Er blijkt heel wat tegenstrijdige, dubbelzinnige of verouderde informatie op het internet te circuleren over de huidige reiskosten voor Argentinië. We weten allemaal dat het land te kampen heeft met een enorme inflatie en ook heel recent zijn er weer onheilspellende financiële berichten de wereld ingestuurd. Hierbij komt nog dat de meeste reisgidsen van de periode 2009 en 2010 zijn en actuele info bijgevolg moeilijk te vergaren is.
Hopelijk kan deze tread belangrijke info verzamelen over de recente prijssituatie in Noord, Centraal en Zuid-Argentinië.
Daarom:
Wie is er sinds 2011 (maar liefst nog recenter) in Argentinië geweest en kan me meer vertellen over welke kosten ik in rekening moet brengen voor:
budget overnachting in een privékamer in een backpacker-hostal / eenvoudig familiepensionnetje?
maaltijd in een eenvoudig restaurant?
drankje op café?
wat kost een gegidste tour doorgaands (per persoon per dag)?
Graag ook even een referentieperiode en regio aangeven.
Goed idee Joris, Argentinië kent inmiddels een prijsniveau vergelijkbaar met Europa. Nadeel van al die gedrukte reisgidsen is dat zij het prijsniveau hier nooit kunnen bijhouden (zelfs tussen de periode van eindredactie van een reisgids en het uiteindelijke drukken/distribueren is het prijsniveau hier in Argentinië al weer 10% gestegen…)…eigenlijk is alleen uit eten gaan/stappen nog relatief goedkoop in Argentinië, de benzine is ook nog redelijk betaalbaar, maar dan ben je wel ongeveer uitgepraat…veel duurder zijn de binnenlandse vluchten. De rest (overnachtingen, autohuur, excursies) liggen op niveau Europa.
Tja, dat dacht ik aanvankelijk ook. Tot ik prijzen van reisgidsen probeerde te vergelijken met actuele prijzen op tripadvisor of website van de hotels zelf. Soms is deze info niet beschikbaar, maar waar ze beschikbaar is, zijn de prijzen quasi verdubbeld. Ik wil met deze tread dus nagaan of iemand die effectief ter plaatse is geweest dezelfde ervaring heeft of mijn zoektocht op het internet misschien toevallig enkel de sterkste stijgers vertoonde. Ik kom momenteel al gauw rond 35 à 40 euro voor een kamer in het Noorden en 50 à 55 euro voor een kamer in Patagonië.
Maar goed, laat mijn inbreng vooral geen invloed hebben op wat je hier wil posten. Een hoop eigen ervaring die ter plaatse opgedaan werd, lijkt me veel relevanter dan wat ik op het internet vind.
Alvast bedankt Chenque en Don Agucho voor jullie mening!
@Don Agucho: dat zou kunnen, ik spreek over middenklasse & luxere hotels. Geen idee wat je tegenwoordig in Amsterdam of Brussel betaalt voor een goedkoop hotel? Hier ben je toch al snel 20 euro per nacht kwijt voor een gedeelde kamer/hostel, waarbij je nadien maar moet afvragen of je al je spullen nog hebt (al 2 gevallen van meegemaakt in mijn persoonlijke omgeving de afgelopen tijd)…
Het ligt er heel erg aan.
Electronica is gewoon duur in Argentinie, denk aan computers, tv’s en mobieltjes.
Maar daarentegen zijn kaartjes voor een film, een krant, een buskaartje, metrokaartje heel erg goedkoop. Ook is het nog vaak zo dat restaurants enzo ook best goedkoop zijn vergeleken met wat je in Nederland of een ander westers land betaalt.
Het ligt er ook een beetje aan per regio. Ik woon namelijk in Vincente Lopez/Olivos, en dat ‘Capital federal’ aangeplakt. Armere regio’s zijn over het algemeen goedkoper net zoals niet toeristische regio’s of plekken. (Armer/goedkoper/Minder toeristisch: Avellaneda, Quilmes, Itazuingo etc. Duurder/rijker/toeristisch: Barrio Norte etc.)
Bij alle krijg ik actuele prijzen voorgeschoteld (de prijzen van tours ken ik hier toevallig en ook van enkele hostels en dez kloppen) tel ze bijelkaar op en je weet ongeveer je dagelijkse budget…
tel daarbij je dagelijkse uitgaven op van een drankje en maaltijd op en je komt al een heel eind…
Reisgidsen zou ik naast je neer leggen, dat is leuk om te lezen wat erin een plaatsje te doen is en in haar omgeving. Maar inderdaad niet om prijzen te gaan vergelijken…
Er staat genoeg relevante info op internet…
Veel plezier met je voorbereiding van je reis…want Argentinie is mooi!!!
Het is inderdaad zo dat transportkosten goed op te volgen zijn via Plataforma 10. Goede webstek met accurate info. Je zegt ook dat de prijzen op tripadvisor blijkbaar actueel zijn, dus dat is goed om te weten.
Gewoonlijk reis ik “a la carte” en zie ik wel wat op me af komt. Maar aangezien er nu 4 maanden op het programma staan, wil ik graag een beetje meer inzicht. Kwestie van te weten wat op me afkomt en niet bankroet te gaan.
Ik denk dat ik die goeie ouwe tent nog eens uit de kast ga trekken. Want ik heb het gevoel dat kamperen ook een prima manier is om het zuiden en eventueel ook het noorden te ontdekken.
Prijzen op TripAdvisor die je op “hoofdpagina´s” krijgt (waar je dus alle hotels vindt), kloppen volgens mij voor 80% niet. Dan kan je veel beter zoeken op www.booking.com (houd er rekening mee dat die prijzen EXCL 21% BTW zijn!!) of voor de goedkopere onderkomens www.hostelworld.com, www.hostelbookers.com etc.
Als je 4 maanden gaat en wel wat besparingstips kan gebruiken: denk ook eens aan slapen bij mensen thuis! Voorbeelden: www.couchsurfing.com en www.hospitalityclub.org. Leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen en… gratis Zijn wel wat topics over te vinden op Wereldwijzer.
Zit nog even terug te kijken wat ik heb geschreven…maar zie daar geen Tripadvisor bij staan, zoals Flipsen schrijft zijn die inderdaad niet up to date helaas Maar nogmaals denk dat er genoeg acurate info te vinden is op veel bookingsites…
Genietse want het is een schitterend land om te reizen,zeker als je 4 maanden hebt… afgezien van inflatie ed… je hebt er mee te maken… wij en ook jullie als toerist (hoewel je genoeg pesootjes krijgt voor je euro op dit moment)… Dan maar misschien een weekje korter?
Ik denk dat je net als in Nederland het zo duur of goedkoop kan maken als je zelf wilt wat eten en hotels betreft dan.
Wel vond ik het inderdaad afgelopen oktober erg duur geworden, zeg maar nederlandse prijzen. Alleen uit eten gaan valt wel mee en dan heb ik het vooral over de wijn die ik nog steeds goedkoop vind, voor 50 pesos of minder heb je een hele fles top wijn. Subte, bus zijn ook erg goedkoop, paar pesos. Taxi’s veel duurder dan een aantal jaar geleden maar een ritje van een kwartier ong. 4 euro dus voor nederlandse begrippen erg goedkoop. Sigaretten 10 pesos op dit moment, maand geleden nog 9