Na Dennis Is Emily Op Weg Naar Cuba

L.S.

Gelukkig wordt Cuba niet getroffen door alle hurricanes in dat gebied, maar tropische stormen/hurricanes die onstaan in het gebied waar NU Emilly is hebben die vervelende neiging wel.

Dat kan men ook zien als men bijvoorbeel alle hurricans van één jaar bekijkt, bijv. het jaar 2004

http://www.nhc.noaa.gov/tracks/2004atl.gif

Kijkt men dan naar waar zich nu Emily bevindt, dan is het m.i. redelijk te voorspellen dat het noord-westen van Cuba (weer) door het oog van de naald en door het oog van de boze ‘god’ Hurrican gaat.

Wanneer?
Op grond van
http://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_a…4629.shtml?5day

a.s. zaterdag, zondag en maandag :16,17 en 18 juli dus.

Maar dat is dus op grond van de verplaatsing snelheid nu (dinsdagavond) en die snelheid kan behoorlijk veranderen. Bovendien is Emily NU nog geen hurricane, maar “slechts” een tropische storm en NIET alle tropische stormen groeien uit tot hurricans. Helaas zijn nu wel alle voorwaarden o.a. temperatuur van zeewater, daarvoor aanwezig.

Tot slot: vliegen is geen probleem. …:

1. men neemt wat extra brandstof mee om eventueel uit te wijken.
  2. vliegtuigen zijn nu eenmaal gebouwd op/voor hoge windsnelheden (anders bleven ze niet in de lucht…):

Probleem is soms dat als er maar één landingsbaan is en de wind (teveel)van opzij komt, ja dan wordt dat vliegveld gesloten. Bovendien op een vliegveld is in een hurricane een stilstaand vliegtuig kwetsbaar…!!!, dus landt men niet op zo’n vliegveld; net als (passagiers)schepen in een haven, die vertrekken naar open zee bij een hurricane…

Zeeschepen kiezen de zee, luchtschepen de (v)lucht. Was alles maar zo logisch. :blink:

L.S.

Wel potverdomme:
de (zeer bertrouwbare) link die ik gaf, geeft nu aan dat Emily meer noord-waarts gaat. Dat betekent niet een deel, maar geheel Cuba krijgt de hoer-ie -keen Emily over zich heen. Dat is toch echt wel een beetje teveel van het goede, pardon van het kwade.

Men bekijke even (wederom):

http://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_a…4629.shtml?5day

Ik zeg: Wel Potverdomme.

Arturo

L.S.

Emily wordt wel degelijk een gevaarlijke orkaan/hurricane voor Cuba.

In tegenstelling met wat bovenstaande links gisteren beweerden/verwachtten (Emily zou geen orkaan worden) daar zijn nu de nieuwe feiten.

Emily heeft orkaan-kracht-niveau bereikt:
http://www.nu.nl/news/557284/20/Antillen_z…kaan_Emily.html

Dat zij even naar het zuiden zwabberde zegt niets. Dat gezwabber is voor een hurricane-in-spe juist heel ‘normaal’.

Sterker nog: juist de zwaarste orkanen zwaberen zo en draaien vervolgens (door de grote hoogte van de enorme hoeveelheid waterdamp rond het ‘oog’ . etc.)door de draaing van de aarde juist rechtsaf en dat betekent: Cuba krijgt weer de volle laag.

Hope(n)lijk bevestigt de uitzondering deze regel.

Trouwens kennissen in Florida kregen netjes bericht dat het wel drie weken kan duren voor ze weer elektra hebben. Toch knap dat Havana na drie dagen alweer electra had… <_<

Wanneer wordt Emily ongeveer verwacht?
Ik vertrek 26 juli naar Cuba toe. Ik hoop dat ik wel mooi weer heb, ben wel toe aan een beetje zon.

:unsure:

Het blijft koffiedik kijken…, deze hoer-rie-keen zwabbert nogal, maar Cuba krijgt w.s. zondag 17 juli met Emily te maken, misschien maandag ook nog, maar dan vertrekt ze /richting USA?)
Dus tegen de tijd dat jij daar zit zou het wel eens volkomen windstil kunnen zijn… :wink:

http://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_a…html?prob?large

zegt nu dat de kans dat het centrum over Cuba trekt 50% is.
Het enige positieve wat ik kan bedenken; er komt zondag/maandagweer flink wat regen.

Trouwens voor de toeristen betekent zo’n hurricane niet veel meer dan een dag binnenblijven en met een boek, een sigaar en wat rum en wat bijslapen valt daar best mee te leven.
Dat kan men niet vergelijken met de klappen die bijv. personen in de land-en tuinbouw hebben gekregen en w.s. wéér krijgen. Nee, toeristen worden zelfs in de watten gelegd en daar is ook een (goede?) reden voor: meer dan 20% van de inkomsten van straatarme (althans economisch gezien…) Cuba komt uit het toerisme. En die euro’s bijv. zijn hard nodig voor de aankoop van…:
“boter, kaas en eieren” en veel andere produkten, jawel uit Nederland. (Weet je wie van alle landen in de wereld de grootste export-partner van Cuba is? Inderdaad Nederland. En dan pas (en op afstand) landen als Canada , Duitsland, China, Frankrijk.

Om terug te keren naar de hurricanes (en de daarbij gepaardgaande elektra-uitval): een goed export artikel zijn…
(Gouda) kaarsen…

Ik zou zeggen neem er flink wat mee, want tegen de 26-ste is de kans op de volgende hurricane minstens 1% en heb je ze zelf niet nodig, dan zijn ze een leuk cadeau, want iedere Cubaan(se) krijgt in de toekomst te maken met meer hurricanes: die kans is namelijk 100%. :wink:

Prettige reis!!
Arturo

Juist zeer hoge en zware hurricanes zwabberen op het noordelijk halfrond soms zeer sterk naar rechts af. Derhalve ben ik het volstrekt niet eens met wat het Hurrica-centrum nu voorspelt: een rechte lijn voor Emily.(die Cuba niet of nauwelijks treft)

De komende 48 uur zullen bewijzen wie gelijk heeft.

Ik ben het dus absoluut niet eens met:
http://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_a…806.shtml?basin
dd. 16 juli 18 uur 57

maar…ik hoop natuurlijk wel dat Cuba gespaard blijft en dat ze …wel… gelijk hebben. Maar die kans acht ik 0, ja nul procent.

Ik zeg:“Prijs de dag niet voor het avond is”

Deze keer zij de duivel Hurrican (onder het masker van Emily) geprezen: Regen op Cuba en geen zeer zware schade.

Ik geloof mijn eigen ogen niet, maar…de dag is nog niet voorbij…!

Derhalve (herhaling is de moeder van de wetenschap):
Ik prijs deze dag niet voor het avond is. Dus nog 14 uur te gaan.

Derhalve mijn bede: Van tornado’s in de staart van een hoer-rie-keen… bespaar ons heer.

ik prijs de dag, gode, nee de duivel H. Emily (Hurrican was in de oudheid de god van het kwaad) zij geprezen. Ere wie ere toekomt . :angry:

Tenminste wat Cuba betreft…