advies gevraagd

Wij willen eind maart ruim 3 weken naar China. (23 dagen)
Wat is een goed reis schema?
Willen graag de highlights zien.Maar ook het echte China.
Individueel reizen met een goede organisatie. Realiseren ons dat noord en zuid China te veel is voor het aantal dagen.

Hoi

Ik kan je een paar deeltips geven. Wij zijn vorig jaar naar China geweest. Beijing was machtig en prachtig. Daar kun je het makkelijk een week uithouden. De Verboden Stad en de Grote Muur waren voor mij echt hoogtepunten.

Wij zijn daarna naar Chengdu gegaan. Ik vind het geen aanrader. Het terracotta leger is een veel beter alternatief.

Sommige organisaties regelen individuele reizen. Wij hebben dat toen via NRV Holidays gedaan. Voor die reisorganisatie zou ik niet kiezen. Het was zo slecht dat we het vorig jaar voor hebben laten komen en we hebben ook gewonnen. Een en al misleiding en bedrog.

Succes! Royan

Dank je voor het advies mbt NRV Holidays. Wat viel je tegen aan Chengdu?

Chengdu is een grijze stad. Het staat bekend om het pandareservaat maar het is niet meer dan een dierentuin. Er is nog wel een nationaal park in de buurt met tempels, maar het haalt het niet bij Beijing. Wij moesten wel via Chengdu omdat we doorvlogen naar Tibet maar 1 of 2 dagen daar waren meer dan genoeg geweest.

Er staan wat foto’s van me in Beijing en Chengdu op www.ecritures.nu/reizendoorlandeninopspraak

Wat een goed reisschema is hangt helemaal van je persoonlijke voorkeuren af.
Wat wil je zien? Houd je van steden of de natuur? Je kunt zoals gezegd vanaf Beijing richting Pingyao, Xi’an, Chengdu richting Kunming (Dali, Lijiang, Litang), maar ook kiezen voor het oosten en richting Shanghai, Hangzhou/Suzhou, Yangshuo gaan.

Heee,
Wij zijn zelf 2 jaar geleden naar China en Tibet geweest. Het was echt een fantastische reis van 4 weken! Wij zijn zelf begonnen in Beijing daarna Xi’an(teracotta leger) dan via Tibet naar Shangrila, Dali, Lijang, Yangshuo en dan geëindigd in Guangzou/Kanton. Dit was een groepsrondreis maar uiteindelijk zaten we alleen met ons gezin en 1 andere man. Wat veel mensen nog doen is i.p.v. bijvoorbeeld Shangrila naar Chengdu gaan. Zelf vond ik Shangrila niet heel bijzonder dus Chengdu is dan wel een aanrader. Ook als je een keer in je leven naar Hong Kong wilt zou ik dat zeker doen i.p.v. Guangzou. Hong Kong lijkt mij namelijk veel specialer en natuurlijk groter. Alleen heb je daar geloof ik wel een extra visum voor nodig.

Zelf vond ik de hoogtepunten naast Tibet vooral de steden Lijang en Yangshuo. Ook waren de rijstvelden en natuurlijk de hele cultuur echt geweldig. Het was een hele speciale reis door natuurlijk de grote cultuurbarrière waar je tegen aan loopt en ook zeker de prachtige natuur.

Zoals hierboven al genoemd is moet je inderdaad kijken naar wat je zelf wilt. Maar de meeste rondreizen door China gaan langs de steden die ik hierboven heb genoemd. Heel veel succes gewenst met het plannen van de vakantie, en geniet er van!

Wat betreft Hong Kong; als Nederlander krijg je aan de grens een zogenaamd ‘visa on arrival’ voor 90 dagen. Wanneer je naar Hong Kong vervalt wel je Chinese visum, je kunt dan dus niet meer terug naar China. Tenzij je een nieuw visum aanvraagt uiteraard, maar dat zal je geld kosten en het zal misschien wat lastig gaan.

Beijing is een must. En zoals al aangegeven kun je daar makkelijk een week vullen.
Maart is nog wel koud! Neem warme kleding mee!

Maart is wel een zeer geschikte maand voor Hong Kong, al ben ik zelf niet zo’n liefhebber van die drukke en moderne stad die weinig met China te maken heeft… (i.v.m. het visum de reis hier beginnen of afsluiten).

Xi´an en het Terracotta leger is ook zeker een must.
Tussen Beijing en Xian ligt Pingyao. Mocht je daar heen gaan, ga dan minstens 2 en nog liever 3 nachten en doe een dagtrip naar het Family Compound en Underground Castle (kun je bij een hostel laten regelen).

Chengdu heeft uitstekende hostels en is een zeer aangename stad in de lente en nazomer. Eén van mijn favoriete steden. Het Renmin Park, Dufu cottage en Wenshu Tempel zijn musts, en eventueel de Panda´s of een dagtrip naar de Leshan Buddha.
Chengdu is ook een uitstekende basis voor meerdaagse trips naar de bergregio´s Songpan en Jiuzhaigou (duur) en Emei Shan, maar dan zit je in maart waarschijnlijk nog in de sneeuw… Dat kun je beter een keer voor de nazomer bewaren.
Er zijn meer bijzondere bestemmingen in Sichuan, maar dan vind ik maart te vroeg.

Yangshuo (bij Guilin) kan overigens ook nog fris zijn in maart, maar heeft een fantastische omgeving om een paar dagen te vullen.
Wil je eens iets anders, dan kun je naar de aangename kuststad Xiamen in het zuidoosten gaan (één van de goedkopere bestemmingen in China met KLM, al is KLM over het algemeen ERG te duur, je kunt VEEL goedkoper met Finnair, LOT of Lufthansa vliegen wanneer je op het juiste moment boekt, zoals NU) en een tour doen naar Hakka Round Castles (die overigens niet allemaal rond zijn). Ik heb dat een paar jaar geleden met mijn Chinese vriendin in november gedaan met een auto en chauffeur. Zelfstandig met openbaar vervoer is daar lastig en zeer tijdrovend. En misschien niet echt iets voor een eerste China-reis.

Lijiang en Dali liggen wat hoger en zullen frisser zijn, maar zijn prachtige bestemmingen.

Ook heel mooi en aangenaam in maart is de regio van Kunming naar Jinghong in het diepe zuiden van China. Je zit dan bijna in Laos. Rond Jinghong kun je prachtige uitstapjes doen.

23 dagen is erg weinig.

Alle treinreizen een paar dagen vooraf door je hostel laten boeken.
Binnenlandse vluchten circa drie weken vooraf op ctrip of travelzen.

Johan
(volgend jaar mei voor de 9de keer naar China)