Hallo Richard en Jolanda,
Volgens mij heb je je periode al aangegeven in je titel van je topic, en dit is een goede keuze. Februari wordt gezien als een van de beste tijden om naar Thailand te reizen omdat er weinig neerslag is, en de temperaturen zijn aangenaam en de luchtvochtigheid is in vergelijking met andere maanden wat lager
.
Het vervoer naar het Noorden en Zuiden kan op vele manieren, persoonlijk zou ik, vooral omdat het voor je vriendin de eerste keer is, de trein pakken om zo wat van het landschap mee te krijgen. Mocht het budget het toelaten kun je daarna misschien vliegen om zo tijd te besparen en meer “vakantie” te hebben. Maar anders kun je ook altijd de bus nog pakken, waarmee je ook overal kunt komen in Thailand.
Wat voor overnachtingen… Dat ligt echt aan jullie budget. Je kunt het in Thailand zo duur, en goedkoop maken als je zelf wilt. Omdat ik meestal backpack, kies ik meestal voor guesthouses om zo ook in contact te komen met andere reizigers, maar guesthouses zijn qua overnachtingen ook prima en voordeliger dan hotels!
Bij een normaal uitgave patroon schat ik zo’n 50 á 60 euro per dag voor zijn 2’en, maar dan nogmaals, je kunt het zo goedkoop/duur maken als je zelf wilt!
Wat is jullie reissteil? Reizen jullie continu of blijven jullie een week op dezelfde plek. Wegens omstandigheden moest ik afgelopen jaar als “backpacker”, met een gewone tas reizen en ik moet zeggen dat dit ook niet tegenviel :biggrin:. Het enige wanneer je je tas hoeft te dragen is eigenlijk als je van en naar je vervoer loopt. Dus bijvoorbeeld als je van je guesthouse naar de bus loopt, en op de eindbestemming van de bus weer naar een guesthouse loopt.
Do’s en Don’ts… Probeer altijd de Thaise levensstijl en cultuur te respecteren, en waarschijnlijk als je van te voren een reisboekje over Thailand doorleest al heel wat tegenkomen. Hier in ieder geval een link waar al wat dingen staan. http://www.thailandreisgids.nl/alles-over-thailand/dos-and-donts/inleiding.php
Excursies, maar ook openbaar vervoer valt prima ter plekke te regelen/boeken! In de meeste gevallen geen probleem. Voor openbaar vervoer, en special voor de trein, is het verstandig om tickets wel alvast minstens één dag van te voren te boeken.
Ik hoop dat ik wat vragen heb kunnen beantwoorden, mocht je er meer hebben voel je vrij om ze te vragen!