Advies camper route west Canada

Hallo,

Eind augustus vertrekken we ( ik en mijn man) naar canada
We hebben 20 dagen de tijd om met een camper rond te touren.
Ik zou graag wat advies en tips ontvangen over de route.
Dit is wat we in gedachte hebben;

Dag 1
Van Vancouver naar Vancouver island
Dag 2 tot 5 Vancouver island

Dag 5 tot 20
Whistler, 100mile house, Clearwater, Wells Gray, Jasper,
Banff, Revelstoke, Kelowna, Hope, Vancouver

We willen van Vancouver uit eerst naar Vancouver island ivm kans op beter weer en grotere kans om walvissen te zien dan aan het eind van de route.
Op Vancouver island zouden we graag Victoria,Tofino en Telegraph Cove aan willen doen (en dan de plaatsen war we langs komen zoals Nanaimo en Cambell River).
Ik weet dat het krap word en dat we niet teveel km’s op een dag moeten maken en gewoon moeten genieten maar ik wil heel graag met de kayak opzoek naar de walvissen en orca’s en het schijnt dat Telegraph Cove (Johnstone stait) hier de beste plek voor is.

Wat vinden jullie? Niet te doen of toch op een redelijk relaxte manier mogelijk
Met deze route zit ik gemiddeld tussen de 180 en 250km per dag.

Alle tips, adviezen en bezienswaardigheden zijn welkom!

groetjes christel

Ja de afstand is wel te doen maar he ligt eraan hoeveel je uit je camper wilt zijn en ‘dingen doen’ of dat je ook rijdend een mooie dag kan hebben. Sommige stukken weg hebben meer te doen en sommige zijn alleen maar rijden.

Hou er rekening mee dat de wegen waar je op zal rijden 50, 60, 80 km/h zullen zijn en je dus niet lekker kan doortrekken zoals in NL.

Plan de route op Vancouver Island wel even uit, ik zelf heb het hele eiland nog niet verkend maar op het forum staan wel genoeg ervaringen. Ik neem aan dat je van Tsawassen naar Sidney gaat met ferry als eerste en later van Nanaimo naar Horseshoe Bay terug om vervolgens richting Whistler te rijden. De weg tussen Horseshoe Bay en Whistler (Sea to Sky highway) is erg mooi. Er zijn wel enkele uitkijkpunten maar die zijn soms alleen voor verkeer vanaf de andere kant.

Als je het dorpje Whistler in wilt dan moet je Whistler Village nemen (al die buurtschappen hebben een naam) Dan ga je onder een bruggetje en aan het eind van de weg zou ik links gaan. Je hebt daar pakeerplaatsen waar je een paar dollar voor moet betalen maar als je verder door rijdt en op het eind rechts gaat heb je gratis parkeren. En dan begin je te wandeen in het dorp bij het olympisch plaza en kan je doorgaan tot aan de skipiste.

De weg tussen Whistler en Lillooet is ook mooi en onderweg vele kleine kampeerplaatsjes. Als je aan het begin van je toer een boek wil kopen is ‘Camp free in BC’ een aanrader (oranje cover). Daar staan al die kleine plekken in (behalve een outhouse-toilet) zonder voorzieningen maar wel vaak mooie plekken en gratis.

Wells Grey ben ik nog niet geweest

In de parken is het overal wel mooi natuurlijk, at ik wel weet is dat vlak voor Field je de afslag kan nemen richting takkakaw falls, een waterval, de route ernaartoe is erg mooi en de waterval mag er ook zijn. wel erg toeristisch. En na Field kan je weg af richting de ‘natural bridge’, is opzich niet veel speciaals maar wel erg toeristisch. Je kan ook door rijden naar Emerald Lake, een mooi meer waar je eventueel omheen kan lopen in een uur of anderhalf.
Hopelijk zijn ze nu met de weg klaar en kan je in een streep van Field naar Golden rijden. In de buurt van Golden heb je een bear-sanctuary maar daarvoor moet je de berg op. Je hebt na Golden, een kwartiertje erna, ook een Wolf sanctuary (Northern Lights Wolf Centre).

Glacier Park is mooi (voor de verandering) :wink:

Kelowna is beetje anders omdat het een stuk droger is, maar wel mooi. Om diezelfde reden zou ik voor deze route kiezen op het eind

langs Keremeos. De zuidroute wordt ook wel de Canadese woestijn genoemd. Hier zitten heel veel fruit-telers en wordt veel wijn verbouwd vanwege het gunstige weer. Een ander landschap maar wel erg mooi, en beter dan snelweg 1 richting Hope (tenzij je heel snel moet zijn, als orientatie, je kan van Kamloops in 4 uur naar Vancouver rijden) De zuidroute vanaf Kelowna duurt langer maar is dan ook mooier (Kelowna-Vancouver via zuid is 5 uur zonder stops)
Ook op deze route kom je door Manning Park, mooi :).

Vanaf Chilliwack is het in een streep naar waar je wilt zijn want dat is gewoon snelweg zoals je overal hebt

Verdr kan je op het eind in West Vancouver, Cypress Mountain oprijden (Cypress Bowl Road), een afslag van highway 1 en onderweg heb je een mooi viewpoint van de hele Vancouver regio.

Maar ik vraag me af hoeveel tijd je hebt op het eind :slight_smile:

Ik sluit me helemaal aan bij McSnowy alhoewel ikzelf (nog) niet op Vancouver Island ben geweest.
Meer algemeen zou ik aanraden om je schema niet te krap te plannen. 180 - 250 km per dag (elke dag) lijkt niet veel maar als je onderweg een hoop interessants tegenkomt kan het toch nog lastig worden om te doen. Ruim daarom een paar ‘lege’ dagen in zodat je tijdens je trip de mogelijkheid hebt om spontaan ergens wat langer te blijven.
Rondreizen in Canada valt niet te vergelijken met rondreizen in Europa. Het tempo ligt lager (wettelijk, maar ook vanwege invloeden van het weer, de conditie van de wegen etc) en de afstanden zijn enorm. Eventueel kun je een (paar) alternatieve route (-s) bedenken en die gedurende je reis combineren.
Een handig hulpmiddel hiervoor is The Milepost. http://milepost.com/

Succes en veel plezier op jullie vakantie

Rob

Hoi Mc snowy en rob,

Bedank voor jullie advies!
We vinden het niet erg om de hele dag te moeten rijden maar dan wel natuurlijk wat stops en wandelingen tussen door!
We willen inderdaad via Kelowna en niet via Kamloops.
De langste stukken op een dag zijn dan van Whistler naar Wells gray en van Wells gray naar Jasper.
We hopen dat we de camper vroeg kunnen halen en de eerste dag van tsawwassen naar swartzbay kunnen zodat we de eerste dag met de camper al op VI zijn. En inderdaad van Nanaimo met de ferry richting Whistler.

Tuurlijk kun je niet alles zien en moet je keuzes maken, dat hoort erbij.
Ook nog bedankt voor de boeken tips!

groetjes christel

Vanuit Vancouver is het ruim 450 km naar Port McNeill/Telegraph Cove + 1,5 uur op de ferry. Dat kost dus al 'n dag. De whalewatchtochten zijn absoluut de moeite waard. Heb Stubbs en McKay gedaan en bij elke veel orka’s en 'n paar humbbacks gezien. Dan kost het weer een groot deel van de dag om naar Tofino te rijden (550 km) Ik was gisteren om half 7 vanuit Port McNeill vertrokken en kwam om 14.30 aan (met af en toe 'n korte stop) Toen nog tijd voor 1 wandeling hier en vandaag ga ik nog meer wandelingen doen. Morgen ga ik naar Victoria dus zal wel weer ruim 'n halve dag zoet zijn met rijden (onderweg wil ik nog naar Cathedral Grove) en daar blijf ik weer 2 nachten. Je kunt dus beter 'n week inplannen voor Vancouver Island ipv 4 dagen want dat red je niet. Zeker niet met zo’n trage logge camper. Ik scheur nog aardig door met m’n SUV.

Hey redbul!

Bedankt dat je tijdens je reis de moeite neemt om jou mening te geven!
Waarschijnlijk gan het 6 dagen op VI worden maar we hebben besloten dat we dat wel vanzelf zien als we daar zijn.
Voor mij is telegraph cove gewoon het belangrijkste, wil daar graag een kayak tocht (Johnstone strait) doen. We gaan vanuit Vancouver naar Victoria en vanuit Victoria naar TC. Als we tijd als alles goed gaat en we genoeg tijd hebben gaan we ook nog naar Tofino of Ucluelet, in het ergste geval moeten we dat laatste schrappen, maar dat zien we dus wel.
Wat fijn dat je orca’s en walvissen hebt gezien, daar hopen wij ook op!
Badankt voor je tips en nog een hele fijne reis!

groetjes christel

Ik zou overigens op tijd reserveren. Hier in Tofino staat overal ‘no vacancy’ op, ook bij 't trailerpark/camping.

Ja, meen je dat echt?
Wij komen gelukkig voor het labour day weekend aan en het zou in september laag seizoen moeten moeten zijn…
De eerste camping kan ik wel al reserveren maar de rest niet omdat we niet weten wanneer we waar aan komen, stel in het ergste geval dat er geen plaats vrij is, kunnen we dan ook wild kamperen?
Heb gehoord van wel maar hoe denk jij hierover?

Ik heb geen verstand van kamperen, zie hier in pacific rim echter op alle parkings staan dat overnachten verboden is. Maar september is het wellicht minder vol