Advies einde reis gevraagd! Guatemala/Mexico of Brazilie??

Hallo mede-reizigers,

Ik zit met een luxe probleem en ik hoor graag wat ervaringsdeskundigen

Ik ga eind dit jaar een paar maanden op reis. Ik begin met een paar dagen bangkok, noord en midden laos, filipijnen, Sydney en een week NZ (ben ik ooit langs geweest ik wil nog even wat terug zien), peru en dan heb ik nog 3 weken over.

Ik kan met mijn ticket naar een aantal landen en ik twijfel tussen Mexico of guatamala/mexico en brazilie. (tikal lijkt me heel bijzonder). De allerlaatste week wil ik zo zeker als je kunt zijn, mooi weer. Gewoon een dag of 4 op 1 plek relaxen. Een mooi strand, lauwwarm water, palmbomen en geen grote hotels! Het liefste een dorpje waar nog redelijk een backpackerssfeertje hangt en surfen!! De andere twee weken gewoon lekker rondtrekken, mooie dingen zien etc.

Het mooie aan brazilie lijkt me de muziek, natuur, Iguazu falls, stadjes gewoon de afwisseling in het landschap. Minder de taal, reisafstanden, het land lijkt me iets duurder en ik wil het liefste naar het Noorden, bv Pipa maar daar heb je in april aardig wat kans op regen. Het zuiden ken ik helemaal niet dat is het ook.

Mexico/guatemala: cultuur, maya tempel, taal (spreek beetje spaans en krijg les in lima) en het lijkt me wat goedkoper backpacker achtig.

Wel heb ik hier ivm de tijd veel busreizen en zover als ik nu mijn route heb wat minder afwisselend.

Nou ja echt een luxerprobleem dus. Maar als iemand tips heeft? Ik ben gewoon met alle landen niet echt bekend dus het zijn bij mij vooral speculaties. Bij alle landen moet je op je veiligheid letten ik denk dat daar het verschil ook niet in zit?

Als jullie tips hebben, let me know!!

bedankt

Mar

Uiteraard Brazilie, in het noorden zijn aardig wat zonneuren. En je kunt makkelijk een enkele vlucht terug boeken met condor.

Brazilië is inderdaad flink duurder, ik was zeker US$50 per dag kwijt gemiddeld. Iguazu watervallen zijn helemaal in het zuiden, de stranden daar weer een flink eind vandaan. April is al richting winter dus wellicht zijn de stranden in zuidelijk Brazilië dan al te koud. Regenseizoen wisselt erg per plek en per jaar. Maar van Peru naar Iguazu naar noordelijk Brazilië wordt een dure grap. Het is wel een prachtig land hoor, maar misschien beter om een andere keer heen te gaan wanneer je je echt kunt richten op die highlights en cultuur. Of sla toch het zuiden over en richt je op het noordoosten (de provincie Bahia bijvoorbeeld, het Chapada Diamantina national park is superleuk en ook daar kun je chillen bij watervallen en in natuurlijke poelen in de rivier, het stadje Lençóis daarbij is ook erg mooi, gezellig en veilig, en bij Salvador heb je allerlei verschillende stranden, Boipeba schijnt bijvoorbeeld heel leuk te zijn).
Met Spaans zul je inderdaad niet zo heel ver komen, al zal je er wel iets meer mee kunnen dan met Engels.

Van Mexico en Guatemala weet ik niet hoe het zit met klimaat omstreeks die tijd, let even op het seizoen voor tropische stormen. Ik ben zelf in die omgeving alleen in Nicaragua geweest (ook erg leuk maar geen tempels, wel veel vulkanen, en ook surfstranden). Ik denk dat je in Mexico zeker veel keus hebt uit allerlei soorten stranden en dat dat niet duur hoeft te zijn.

Tja het is inderdaad een luxeprobleem! Overweeg ook hoe groot de kans is dat je in de toekomst nog makkelijk terecht komt in die landen. Beide gebieden zijn qua vliegtickets best goed te doen vanuit Nederland, voor toekomstige vakanties…