Advies february 2011

Ik en mijn vriendin willen naar Thailand , een rondreis maken …
Het lijkt ons het leukst dit te doen zonder tevoren hotels te boeken …
( misschien 2 nachten bangkok )
Zelf ben ik al twee keer in Thailand geweest , maar dat was business wise .

Wie wil en kan ons goede tips geven voor o.a ;

-Periode voorkeur ?
-Vervoer ter plaatse naar het noorden en dan zuidwaarts ?
-Hotels /Guesthouses/appartementen ?
-Geschatte hoeveelheid euro,s benodigd vr 3 weken verblijf ( bij ,normaal
"uitgave patroon ) ?
-Hoe met bagage , rugzak of ??
-Do,s and dont,s ?
-Excursies ter plaatse boeken ?

Dank jullie wel bij voorbaat voor jullie reactie !!:chin:

MvG :

Richard en Jolanda :dag:

Hallo Richard en Jolanda,

Volgens mij heb je je periode al aangegeven in je titel van je topic, en dit is een goede keuze. Februari wordt gezien als een van de beste tijden om naar Thailand te reizen omdat er weinig neerslag is, en de temperaturen zijn aangenaam en de luchtvochtigheid is in vergelijking met andere maanden wat lager :smile:.

Het vervoer naar het Noorden en Zuiden kan op vele manieren, persoonlijk zou ik, vooral omdat het voor je vriendin de eerste keer is, de trein pakken om zo wat van het landschap mee te krijgen. Mocht het budget het toelaten kun je daarna misschien vliegen om zo tijd te besparen en meer “vakantie” te hebben. Maar anders kun je ook altijd de bus nog pakken, waarmee je ook overal kunt komen in Thailand.

Wat voor overnachtingen… Dat ligt echt aan jullie budget. Je kunt het in Thailand zo duur, en goedkoop maken als je zelf wilt. Omdat ik meestal backpack, kies ik meestal voor guesthouses om zo ook in contact te komen met andere reizigers, maar guesthouses zijn qua overnachtingen ook prima en voordeliger dan hotels!

Bij een normaal uitgave patroon schat ik zo’n 50 á 60 euro per dag voor zijn 2’en, maar dan nogmaals, je kunt het zo goedkoop/duur maken als je zelf wilt!

Wat is jullie reissteil? Reizen jullie continu of blijven jullie een week op dezelfde plek. Wegens omstandigheden moest ik afgelopen jaar als “backpacker”, met een gewone tas reizen en ik moet zeggen dat dit ook niet tegenviel :biggrin:. Het enige wanneer je je tas hoeft te dragen is eigenlijk als je van en naar je vervoer loopt. Dus bijvoorbeeld als je van je guesthouse naar de bus loopt, en op de eindbestemming van de bus weer naar een guesthouse loopt.

Do’s en Don’ts… Probeer altijd de Thaise levensstijl en cultuur te respecteren, en waarschijnlijk als je van te voren een reisboekje over Thailand doorleest al heel wat tegenkomen. Hier in ieder geval een link waar al wat dingen staan. http://www.thailandreisgids.nl/alles-over-thailand/dos-and-donts/inleiding.php

Excursies, maar ook openbaar vervoer valt prima ter plekke te regelen/boeken! In de meeste gevallen geen probleem. Voor openbaar vervoer, en special voor de trein, is het verstandig om tickets wel alvast minstens één dag van te voren te boeken.

Ik hoop dat ik wat vragen heb kunnen beantwoorden, mocht je er meer hebben voel je vrij om ze te vragen!

Mocht het de beste reisperiode nog niet helemaal duidelijk zijn, dan is het misschien verstandig om dit recente stuk te lezen van thailandblog.nl

Hee Faith,

Een grote rugzak zou ik zeggen, ik neem ook altijd een kleine mee
die ik gebruik voor handbagage, en tevens als “daypack”, als ik 1 of 2 nachtjes ergens heenga. Mijn grote rugzak laat ik dan in het hotel liggen waar ik vandaan kom, en weer terugga. Dit is nooit een probleem, en is
ook vrijwel altijd gratis.

Afgelopen februari was ik er, het is rond die tijd heet, en als je gek bent op bergen en vergezichten, zou ik een andere tijd overwegen, aangezien ze in Noord-Thailand vaak bossen platbranden rond die tijd. In Chiang Rai
werd zelfs een smog-alarm afgegeven. Tussen 11 en 3 is het ivm de temperatuur verstandig om niks of weinig te doen.

Koop een Lonely Planetgids, en kies per plaats die je aandoet twee hotels-guesthouses. Een als bestemming , en een als reserve, mocht de nr.1
vol zitten of gesloten zijn. De taxi-tarieven staan er ook in, bekijk onderweg altijd ff wat je zou moeten betalen.

Hans.

Hoi Hans !

geweldig bedankt voor je adviezen …
gaan ze zeker meenemen in onze voorbereidingen !!

Groetjes Richard en jolanda !

gebruik de Lonely planet aub niet als de bijbel, zie dit te vaak hou er rekening mee dat prijzen kunnen veranderen. ik verdenk soms hotels/bungalows ervan dat ze wachten tot de nieuwe LP uit is en dan hun prijzen verhogen.

het gebeurt hier dat mensen met een 10 jaar oude LP rondlopen en dan verbaasd/boos zijn dat de taxi chauffeur meer rekent dan in de LP.

De LP is handig om een indruk te krijgen van gebieden en verblijfplaatsen en hoe ergens te komen, maar wijk er ook eens vanaf want anders blijf je zo op de zgn banana pancake trail.

Afgelopen febr. betaalde ik in Chiang Rai de helft van wat in de Lonely Planet stond, het omgekeerde komt dus ook voor.

Ik sliep in de Thai Boxing room voor 350 baht ! Aircon, douche, toilet en TV !

De concurrentie in de regio Chiang Rai is moordend, ook in Chiang Saen en
Mae Sai betaalde ik heel weinig voor veel luxe.