voor een 16 jarige. Wil ze wat meer strand, dan zou ik Ayatthaya skippen. (ik ben er zelf niet geweest) ik kan me voorstellen dat een 16 jarige dat niet zo interessant vind. Je zou dit ook als dagtocht vanuit Bangkok kunnen doen.

Bij Kanchananaburi heb je in de regio Erawan watervallen. Ik denk dat dit een mooie afwisseling is voor die regio. Ook kun je hier een ritje op een olifant maken. Je kunt dit allemaal op eigen gelegenheid doen doormiddel van vervoer regelen, of met een tour mee.

Je hoeft niet veel van te voren te plannen. Voor Bangkok zou je al een overnachting kunnen boeken. Welk gebied zouden jullie willen zitten? Zelf zit ik vaak bij Khao san road. Een hele drukke straat. Maar vlak daar in de buurt ligt Soi Rambutri. Gezellig druk. Dit ligt in de buurt van het paleis, wat echt een must is! Let erop dat je armen en benen bedekt moeten zijn.
Je zou even kunnen kijken op New siam guesthouse. Ze hebben 3 hotels welke prima zijn. Ook Rambutri village vond ik prima voor het geld. Je hebt hier ook een zwembad op het dak. Heerlijk!

In Kanchanaburi sliep ik in Noble night guesthouse. Eenvoudige kamers, maar met een zwembad.

Ik boek nooit iets van te voren, er is genoeg plaats om te slapen. Koop een reisgids (lonely planet bijvoorbeeld) En laat je afzetten bij een guesthouse/hotel. Je vraagt of je de kamer even mag zien en dan beslis je of hij goed is voor jullie. Kamers heb je al van een euro of 5, maar die zijn dan eenvoudig zonder badkamer. Als de kamer je niet bevalt, liggen er in de buurt meestal genoeg hotels die je dan ook even kunt bekijken.
Ook busreizen/treinreizen kun je vlak van te voren boeken. (Behalve als het lange afstanden zijn, een dag van te voren is vroeg genoeg) Dit kun je bij de vele kleine reisbureautjes doen.

Eten kun je overal vinden in restaurants of stalletjes langs de weg. Dit zou geen probleem moeten zijn. Let er op dat het druk is, dan is het eten meestal wel goed.

Let erop dat je voor veel zaken moet afdingen (taxi’s en dergelijke) Maar dat wist je misschien al.

Plaats ook een bericht op het Thailand forum, daar zitten veel Thailand kenner!

Hoi
Het is opzich wel te doen.
Gun je af en toe even een relax momentje, dat is wel lekker als je weer een hele nacht in een bus heb gezeten.
In Bangkok zelf is koh san road wel indrukwekkend daar heb je veel, hotelletjes en hostels.

En als je naar de river kwam gaat, ga dan ook wat hierboven gezegd wordt naar de erawan watervallen, dat is wel een mus see!!!
In kanchanaburi zit een heel leuk plekje om te overnachten. Zit vlak naast de bridge over the river kwaii.
Een guesthouse daar kan je voor heel goedkoop een kamertje op de river kwai nemen echt super leuk.

Taxi chauffeurs kunnen je ook naar de bezienswaardigheden brengen, scheelt weer hoef je geen tour te boeken.
Spreek van te voren een prijs af en vraag of hij wilt wachten.

En ga alsjeblieft niet op een olifant zitten , in Thailand buiten kanchanaburi heb je een olifantenreservaat, van een Nederlander hele lieve vrouw, daar kan je vrijwilligerswerk doen, daar doe je het werk voor de olifanten.
Maar goed even terug.
Ik heb daar dus geleerd dat een olifant maar 100 kilo op zijn rug kan dragen, je denkt een groot beest kan wel een paar honderd kilo op,zijn rug dragen, niet dus!!! En wist je dat zo een stoeltje wat op een olifant gemonteerd is al 50 kilo weegt…?
Een olifant kan wel honderden kilo’s in zijn nek verdragen, dus daar kan je wel zitten, maar goed het blijven wel wilde dieren…

Bookings.com daar keek ik op als ik weer een nieuwe verblijfplaats nodig had en vaak deed ik het nog op de dag zelf.

Ooh en een tip!!! Koop geen deet hier in Nederland dat werk niet in Thailand, in Thailand zelf deet kopen en die ik altijd kocht was een oranje spuitbus die werkte super goed!!!

Kan je niet met opa en oma, ook gaan reizen, of met je vriendin ? Die weten hoe het ook allemaal in zijn werking gaat daar in Thailand.

Eet zoveel mogelijk bij de lokale restaurantjes, je kan zien of het een goed restaurantje is als er veel lokale mensen zitten.