Hoi Juut,
Wat gaaf dat je je droomreis gaat maken! Ja, de trip die jij omschrijft is erg leuk!! Ik ben in september teruggekomen van een reis naar o.a. Australia en heb wel een paar goeie tips voor je. Ik ben er 3 maanden geweest en heb deels gedaan wat jij wil gaan doen. Ik ben begonnen in Cairns en heb in 6 weken de oostkust af gereisd naar Melbourne.
Allereerst: reizen in Australia is heel goed te doen voor een **vrouw **alleen. Ik reisde ook alleen. Gebruik gewoon je gezond verstand en intuitie. Het land is zo ingesteld op backpackers, alles is heel makkelijk te doen.
Je schrijft dat je het met een auto wil doen en hotels. Dat zou ik niet doen als ik jou was. De afstanden zijn ENORM, en dan zit je voornamelijk in de auto, in je eentje. Dat is erg vermoeiend. Als ik jou was zou ik een ticket nemen met de **Greyhound **bus. Je kan gewoon een enkeltje Sydney-Cairns kopen, en dan zelf via hun site boeken op welke dag je waar naartoe reist.
Zie http://www.greyhound.com.au/ Kijk bijvoorbeeld bij Day Passes of Mini Traveller Pass.
Dus ik denk dat je beter geen auto kunt boeken, maar wanneer je in Sydney bent, een Greyhound pas kunt regelen. Er zijn verschillende travel bureaus die backpackers van alles aanbieden, van bustickets, tot hostelovernachtingen, tot day tours, etc. Een daarvan is Peter Pans Travel. Zie http://www.peterpanstravel.com/catalog/default.php
Je kan goed **surfen **in Sydney (bij Bondi Beach bijvoorbeeld), Byron Bay, Gold Coast (Surfers Paradise), Noosa, Hervey Bay etc. Plekken genoeg. Informeer wel even naar gevaarlijke kwallen, toen ik er was, wat het ‘stinger season’ voorbij. En surf nooit bij dusk or dawn, want dat is etenstijd voor haaien.
Andere geweldige dingen die je kan doen in bijv. Byron Bay is kayakken met dolfijnen en snorkelen met turtles.
In Port Macquarie is een Koala Hospital. Op een bepaald tijdstip doen ze een rondleiding.
Byron Bay vond ik echt geweldig, ik ben er een week gebleven! Een heel relaxed surfstadje. Je kan ook mooi wandelen naar de vuurtoren en dan kom je op het meest oostelijke puntje van Australia te staan.
Gold Coast (Surfers Paradise) vond ik niet zo veel aan. 't Is wel leuk als je van feesten houdt, maar echt mooi is het niet, met al die wolkenkrabbers.
**Noosa **vond ik ook geweldig! Klein stadje waar je ook kan surfen. Ook kun je vanuit hier de bus nemen naar Australia Zoo, de dierentuin van Steve Irwin’s familie. Die doet er een uurtje over, heen en terug, en is als ik me goed herinner gratis.
Vanuit Hervey Bay kun je een trip maken naar Fraser Island (1 of 3 dagen, begeleid, of zelf met backpackers). Ik vond 't eiland wel mooi, maar had de pech dat ik niet zo’n leuke reisgenoten had. 't Ligt dus heel erg aan de groep waar je in belandt. Ook vanuit Rainbow Beach kun je Fraser bezoeken. Ik heb gehoord dat Rainbow Beach leuker is dan Hervey Bay.
Als je vanwege de tijd moet kiezen tussen Fraser Island en Whitsunday Islands, zou ik zeker de laatste kiezen.
De **Whitsundays **doe je aan vanuit Airlie Beach. Je kan een meerdaagse trip boeken waarbij je op een boot overnacht. Maar zorg dat je niet in een hostel bij het resort op Long Island terechtkomt. Dat had ik namelijk, maar er was geen keuken, dus je was ‘gedwongen’ om in het restaurant te eten voor veel te veel geld.
Als je backpackt, is het handig om een food bag te kopen bij een supermarkt, waarin je je eten meeneemt. Die kun je dan steeds in een hostel in de koelkast zetten. Zet er wel je naam op en hang er evt. een slotje aan, want soms wordt eten gejat. Over het algemeen niet hoor, want een onbesproken regel onder backpackers is dat je niet van elkaar jat. Je leeft immers allemaal op een budget.
Heb je tijd over wanneer je in **Townsville **bent, boek dan 1 of 2 nachten op Magnetic Island. Daar kun je een wildlife tour doen bij het YHA hostel en een krokodil, koala en python vasthouden, en rock wallabies voeren in Arcadia Bay.
Als ik jou was, zou ik niet vanuit Townsville naar Port Douglas reizen, maar naar Cairns. Vanuit daar kun je namelijk ook een meerdaagse trip boeken naar Daintree Rainforest NP, Cape Tribulation en Port Douglas. Wil je alleen gaan, dan kun je natuurlijk dat wel doen, eventueel een auto huren.
Ik had bij Peter Pans Travel in Cairns een trip geboekt naar Daintree Rainforest en Cape Tribulation, bij Tropics Explorer, met o.a. een horse ride in Cape Tribulation. Port Douglas deden we maar heel kort aan, maar je kan ook besluiten om daar een nachtje te blijven. Zie Cape Tribulation Overnight Tour
Trips naar het **Great Barrier Reef **kun je zowel vanuit Cairns als Port Douglas maken. Een goede tip is om dan bij de fotograaf tegenover de McDonald’s in Cairns een onderwater-camera te huren. Dan kun je tijdens het snorkelen prachtige foto’s maken! Die camera is semi-professioneel, dus 1000 x beter dan een wegwerpcamera. Ik heb een dagtocht gemaakt met Passions of Paradise. Heel vriendelijk, professioneel en lekker eten. Zie http://www.passions.com.au/
Wat ook een echte aanrader is voor een day trip vanuit Cairns is Uncle Brian’s. Die gaat naar de Atherton Tablelands en is zooo lachen! Zie http://www.unclebrian.com.au/
Wat overnachtingen betreft, zie je het zitten om in een hostel te overnachten in plaats van hotels? Dat is namelijk veel betaalbaarder en je komt veel leuke mensen tegen (ook wel veel party people van rond de 20).
YHA is een hostelketen die aparte mannen en vrouwenkamers heeft.
En verder: luister naar tips van mensen die je onderweg ontmoet. Die zijn zeer waardevol!
Nou, ik hoop dat ik je goed heb kunnen helpen.
Heel veel plezier! Je zult een geweldige reis hebben!
Groetjes,
Linda