L.S.
Met een wind van 235 km/uur en windvlagen van 300km/uur was hurricane Dennis dus veel sterker dan ook ik verwachtte.
Het was plaatselijk in Cuba bijna categorie 5 , de allerzwaarste vorm.
Categorie 4 wordt aangeduid met :vernietigend. Niveau 5 echter met :catastrofaal. Tussen die twee schommelen de gevolgen dus…
Natuurlijk is in de kuststrook tegen de extra hoge vloed (zo’n 4 tot 6 meter) en dan daarboven op ook nog eens golven van 6 tot 10 meter) geen kruid gewassen.
In grote delen viel zo’n 243 mm, dat is 24 cm, regen in een paar uur.
Regen was/is welkom vanwege de droogte, maar zoveel tegelijk werkt averrechts:
het water krijgt geen tijd de grond in te zakken;
het gaat over de grond stromen en sleept vruchtbare grond en planten mee in kolkende slootjes en als die bij elkaar komen is de kracht zo groot dat bruggetjes meegesleept worden in de water-, nee modderstroom.
Het is een wonder dat er zo weinig slachtoffers zijn (tot dusverre 10 doden en enkele honderden gewonden). Dit zijn er natuurlijk 10 teveel, maar als er geen massale evacuatie was geweest van , naar nu blijkt , tegen de 1. 500.000. personen, waren dat er duizenden geweest.
Velen van de nu terugkerenden zullen echter ontdekken dat ze wel-is-waar hun leven behouden hebben, maar dat hun huis (en moes-tuin etc.)compleet verwoest/verdwenen is en in behoorlijk grote delen zijn de landbouwgewassen voor 100% verwoest. Groot actueel nadeel is ook dat de koelcellen, diepvriezers etc. niet werken vanwege het feit dat , in het zuiden van Cuba zelfsvoor 85% de hoogspannings-lijnen voor transport van electriciteit kapot zijn.
Het is de laatste 205 jaar slechts 3 keer voor gekomen dat in juli de god van het kwaad (zijn naam was in de Oudheid :Hurrican) Cuba bezoekt met zijn bezoekingen.
Er zijn trouwens onder de 120.000 toeristen geen slachtoffers, gewonden of vermisten. En er is geen reden om voorgenomen reizen naar Cuba te annuleren. Het is gewoon een feit: inkomsten uit toerisme is voor Cuba belangrijk, ook en met name …nu.
Mijn gegevens heb ik o.a. ontleend aan de Franse krant Le Monde, die heel wat meer verslaggeving doet over het actuele Cuba dan menig Nederlandse krant.
Dus hier mijn bron:
http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0@2-…1-627421,0.html