Na natuurrampen ( aardbevingen, tsunami’s, hurricanes etc.) waar ook ter wereld, blijven toeristen vaak weg uit de getroffen gebieden en dat wegblijven is dan de tweede economische klap voor de getroffenen…
Vandaar dat ik er maar even op wijs dat vandaag (1 nov.) alleen al in Havana **nààst **het leger en **nààst **de Sociale Brigades en **naast **Havana’s Basis Organisaties voor Energie etc. zo’n **10.000 **mensen in dienst van de gemeente bezig zijn de rotzooi van Wilma op te ruimen.
Cuba is weer geslaagd voor de test die ,deze keer, Wilma heette.
A(lfa) is ook al achter de rug, nou B(ush Belachelijke Blokkades) nog.
Moet eens lukken.
Goed voorbereid zijn (op hurricanes) , vereist o.a. een goed en vooral tijdig verslag van de vorige.
Binnen een maand liggen de feiten van Wilma op tafel.
Om met een positief aspact te beginnen: de watervoorraden zijn voor de komende twee jaar weer ruim op peil…,
Het totaal aantal ’ preventief’ !! ge-evacueerden bedroeg
760 168 personen. D.w.z. op 239 836 mensen na: één miljoen.
Ik zeg: "Hadden ze in Zeeland in 1953 , men wìst toch dat het super-springvloed was, maar zo’n evacuatie-model gehad.
(Om maar te zwijgen over New Orleans in…2005)
Des-al-niet-te-min: de economische schade die Wilma in bepaalde gedeelten van Cuba veroorzaakte is enorm. Dat gaat, nààst de kosten van die evacuatie van die 700.000 mensen, om honderden miljoen €uro’s.
Sommige delen van de voedselproduktie hebben wel heel erg zware klappen gehad, bijv. de honingproductie.
Net als in €uropa zijn het vaak kleine particulieren die wat bijenvolken houden, maar eerst te weinig (regen)water voor de bloemetjes en dan plots hoosbuien die de manden (de woningen van de bijen) doorweken en dan enorme windvlagen die de korven deden trillen, zodat het bijenvolk op de vlucht slaat… en dàt gaan vliegen… tijdens een …hurricane…, zijn dodelijk voor ieder bijenvolk.
Dat gaat w.s. tien of meer jaren kosten voor het aantal bijenvolken in (sommige delen van) Cuba weer op peil is.
Ik voorspel: honing wordt zeer schaars op Cuba in 2006 en 2007.
Hoewel men op Cuba wel wat aan schaarste gewend is…, vind ik dit pijnlijk, want met name voor kinderen en bejaarden is wat honing iedere maand erg belangrijk. Niet alleen op Cuba.