Mijn vriendin en ik gaan binnenkort voor een jaar op reis naar onder meer Zuid-Amerika. Nou horen we verschillende verhalen over de kosten in Argentinië. In de Lonely Planet wordt Argentinië als zeer goedkoop aangemerkt, maar we horen eigenlijk hele andere verhalen. We weten dat het zuiden duurder is dan het noorden, maar vragen ons toch af of 100 euro per dag voor zijn tweeën haalbaar is. We willen zoveel mogelijk in tweepersoonskamers, maar luxe is absoluut niet nodig. Verder willen we wel uitstapjes kunnen maken en zullen zoveel mogelijk per bus reizen. We komen zowel in Patagonië als in het noorden. Kan iemand ons vertellen of die 100 euro per dag realistisch is met zijn tweeën? En is het dan best ruim of is het krap?
Je 100 euro zijn vandaag de dag 564 Argentijnse pesos waard, daar kun je heel wat leuks voor doen (ik ken hier mensen die verdienen 1500 pesos per maand en moeten daar elke ochtend om zes uur voor op staan)…
Het hangt er een beetje vanaf wanneer je hier naar toe gaat, nú of aan het einde van je reis rond de wereld. In een jaar kan er hier veel veranderen namelijk. Stel dat je nu zou gaan en je reist veel per bus, slaapt in eenvoudige hotels en gaat niet chique uit eten, dan kom je een heel eind met je 100 euro.
Veel plezier en als je nog in Córdoba langs komt, stuur dan een mailtje.
Wat leuk zeg dat jullie dat gaan doen!
Argentina is idd goedkoop op het moment en je kunt al veel goedkope hotelletjes vanuit hier boeken.
Uit eten gaan kun je zeker voor 10-15 euro pp incl. wijn.
Eigenlijk is het vooral goed kijken waar je tercht komt, net als in de rest van de wereld heb je goedkope en dure restaurants/hotels.
Met de bus gaan is niet duur en je zit riant als in een first class vliegtuig stoel. Misschien heb je wat aan de onderstaande link, wat busreizen betreft:
voor middenklasse hotels kun je tussen de 20 en 40 euro rekenen voor 2 personen, het gemiddelde blijft denk ik onder de 30 euro voor je reis. Uit eten gaan is al aangegeven, en reizen met de bus is goedkoop en comfortabel. Slaapbus (soort business class vliegtuig incl maaltijden) van catamarca naar Buenos aires (1300 km?) was ongeveer 50 euro pp, maar houd rekening met veel van die lange afstanden in argentinie… Succes en veel plezier
Middenklasse hotels voor 20-40 euro vind je in Patagonie zeker niet hoor… En in Buenos Aires is het ook goed zoeken wil je dat vinden. Voor die prijs heb je meestal een oud en uitgewoond pand in de 2 sterren catagorie.
De hotels die wij meestal aanbieden aan onze klanten liggen allemaal zo tussen de 100 en 200 dollar, afhankelijk van de regio. In Ushuaia is het duur, in Salta een heel stuk goedkoper (en daar moet je natuurlijk onze forum-vrienden bezoekendie een absurd lage prijs vragen, terwijl ze in de top van B&B´s van Zuid Amerika staan!)
Zeker kun je hotels vinden in de klasse door Flipsen beschreven, en vast hele goed ook! (Het lijkt me een genot om zo te reizen). Omdat je vraag niet naar luxe was staat mijn antwoord nog steeds, en je zult niet teleurgesteld zijn.
Hotels kosten in BA allemaal minimaal 25/30 euro per kamer en dan vind ik het niks, wil je wat meer luxe, comfort en veiligheid dan moet je denken aan 100 euro per kamer
Reken je met die 100 euro per dag alles mee of heb je een apart potje voor verzekeringen, rekeningen in Nederland, vliegticket, etc?
Nou, nou. Zijn de prijzen de afgelopen paar jaren dan zo enorm gestegen ofzo? Ik kan me herinneren dat ik redelijke kamers kon krijgen voor 100-150 pesos per nacht. Basic, maar schoon en goed genoeg.
Ushiaia is idd het duurste en lastigste. Ik zou daar zeker wat reserveren. Anders krijg je geklooi dat je elke dag moet verhuizen, omdat je niet veel meer dan hier en daar een kamer voor een nachtje kunt vinden…
We zijn net afgelopen woensdag terug gekomen uit Argentinie en hebben de noordelijke route gedaan (BA, Mendoza, Cordoba, Salta, Iguazu). We verbleven in hostels in 2-persoons kamers en waren daar gemiddeld 120 pesos (21,5 euro) kwijt, soms wat meer soms wat minder. We zijn zijn lid geworden van Hostelling International, dat kan terplekke. Kosten 16 US dollar en het levert, als je in dat soort hostels verblijft, tussen de 10 en 20 % korting per nacht op. Die hostels zitten door heel Zuid Amerika en ook heel veel in Argentinie. Ze hebben allemaal ontbijt erbij, al moet je er niet al te veel bij voorstellen en soms zelfs avondeten. Voor het avondeten waren we gemiddeld zo`n 90 pesos (16 euro) kwijt inclusief drank. En dan komen de andere dingen die je wil doen…Dus voor 100 euro per dag moet het prima te doen zijn.
Ik was in 2006 en dit jaar in Argentinië en had het idee dat het zeker 30% duurder is geworden.
In 2006 betaalde ik 5 euro voor een overnachting in een hostel, nu 7 tot 10 euro. Een busrit kostte me toen 25 euro voor 12 uur, nu zeker 35 euro.
En het ligt idd heel erg aan de excursies die je wilt gaan doen. Ik heb bijv een superdeluxe wijntour gedaan in mendoza van 100 euro pp, terwijl andere backpackers een bike en wine tour van 20 euro al prima vonden.
Vooral in het zuiden is het oppassen geblazen, hier kunnen volgens mij de kosten heel snel oplopen.
We waren er in totaal 23 dagen met zijn 2-en. Busreis van Iguazu naar BA kostte ons 310 pesos (55 euro) pp, maar dat was super cama, dus bedden 180 graden, twee keer eten, chapagne als je wilde, eigen tv scherm. Je kon ook voor 215 pesos pp (ong. 38 euro), dat swa dan semi-cama. Je kan het zo luxe maken als je wil.
In totaal waren wij minder dan 100 euro per dag pp kwijt. Dat was incl. vlucht, 2 binnenlandse vluchten, 4 busreizen, 4 dagen autohuur, toegang national parken, dagtrip naar Aconcagua, musea en eten en drinken. En we hebben nagenoeg kosten gespaard om te doen wat we wilden.
De meest mooie dingen in Argentinie kosten geen geld en dat is de natuur.
Thijs wil met zijn 2en minder dan 100 euro per dag uitgeven, dus dan moet hij zeg maar de helft uitgeven van wat jij doet
Maar effe snel een rekensommetje
Ticket 2 x 900 euro = 1800 euro
Busreis Iguazu 2 x55 = 110 euro
2 binnenlandse vluchten x 2 = 300 euro
3 busreizen x 2 = 90 euro x 2 = 180 euro
4 dagen autohuur = 4 x 50 euro = 200 euro
Misschien tel ik wel fout maar ik kom zo al op 2500 euro. Dan blijft er zeg maar 2100 euro over om met zijn 2en van te eten, te leven en hotel/hostel
Je berekening is wel erg royaal, maar zoals ik al zei konden wij van 100 per dag prima rondkomen, maar 100 per dag met zijn 2-en, dan zal je wel een en ander moeten schrappen. De bus kan goekoper, koken in een hostel is geen probleem en een dorm ipv een prive kamer scheelt een hoop geld.
Ik begreep van andere reizigers die wij tegenkwamen dat Arg ook wel wat duurder is dan bvb Bolivia, maar daar zijn de wat betere voorzieningen ook naar.
De kosten liggen er echt aan in welk tijdsbestek je hoeveel plaatsen aandoet. Want als je veel verschillende plaatsen aandoet betekent dit vaak ook veel reiskosten en veel excursies snel achter mekaar. Want ik neem aan dat je een plaats niet alleen om een stadswandeling te maken bezoekt.
Dit jaar was ik in Mendoza en Salta en heb ik een wijntour en een paardrijtocht gemaakt die extra geld kosten. Verder dingen op eigen gelegenheid in die twee steden. Maar als je overal maar 2 of 3 dagen bent, boek je vaak iets bij een reisagent om het meeste uit je tijd daar te halen.