Advies en tips gevraagd voor Australie

Hoi allemaal,

Na twee reizen door Azië (Indonesië, Vietnam, Cambodja & Laos) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik weg ben van dat werelddeel! Ben pas 3 weken terug en ben de gehele tijd volop bezig met het plannen van een derde maar lange reis (max 1 jaar). Hoe lang ik precies wil reizen laat ik geheel van alles daar afhangen. Dit klinkt en ziet er allemaal erg leuk uit maar toch wel een beetje spannend…

Ik zou graag in Australië willen beginnen met een taalcursus Engels en vervolgens wat bij te verdienen door ergens werk te vinden. Nu ben ik heel erg benieuwd naar wat jullie mij hierbij zouden adviseren. Heb zelf al veel rondgekeken en vind cursussen die redelijk prijzig zijn.

Wat raden jullie aan qua Engels leren (ben redelijk gevorderd, al zeg ik het zelf), misschien een aanrader ?
En heeft er iemand ervaring met het zoeken van werk in Australië ?

Wil na Australië via Indonesië naar boven Azië in reizen. Had zelf in gedachten om tussen de 8000 - 10.000 euro mee te nemen ? Is dit genoeg ? Heb in mijn eerdere reizen low budget kunnen leven (backpack style).

Alvast bedankt!

Volgens mij is de beste manier om Engels te leren om gewoon met Engelssprekende mensen om te gaan. Dus niet naar een dure cursus, maar bijvoorbeeld werken in Australië (maar dan liever niet met andere backpackers:)
Ook in Australie heerst wel werkeloosheid, dus het is niet altijd supermakkelijk om werk te vinden. Ik raad je aan om in elk geval va tevoren ook al flink te werken in nederland zodat je een flinke buffer hebt.
Verder is het handig als je al ervaring in iets hebt, bijvoorbeeld catering werk of kunt werken in de verpleging.
Zorg in elk geval dat je je cv alvast in het engels hebt vertaald en stap overal op af, wees assertief.
Bijna alle backpackers starten in sydney en hopen hier werk te vinden, dus er is veel concurrentie. Wat dat betreft kun je beter naar een andere grote stad.
Door backpackers wordt veel,gewerkt in de fruitpluk, maar heel erg veel verdienen doe je hier niet. Daarnaast leer je er niet het beste Engels omdat je in een internationaal gezelschap zit.
Je zou ook tegen kost en inwoning kunnen gaan wwoofen. Dan werk je op,een boerderij, samen met een australische familie. Je kunt niet anders dan engels (australisch) praten. Werkt prima, weet ik uit ervaring!

1 like

Bedankt voor je reactie Francine1. Handige tips die ik zeker ga meenemen in het voorbereiden van mijn reis. Wat betreft Engels leren ben ik het met je eens. Waar het in dit geval bij mij nou net om gaat is niet het leren (beheers het naar mijn mening goed) maar om juist zo’n cursus te behalen om dit aan mijn CV te kunnen toevoegen.

Wat betreft werk hoop ik dat de werkloosheid zal meevallen. Sydney zal denk ik alleen de aankomst plek zijn ivm familie die ik daar heb wonen. Vanaf daar wil ik me orienteren waar naar toe ik wil om te werken tenzij het al vast ligt ivm de Engels cursus.
Het wwoofen klinkt ook erg leuk! Dit zal zeker als optie meegenomen worden.

Zat er aan te denken om wellicht eerst in Azie te beginnen en vervolgens een weg in te slaan naar Australie. Heb van meerdere personen dat als advies gekregen, wat vind jij (en/of andere wereldwijzer bezoekers) daarvan ?

Een internationaal erkend diploma is het Cambridge diploma. Je kunt bijv het CAE (cambridge advanced) halen. Er zijn door heel Nederland plaatsen waar je dat kunt doen. Met dit diploma weet een werkgever wat je nivo is. Er is ook een nog hoger nivo CPE (cambridge professional exam) maar dat is wel heel zwaar.
Meer info hier, http://www.cambridgeenglish.org/
daar kun je ook wel vinden waar bij jou in de buurt je examen kunt doen.

Je kunt eerst een cursus doen, wat op zich wel handig is omdat je dan bekend wordt gemaakt met de manier waarop geexamineerd wordt. Dat lijkt mij wel handig. Ik heb dit diploma zelf gehaald(CAE) veel vond ik wel makkelijk, conversatie en luisteren was ook heel hoog gescoord, maar vooral grammatica was erg weggezakt en de manier waarop je een essay moet schrijven is ook speciifiek.
Het kán evt wel zonder cursus, dan moet je je gewoon via internet opgeven voor een examen. Handig is dan wel (denk ik) om dan dit boek aan te schaffen (bol.com) Grammar & Vocab Adv Profic & Answ | 9780582518216 | Richard Side | Boeken | bol.com

Ook het Anglia Diploma is wereldwijd erkend.

Het zegt meer dan dat je aangeeft HAVO of VWO engels examen te hebben gedaan in ieder geval.

Of je het nodig hebt hangt af van wat voor werk je wilt gaan doen. Als je in de horeca gaat werken is dit allemaal neit nodig lijkt me.

Succes in ieder geval.

• Updated - - -

op facebook heb je al wat info . Kan je wel vertellen dat de opgaven diehier gegeven worden veel makkelijker waren dan bij het examen De manier van vragen is wel hetzelfde

Ik vraag me echt af wat voor werk je wilt gaan doen. Waarom zou je veel tijd en geld besteden als je al een behoorlijke kennis van de Engelse taal hebt. Tenzij je als jurist aan de gang wilt, natuurlijk. Maar als je het dagelijks moet spreken, leer je ook simpel een hoop bij. En als je per se toch via een cursus je Engels wilt verbeteren, waarom doe je dat dan niet alvast hier? Het is hetzelfde Engels hoor. Maar je zegt nog niet wanneer je wilt vertrekken, wellicht heb je niet meer voldoende tijd.