Adres systeem in Japan

Beste mensen,

Ik ben voor een stageproject bezig met het verzamelen van gegevens over de adres systemen van verschillende landen op globaal niveau.

Stel je voor dat je een pakketje besteld vanuit het buitenland en het bezorgd moet worden in Japan op je huidige woonadres. Wat is/zijn de meest voorkomende manier(en) waarop een inwoner van Japan deze informatie invult?

Ik heb al het een en ander kunnen vinden over het adres systeem van Japan maar ik vindt het nog een beetje ingewikkeld. Zou iemand mij kunnen helpen door dit in duidelijke tekst uit te leggen aan mij?

Alvast heel erg bedankt en ik hoor graag van jullie!

Als je het adres in het Japans invult, volg je de Japanse volgorde: Postcode, prefectuur, stad, wijknummer-bloknummer-huisnummer, naam/geadresseerde

〒100-8994
Tokyo, Minato-ku, 1-5-8 (wijknummer-bloknummer-huisnummer)
Mr Shinzo Abe

Met Westers schrift, kun je de westerse volgorde aanhouden: naam/geadresseerde, wijknummer-bloknummer-huisnummer, stad, prefectuur, land

Mr Shinzo Abe,
1-5-8, Minato-ku
Tokyo, 100-8994
Japan

Het ingewikkelde is het gedeelte wijknummer-bloknummer-huisnummer. Deze volgorde mag je niet aanpassen, want dan kan de postbode het adres mogelijk niet meer vinden. De logica (of moet het onlogica zijn:tongue:) erachter is dat Japan niet met straatnamen werkt, maar elke wijk een nummer heeft en een wijk is weer onderverdeeld in blokken. Het is dus wijk-blok-huisnummer. De volgorde van deze nummering, is in volgorde van bouw. Dus nummering die elkaar opvolgd, ligt niet vanzelfsprekend naast elkaar binnen een wijk.

Bijvoorbeeld 1-5-8(wijk-blok-huis) kan naast 1-9-1(wijk-blok-huis) liggen omdat blok 9 veel later is gebouwd dan blok 5, maar wel dus naast blok 5 ligt.

Het is misschien gemakkelijker om het uit te leggen als een schoolgebouw. Stel jouw school heeft gebouw A, B en C. De gebouwen liggen naast elkaar en als je doorloopt kom je van gebouw A in B terecht en vanuit B kom je vanzelf in C terecht. Maar er zijn meer klaslokalen nodig, dus bouw je een gebouw erbij en dat is gebouw D. Alleen ligt gebouw D naast gebouw A, omdat daar de ruimte was. Daardoor kom je niet via gebouw C in gebouw D, maar alleen via gebouw A.

Voordat er smartphones/navigatiesytemen waren, was het voor postbodes/bezorgers ook lastig om post te bezorgen, of voor taxi’s om een adres te vinden en was het gebruikelijk dat men het aan iemand op straat vroeg.

2 likes

Aanvulling:

Als een (groot) gebouw een naam heeft, dan wordt deze vaak ook in het adres vermeld:

Op zijn Japans:

〒100-8994
Tokyo, Minato-ku, 1-5-8 Toyota Building 651 (=woningnummer binnen het gebouw)
Mr Shinzo Abe

Met Westers schrift:

Mr Shinzo Abe,
1-5-8 Toyota Building 651 (=woningnummer binnen het gebouw), Minato-ku
Tokyo, 100-8994
Japan

1 like

@Nigo Super bedankt voor je reactie! Duidelijk nu :smiley: