Actuele Weerberichten Op Cuba

L.S.

Via:

http://dutch.wunderground.com/global/CU.html

krijgt U een actueel weerbericht en weervoorspelling betreffende, naar keuze, lokale plaatsen op Cuba.

En dat alles ook nog eens in de Nederlandse taal.

Arturo

P.S
In november,dec en jan op veel plaatsen zo rond de +29 tot +31 Celcius. Prachtig strandweer.

L.S.

De hurricane Denis:

De hurricane dd 8 en 9 juli heeft ondanks een zeer goede, ja uitmuntend georganiseerd evacuatie van meer dan 646.000 personen, toch zijn slachtoffers geeist:
Acht doden in de provincie Granma en twee slachtoffers in Santiago de Cuba.

Daarnaast heeft Hurrican(= ‘god van het kwaad’) zijn naam eer aangedaan door een ongekende verwoesting in de land-en tuinbouw, dat zal grote problemen geven in het Cuba van de komende maanden.

Na de droogste periode sinds tientallen van jaren, nu deze duivelse Hurrican (spreek uit: hoer-ie-keen) :
veel langer durend dan ik dacht: enorme windsnelheden (tussen 200 en 250 km per uur, een veel hogere stormvloed door het opgezweepte zeewater tussen 4 en zelfs hier-en-daar 6 meter hoog: overstromingen (denk aan de storm-vloed van februari 1953: door de wind een zeer hoge stormvloed, de dijken waren gewoon te laag) en meer dan 2500 doden in Zeeland)

Het resultaat: ook nu in het straatarme Cuba, verwoestende schade op uitgebreide schaal.
Vraag mij af hoe men vanuit Nederland enige hulp kan bieden.Ik bedoel adequate hulp.

Tot slot: toerisme is voor Cuba een belangrijke bron van inkomsten. Ik beschouw het bevorderen van reizen naar Cuba, ook nà rampen, als een adequate hulp, maar er zijn soms meer accute vormen nodig.

Een simpel giro-nummer van een (Cubaans) noodfonds bijvoorbeeld.

Verder: NA zo’n hurricane zijn tropische stormen een peuleschilletje, zo’n plaatselijke storm is voor een Airbus geen probleem.(Ook niet voor een Boeing trouwens) Het toestel kan wel flink schudden tijdens de landing, maar daar zijn de gordels voor. :wink:

L.S.

Met een wind van 235 km/uur en windvlagen van 300km/uur was hurricane Dennis dus veel sterker dan ook ik verwachtte.

Het was plaatselijk in Cuba bijna categorie 5 , de allerzwaarste vorm.
Categorie 4 wordt aangeduid met :vernietigend. Niveau 5 echter met :catastrofaal. Tussen die twee schommelen de gevolgen dus…

Natuurlijk is in de kuststrook tegen de extra hoge vloed (zo’n 4 tot 6 meter) en dan daarboven op ook nog eens golven van 6 tot 10 meter) geen kruid gewassen.

In grote delen viel zo’n 243 mm, dat is 24 cm, regen in een paar uur.

Regen was/is welkom vanwege de droogte, maar zoveel tegelijk werkt averrechts:
het water krijgt geen tijd de grond in te zakken;
het gaat over de grond stromen en sleept vruchtbare grond en planten mee in kolkende slootjes en als die bij elkaar komen is de kracht zo groot dat bruggetjes meegesleept worden in de water-, nee modderstroom.

Het is een wonder dat er zo weinig slachtoffers zijn (tot dusverre 10 doden en enkele honderden gewonden). Dit zijn er natuurlijk 10 teveel, maar als er geen massale evacuatie was geweest van , naar nu blijkt , tegen de 1. 500.000. personen, waren dat er duizenden geweest.

Velen van de nu terugkerenden zullen echter ontdekken dat ze wel-is-waar hun leven behouden hebben, maar dat hun huis (en moes-tuin etc.)compleet verwoest/verdwenen is en in behoorlijk grote delen zijn de landbouwgewassen voor 100% verwoest. Groot actueel nadeel is ook dat de koelcellen, diepvriezers etc. niet werken vanwege het feit dat , in het zuiden van Cuba zelfsvoor 85% de hoogspannings-lijnen voor transport van electriciteit kapot zijn.

Het is de laatste 205 jaar slechts 3 keer voor gekomen dat in juli de god van het kwaad (zijn naam was in de Oudheid :Hurrican) Cuba bezoekt met zijn bezoekingen.

Er zijn trouwens onder de 120.000 toeristen geen slachtoffers, gewonden of vermisten. En er is geen reden om voorgenomen reizen naar Cuba te annuleren. Het is gewoon een feit: inkomsten uit toerisme is voor Cuba belangrijk, ook en met name …nu.

Mijn gegevens heb ik o.a. ontleend aan de Franse krant Le Monde, die heel wat meer verslaggeving doet over het actuele Cuba dan menig Nederlandse krant.

Dus hier mijn bron:
http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0@2-…1-627421,0.html

Technisch gezien, ik bedoel evacuatie-systeems, tijdige waarschuwingen, bussen voor treansport etc. etc. is Cuba uitstekend voorbereid op de volgende hurrica,

Financieel/Economisch echter in het geheel niet op nog meer hurricanes.

Maar die gaan er m.i. onherroepelijk komen.

Dus…

Aangename temperaturen in Cuba, van 24 tot 28 graden, maar maandag a.s. (21 nov. 2005) krijgt men in het westen van Cuba (en het oosten van Florida) w.s. een tropische storm over zich heen.

L.S.

Welke website geeft vandaag de dag de beste weersvoospellingen betreffende Cuba? Vooral ook betreffende zware stormen…
Welke website geeft heden de meest betrouwbare info over de gevolgen van zware stormen?

Bij voorbaat Dank!
Arturo

Arturo

Hey Arturo!

Leuk weer eens van jou op Wereldwijzer te lezen! Alles goed?

Dit is wel een aardige site om alles m.b.t. het weer in Cuba te zien:
http://www.insmet.cu/asp/genesis.asp?TB0=PLANTILLAS&TB1=INICIAL

Ik had nog een hele goede, maar die kan ik nu zo 1, 2, 3 niet vinden.
Ik ga nog ff op zoek, vind ik 'm, laat ik 't je zeker weten!

Liefs,
Carolina

Ha Cara Caroline,

Tijdgebrek en…,je zult het niet geloven…:ik heb nog steeds mijn eigen laptop niet terug…,dat zijn de belangrijkste reden dat ik de laatste tijd weinig schrijf. Gelukkig blijft het Cuba toch nog overleven DANKZIJ JOU. Ik ben je heel erg dankbaar voor het feit dat jij zoveel leuke en zinnige bijdragen hier plaatst.

Con i miglio Saluti
Arturo

:redface: :redface: :redface:
blush

Dank je, maarreuh… Het is graag gedaan hoor. Cuba heeft een heel speciaal plekje in mijn hart en daar besteed ik graag tijd en aandacht aan. Ik vind het een leuk forum en daarbij vind ik het ook altijd heerlijk als ik mensen kan helpen die erover denken om naar Cuba af te reizen.

Zie ook hier: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=30553
Breng ook je stem uit! :smiley:

Liefs,
Carolina

Niet specifiek voor Cuba, maar als het orkanenseizoen is bekijk ik deze pagina bijna dagelijks. Heel uitgebreid, altijd up-to-date en in het engels (voor de vakantiegangers naar Cuba die het spaans nog niet machtig zijn :slight_smile: http://www.nhc.noaa.gov/

@Arturo: maanden zonder laptop, het klinkt wel of dat je in Cuba zit waar er geen onderdelen te krijgen zijn. In ieder ander land moet een laptop toch wel binnen een week gerepareerd zijn ??

Lieve help, het turkije forum is goed vertegenwoordigd. Als ik mijn stem uitbreng op Cuba is dat enkele een druppel op een gloeiende plaat!!!

Goeie tip Igor! Thnx, die had ik nog niet! Erg handig!

grin gaat om principe hoor! :stuck_out_tongue: :slight_smile:
Ik verwacht je stem te zien! :wink:

Liefs,
Carolina

Caro Kolbike,

Bedankt voor de link. Nee ik zit niet in Cuba, maar in La Bella Italia . Op Cuba had ik de laptop al lang terug gehad… Het probleem is dat ze een bepaald onderdeel niet kunnen vinden. Ach, voor het sociale leven is een internetcafe/bar veel beter …

Distiti Saluti
Arturo

Een beetje Cuba off-topic, maarre Carolina…

Tijdens mijn dagelijks ronde van de orkaanactiviteit in en rond Centraal-Amerika kwam ik plots dit tegen… (http://www.nhc.noaa.gov/)

Een orkaan (het is al een orkaan, ja) die zich vergist en ipv naar de Caribe, op weg naar Spanje is?

Goh inderdaad… Die hurricane Gordon gaat inderdaad op Galicia af…
Daar heb ik hier nog niets van mee gekregen…

grin hadden we het daar gisteren niet nog over? Nieuwsverspreiding! :stuck_out_tongue:

Liefs,
Carolina

Test zoveel.

Om de een of andere reden krijg ik deze sub-rubriek niet omhoog in het Cuba forum. Dan dus maar een nieuwe "b ij drage "
Kijken of de computer nou doet wat ik wil

Als forumbeheerder kun je deze rubriek ´sticky´ zetten, zakt ie nooit meer weg…

Ik snap van computers helemaal niks. Ai , ai , ai, :wink: