Ik ga in september naar Sri Lanka en heb een vraag over de accommodaties in de buurt van Wilpattu NP.
Ik had eigenlijk een budget van max 30 euro per nacht in mijn hoofd, maar merk dat de accommodaties in Sri Lanka
toch duurder zijn dan ik dacht. Zeker bij Wilpattu NP wordt het wat lastig. Nu kom ik er wel een aantal tegen zoals winsome nature resort, wilpaththu leopard Den, Guest house wilpattu, Dilsara Holyday Resort en Eco Resort. Maar er staan zo weinig recensies bij en het ziet er wel heel basic uit. Nu vindt ik basic niet erg, maar wil wel dat het schoon is. En zodra ik ga kijken naar iets duurder/luxer wordt het al gauw 75 euro per nacht, maar wederom bijna geen reviews. Iemand een goede tip?
En hoe zit het met de safari. Ik wil graag een dagtrip doen. Kan ik dit de avond ervoor nog ter plaatse regelen?
Als je niet in het weekend/feestdagen gaat kan je de safari over het algemeen ter plaatse regelen. The Heritage Hotel bij Anaradapura is € 60-65 per nacht. Niets bijzonders, wel mooi zwembad, maar stukken beter dan de door jou genoemde onderkomens.
Het hotel ligt net buiten Anaradapura, aan de kant van Wilpattu. Een klein uurtje rijden, prima te doen. De locatie is ook wel aardig, het ligt aan een meer, daar kan je 's avonds mooi de verlichte dagoba’s van Anaradpura zien.
Het lijkt mij in ieder geval wel erg leuk om een nachtje dichtbij de natuur (bij Wilpattu) in een accommodatie te verblijven voor een nachtje, ook voor de die prijs dan maar. Iemand enig idee welke accommodatie dan een beetje aan te raden is daar?
Wij hebben alle redelijke tot zeer goede hotels daar bekeken. Van de Leopard’s Den tot Forest Rock Garden. De lowbudget overnachtingen zijn echt voor locals of backpackers die heel weinig geld willen uitgeven. Deze onderkomens zijn smoezelig en liggen vaak aan de drukke weg. Maar wat wil je voor € 7,50?
Heritage is wat lager geprijsd (afhankelijk van het seizoen € 50 tot € 75,–) en redelijk. Of wat verder in Anaradaphura is de Gamoth Citadel heel goed voor de prijs (€ 40,-- tot € 50,-- voor een standaard kamer, de suite met yacuzi, zithoek, keuken, groot bed, balkon zit op € 70,–), heeft ook nog een mooi zwembad, ligt redelijk rustig, zitten ook apen, lizzards en giant squirrels.
Mooiste hotel is Forst Rock Garden (één van de mooiste hotels in Sri Lanka), als mensen het geld ervoor hebben boeken wij deze voor ze, maar kost meestal meer dan € 300,-- p/n.
Klinkt goed dat Gamoth Citadel hotel! Ik vind het op zich ook geen probleem om voor een nachtje 70 euro te moeten betalen (is verjaardagscadeau voor mijn vriend). Maar het lijkt me nog leuker om een nachtje te verblijven in een luxe tent of iets dergelijks, waarbij je het gevoel krijgt dat je echt in de natuur verblijft. Of zijn die er niet echt bij Wilpattu?
Wij kennen deze nog niet. De recensies zijn goed en de prijs redelijk. De prijs met safari is te hoog. Maar een safari kan je daar zo ter plekke regelen. We zullen deze over een paar maanden gaan checken. Als jullie hier heen gaan horen we graag jullie ervaringen!
Ik heb inmiddels geboekt voor een nachtje bij Big Game Camp. Ik zal jullie laten weten hoe het was! Heb je trouwens enig idee hoe je het makkelijkst daar kan komen vanaf Negombo? Met de bus of beter toch met auto/chauffeur?
Er gaan bussen vanaf Negombo junction via Chilaw en dan naar Puttalam. Vandaar kan je verder naar Anuradhapura. Kost je ongeveer een uur of vijf en ik denk tussen de 300 en 400 roepie. Auto met chauffeur is wel comfortabeler maar vele malen duurder omdat de chauffeur ook weer terug moet.
Waarom niet met de trein Lankapura? Omdat je dan eerst terug naar Colombo moet? Ik ben gewoon nieuwsgierig omdat ik dit wellicht in de toekomst wil gaan doen.
Inderdaad, omdat je dan weer de hectiek van Colombo in moet en uiteindelijk ook weer van Anaradhapura toch de bus naar Wilpattu moet nemen (en dat is ook weer een uur). Maar uiteraard kan het wel.
Zouden we dan inderdaad eerst van Puttalam naar Anaradhapura moeten en vanaf daar nog een bus naar Wilpattu? Kan je niet gewoon ergens onderweg naar Anaradhapura uitstappen en met een tuktuk of zo verder naar Wilpattu?
Ja natuurlijk. Maar in dit geval antwoorde ik op de vraag van de trein. Het lijkt mij dat je gewoon bij de afslag naar Wilpattu kan uitstappen. Daar regel je dan ook je safari. Aan het einde van de safari pak je de bus weer en ga je naar Anaradhapura of waar je dan ook verblijft. De bus schema’s kennen wij niet, wellicht dat Erik daar zijn licht over kan laten schijnen wat de tijden en mogelijkheden zijn.
Inmiddels zijn we weer terug in het koude kikkerlandje… Om er nog even op terug te komen: de overnachting bij Big Game Camp was geslaagd! Helaas kwamen we wel in de stromende regen aan bij de plaats van bestemming, maar dat mocht de pret niet drukken (en gelukkig was het na 1-2 uurtjes droog). We werden ontvangen met een kop thee en koekjes en nadat we een ‘briefing’ hadden gehad, werden we naar onze ‘tent’ gebracht. Het was een prima tent, maar alle basis dingen zaten erin, zoals een douche, toilet, wastafel, licht en een fan. 's Avonds hebben we gedineerd op een open veldje midden in de natuur met een kampvuurtje erbij. Erg romantisch kan ik je vertellen!
Mocht je geen dure safari willen, dan alleen niet via deze organisatie boeken! Betaal je de hoofdprijs voor.
Bedankt voor de terugkoppeling. Mooi dat de Big Game Camp beviel, wij zullen deze volgend jaar ook eens gaan bekijken. Heb je nog veel gezien in Wilpattu NP? Ben wel benieuwd hoe je Sri Lanka verder vond.