Mijn vriendin en ik willen in augustus 2018 een 3 weekse rondreis maken met de camper over Vancouver Island en omgeving.
We zouden graag beren, walvissen en orka,s willen spotten.
Waar moeten we absoluut heen?
Meest voor de hand liggende plaatsen om op Vancouver Island heen te gaan zijn Tofino+Ucluelet en Victoria.
Ik heb alweer een aantal jaren terug toen bij Tofino een beren excursie gedaan. Tijdens eb gingen we met een zodiac boot in verschillende baaien langs de kust, daar kwamen zwarte beren kijken of er nog wat eetbaars uit het water was achter gebleven.
Walvissen en Orca’s zijn overal rondom Vancouver island tours voor te boeken. Wij zijn toen zelf naar Telegraph Cove gegaan, dat is in de buurt van Port Hardy aan de noord oost kant. Het is een flink eind rijden, de rit er naar toe is wat eentoning met bos, bos en nog eens bos. Het is echter niet zo massaal als bij de eerder genoemde plaatsen. Ik heb in een latere reis in de buurt van Tofino twee orca’s gezien terwijl ik zelf op de kant stond. Daar vaarde een hele colonne met touristen boten achter aan.
Ik heb me zelf vorig jaar zo’n 2 weken op het eiland vermaakt, langer zou ook wel lukken. Er is echter ook nog veel meer moois rondom het eiland. Meest voor de hand liggend is om naar Squamish en Whistler te gaan, ten noorden van Vancouver.
Olympic national park in de VS, ten zuiden van het eiland zijn ook veel mensen erg enthousiast over. Ik ben er afgelopen jaar geweest, maar door omstandigheden heb ik er niet zo veel van gezien. Ik heb daarna een paar dagen in Bellingham gezeten. MIjn plan was om met een dagtrip naar North Cascades national park te gaan. Het gebied rond Mount Baker (wat er vlak naast ligt) was echter een uur minder rijden in 1 richting. Ik heb me daar ook heel erg goed vermaakt, met een vrij korte hike van een uur of 2 stond ik direct naast een idioot grote gletscher. Al zijn de boswegen vanuit het dal naar sommige hiking trails misschien niet toegankelijk voor campers.
Overigens, er waren wel veel bosbranden dit jaar die roet in het eten gooiden. In Whistler was het een aantal dagen zo erg dat ik de bergen amper kon zien. Het kan dus geen kwaad om een beetje flexibiliteit in je planning te houden mocht het volgend jaar weer lekker doorfikken in die regio.
hoi Patrick,
Als je ook nog wat van de rockies wilt zien zal je verblijf in Squamish misschien moeten overslaan. Onderweg naar Whistler heb je wel een aantal watervallen die allemaal de moeite waard zijn om voor te stoppen.
Ik heb een aantal jaren terug een roadtrip gedaan vanaf Vancouver, eerst vancouver island, daarna een rondje door de rockies. Afgelopen jaar ben ik nog in Banff geweest.
Sowieso wil je de icefields parkway tussen Jasper en Banff rijden. Het ligt voor de hand om tussen Jasper en Vancouver bijvoorbeeld Wells Gray provincial park en Whistler aan te doen en Glacier en Revelstoke te bezoeken tussen Vancouver en Banff. (niet noodzakelijk in die volgorde).
Kamloops en Kelowna vind ik zelf niet zo spannend.
Het wordt vooral een kwestie van keuzes maken en niet proberen alles te willen zien.
Bedankt voor het meedenken! We hebben inmiddels de vlucht en de camper geboekt.
Nu alleen nog een mooie route uitzoeken.
We hebben ervoor gekozen om 13 mei 24 dagen door Canada te reizen.
Hou er rekening mee dat er in Mei nog veel sneeuw zal liggen in de bergen. Vorig jaar in midden Juni kon je bij Revelstoke bijvoorbeeld niet met de auto naar de top rijden vanwege de sneeuw. Je kon het laatste deel wel over de besneeuwde asfalt weg lopen, maar er werd afgeraden om te gaan hiken omdat de trails amper te volgen waren en dergelijke.
Zorg dat je je dus goed informeert bij visitor centers etc.
Mocht je starten in Vancouver en je wilt naar Vancouver island is het voor de hand liggend om dat als eerste te doen.
Canada met een camper is GEWELDIG, ook de periode die je hebt geboekt is prima. Vancouver Island is prachtig. Mijn vrouw en ik zijn er nu 2x geweest en we willen zeker nog een keer. Maar het “probleem” met Canada is: het is er zo mooi en het land is zoooooo groot. Mijn vrouw en ik zijn - altijd met een camper - al meerdere keren in alle Canadese Provincies geweest incl. de Yukon en nog niet uitgekeken. Ook dit jaar zijn mijn vrouw en ik er 5,5 week geweest en ik ben net terug van 2,5 week met mijn zoon waar we o.a. vanuit Whitehorse de Alaska Hwy hebben gereden en daarna door de Rockies naar Calgary. GEWELDIG.
En jij nu inderdaad een mooie planning maken, daarmee begint het genieten al :). Omdat ik altijd mijn videocamera meeneemt op onze Canada&USA camper vakanties heb ik op deze link https://www.youtube.com/user/routeusa?feature=watch enkele YouTube filmpjes staan. Helaas door tijdgebrek heb ik nog ruim 40 TB filmmateriaal te gaan. Maar van o.a. Vancouver island vakantie 2014 staan er 4 korte info filmpjes. Vooral filmpje 4 Canada 2014 Part 4 Day-Trip From Port Alberni to Bamfield on the mv Frances Barkley - YouTube kan ik je aanraden en als je tijd heb zeker doen. “Day-Trip From Port Alberni to Bamfield on the mv Frances Barkley.”
Veel plezier bij het plannen. Een persoonlijke tip: Banff overslaan - zo verschrikkelijke toeristische dorp geworden.
PS. Laat nog eens weten wat je route gaat worden :).
Gr.
NMP
Bedankt voor alle reacties we hebben er een hoop aan gehad.
We hebben inmiddels zo goed als alles geboekt en het is een 24 daagse reis geworden met de camper.
We gaan starten in Vancouver en zullen eindigen in Calgary.