Hulp Cubaanse Slachtoffers Orkaan Dennis

23 juli 2005

Gaarne dit perbericht doorsturen aan eenieder waarvan je denkt donaties te kunnen ontvangen!

Persbericht:

Op vrijdag 8 juli raasde de cycloon Dennis over Cuba. Zo goed als het hele eiland werd getroffen door deze orkaan, waardoor de schade immens is. Ondanks de evacuatie van 1,5 miljoen mensen vielen er 16 dodelijke slachtoffers. Daarnaast werden 120.000 huizen beschadigd en 15.000 huizen volledig vernietigd door de orkaan. De totale schade bedraagt maar liefst 1,4 miljard dollar.

Deze orkaan is een nieuwe klap in het gezicht van de Cubanen die al voordat Dennis passeerde onder uiterst moeilijke omstandigheden moesten leven. De Amerikaanse boycot is de laatste jaren aangescherpt en ook vorig jaar werd het eiland al getroffen door twee zware orkanen: Charley en Ivan. De verwoestingen door deze nieuwe orkaan zijn dan ook niet anders dan catastrofaal te noemen voor het Cubaanse volk.

Enkele leden van Cubaforum.nl hebben daarom het initiatief genomen om de bevolking van Cuba te helpen. Zij kiezen daarbij voor een kleinschalige opzet waarbij wordt samengewerkt met een contactpersoon ter plaatse. De hulp richt zich in eerste instantie op het dorp Madruga dat net ten oosten van Havana ligt. Diverse huizen in dit dorp zijn geheel of gedeeltelijk vernield door de orkaan. Zo staat het houten huisje waarin de aidspatiënte K. werd verzorgd door haar moeder op het punt om in te storten waardoor zij nu noodgedwongen elders moet verblijven. De eerste donaties zullen worden gebruikt voor het herstel van dit huisje, daarna zal de hulpverlening zich richten op de andere getroffen huizen in Madruga. Onze lokale contactpersoon neemt de coördinatie van de herstelwerkzaamheden op zich en zal daarvan verslag doen via tekst en foto’s op Cuba-Junky.com. Zo kunnen donateurs zien wat er gebeurt met hun geld.

Afhankelijk van het aantal en de grootte van de donaties wordt mogelijk nog een ander project opgestart. Daarbij zal dezelfde opzet gehanteerd worden: kleinschalig en gecoördineerd door een regionale vertegenwoordiger.

Wij hopen van harte dat u het Cubaanse volk wilt steunen in deze voor hen uiterst moeilijke tijd.

Giro 5618299
IBAN: NL63 PSTB 0005 618299
BIC: PSTBNL21

tav AJM Verlaan, Rijswijk

Op www.cuba-junky.com kunt u desgewenst ook met uw creditcard doneren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anja Verlaan.
Telefoon mobiel: 0031 (0) 621234618
E-mail: [email=info@cuba-junky.com]info@cuba-junky.com

Hallo Cuba-Junky,

Uitstekend idee ! en zal dat van harte ondersteunen, dus ik herhaal maar even:

"Giro 5618299

Op
http://www.cuba-junky.com
kunt u desgewenst ook met uw creditcard doneren.

Telefoon mobiel: 0031 (0) 621234618
E-mail:

info@cuba-junky.com

" (einde citaat)

Voor zover ik weet is dat het enige initiatief in heel Nederland. Dat is in het warme La Bella Italia (Toscana) , waar ik woon, toch wel wat anders en heel wat, laat ik het zo zeggen:hartverwarmender.

In het dorpje waar ik woon, werd na het journaal van 7 (of was het 8-9 juli) spontaan een deur-aan-deur collecte gehouden: IEDEREEN GAF WAT. (100%)VAAK alleen WAT geld, maar …ZEER VAAK ook…:olijfolie. Soms hele kleine fles van 1/4 liter, maar het juist deze kleine dingen die het 'm doen.

Distinti Saluti (en veel Succes)
Arturo

Ciao Cuba-Junky,

Met Uw
https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr

heeft mijn internet bankieren een Java-script-problem. Zou daar een zekere bush-bush ( de wetten van de jungle) achter kunnen zitten? Mij verbaast niks meer : deel van de boycot van die halve, pardon héle gare idioot B-II.

Distinti Saluti

Dank je wel Arturo!

Gek dat die PayPal weigert bij jou … ik denk eerder een javascript probleempje of zo?
Heel raar in ieder geval.

Dank voor je enthousiasme en support!

CJ

Resultaat na de donaties:
http://www.cuba-junky.com/projects/dennis-madruga-2005.htm

http://www.cuba-junky.com/scriptdata/photo-albums/madruga-donation/madruga1.jpg

Bravò ! Complimenti !

L.S.

Ook nazorg is heel belangrijk. Daarom herhaal ik maar even:

Giro 5618299

Op www.cuba-junky.com kunt u desgewenst ook met uw creditcard doneren.

Telefoon mobiel: 0031 (0) 621234618 "