Van Anuradhapura naar Wilpattu

Hoi,

Ik ben benieuwd of iemand weet of je in Anuradhapura een jeepsafari naar Wilpattu kan boeken?

Alvast bedankt,

Joeke

Hoi Joeke,

Dat lijkt mij geen enkel probleem, elke lodge/hotel kan dat voor je regelen. Op de weg van Puttalam naar Anuradhapura staan ook jeeps bij de afslag naar Wilpattu. Maar wellicht verstandig om toch vooraf te boeken (zeker in het weekend of met Sri Lankaanse feestdagen).

1 like

Ja hoor, kan ook bij de Wilpattu junction. Twee weken terug gedaan. Beste safaris zijn 6 uur ochtend tot 1 uur middag of 11 tot 18 uur, dus totaal 7 uur (bijna volle dag). Reden is dat Wilpattu stukken groter is dan de andere parken, alleen al de weg vanaf ingang tot het parkhart waar het meeste wild zit is 25 km dus 1 uur hobbelen en dan kom je met de standaard 3 uur safaris gewoon niet zo ver. Hoewel de luipaarden zich vooral op dat stuk schijnen te tonen en de twee kibbelende lippenberen die we (naast jumbos, crocs enzo) zagen ook dicht bij de parkrand zaten.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Gaaf lippenberen, die zie je niet vaak in Willpattu. Wij zagen in april er ook eentje, helaas behoorlijk verscholen in de bosjes. Was inderdaad ook redelijk richting de ingang/uitgang. De luipaarden spotten wij in Willpattu meestal als ze in het witte zand liggen. Er is een redelijk open stuk in het begin waar je ze kan spotten en bij de meren. Daar liggen ze ook in het zand bij de junglerand of ze komen aan het einde van de dag water drinken. Dan kan je ze echt heel dichtbij zien.

Horse Point is helemaal aan het einde van het park, daar kan je niet veel spotten, maar de omgeving met de kliffen en de vreemde rotsformaties (met fossieltjes!) is wel heel apart. En het is ook uit cultuur historische oogpunt een aparte plek. In de Mahavansa staat geschreven dat in 543 v.chr. prins Vijaya op Tambapanni (nu bekend als Kudrimalai Point, oftewel Horse Point) aankwam, hij trouwde Kuweni. Dit was het begin van de Singhalese koninkrijken op Sri Lanka.

1 like

Daar heb ik ook nog even een vraagje over… Wij overnachten namelijk onze 1e nacht in Negombo en willen de dag erna naar het noorden afreizen. We willen zowel naar Anuradhapura als Wilpattu. Is het dan handiger om eerst naar Anuradhapura te reizen of heeft er iemand een andere handige tip?

Ja ik zou gewoon een guesthouse/hotel in AP boeken en de dag na aankomst de Wilpattu safari. Scheelt je weer 1 x verkassen. Dus totaal 3 nachten AP nodig want de dag erna dus het museumgebied (‘sacred city’) en misschien nog Mihintale doen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like