Wilpattu National Park

Hallo,
heel graag willen wij midden juli, tijdens onze rondreis door Sri Lanka, naar Wilpattu National Park. Wie kan ons adviseren over waar we het beste kunnen overnachten (Anuradhapura of veel meer in de buurt. Het liefste zouden we in een tent bij het park maar dat lijkt heel erg prijzig wat ik op internet zie), waar we de beste safari kunnen boeken.
ik hoor het graag. Wie heeft ervaringen?

Groet
Carolien

Hoi Carolien,

Die tenten, ook bij andere parken, zijn i.h.a. inderdaad gebakken lucht; veel positieve reviews maar vrijwel allemaal fakes en de paar échte reviews vinden het gewoon het geld niet waard.
Ik zou ofwel een eco-lodge bij de ingang nemen, die zijn vrij basic maar ook niet al te duur, ofwel een hotel gewoon in A’Pura. Vanaf stadscentrum naar het jeep-punt (bij de afslag van de hoofdweg naar Puttalam) is half uur met de auto. Redelijk hotel in A’Pura zelfs nog iets dichterbij Wilpattu is Palm Garden, maar er is vaker naar gevraagd hier in het forum en er werden nog een paar midrange-namen genoemd.

Safari boeken: niet via hotel maar gewoon je chauffeur naar het jeep-punt laten rijden en daar goede prijs bedingen. Voor de gangbare safaris van iets van 4.30-5.30 uur lang (3 uur is te kort omdat het park zo groot is) zal het iets van Rs 6500-7000 zijn; toegang voor een volwassene is rond de Rs 1600.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi erik
Hartelijk dank weer voor je super snelle en heldere antwoord. Nog twee vragen: hoe laat beginnen de safari’s in Wilpattu?
En hoe kunnen we het beste een chauffeur regelen in A’ Pura, via hotel of zijn er andere mogelijkheden. Heb je daar tips voor. We hebben daar geen ervaringen mee en zullen met de trein naar A’Pura komen, en zullen zoveel mogelijk met OV willen reizen maar zullen af en toe ook een chauffeur nodig hebben.

Dank alvast
Carolien

H​oi maar weer,

Wij arriveerden door wat oponthoud 14.00 en die safari was te kort vonden we. Onze chauffeur meldde dat 6-13 uur of 11-18 uur optimaal is, maar dat is dan weer strijdig met het algemene feit dat midden op de dag de meeste dieren siesta houden vrij ver van de meren en paden. Daarom misschien maar als gemiddelde aanhouden 6-11 of 13-18 uur.
Chauffeurs kosten Rs 75/km als ze je in taxi-stijl ergens brengen en dan leeg teruggaan, of Rs 45/km als ze weer met jou op beginpunt terugkomen; voor dat laatste geldt indien meerdaagse inhuur wel een dagelijks minimum. Hotel kan zeker wat regelen maar zit vaak ver boven die prijs vanwege hun eigen opslag, rondvragen bij pakweg de tuktukboys helpt dan.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Gamodh citadel is een goed en betaalbaar hotel in Anuradhapura, stuk beter dan de Heritage die toeristen vaak boeken. Palm Garden is i.d.d. goed, maar het eten vinden wij voor zo’n hotel erg slecht. Maar je kan ook naast Palm Garden in de Forest Rock Garden resort eten (alleen vegetarisch, wel alcohol). Of, als je een paar honderd dollar per nacht kan/wil betalen, kan je er ook blijven slapen. het is echt wel een fantastisch hotel.

De luipaarden die wij in Wilpattu hebben gezien (5 stuks tot nu toe) was altijd tussen 16:00 en 18:30. Wij blijven dit keer wel overnachten in het park, Wildlife department heeft daar een bungalow die je kan huren. Lijkt ons wel een unieke ervaring.

Met betrekking tot de lengte van de safari, als je door wilt gaan tot aan de zee (horsepoint) dan moet je wel een dagsafari doen, ander redt je het qua tijd gewoon niet.

Ja de bungalows in alle parken zijn ‘het summum’, maar…
a] Je moet zelf proviand meenemen. En liefst ook een lokale kok, het zijn i.h.a. keukens meer op het lokale ‘gehurkt werken en moeilijke gasflessen of hout’ niveau dan op Westerse standaard.
b] Boekingen lopen via wildlife department en ze zijn zo populair dat ze veelal 6 maanden vantevoren vol zitten

Dus in jullie geval ‘met connecties’ zal het best lukken, maar ik ben nog geen reisbureau tegengekomen die dit voor toeristen aanbiedt…

Dank,

<Erik> & [Sandya]

Nee, dat klopt. Dat is voor de grote reisbureaus ook niet interessant. Te omslachtig en te veel geregel. Maar inderdaad, wij kunnen het wel regelen voor onze gasten. Inclusief kok, tracker, chauffeur, drank & voedsel etc. Maar goed, ik begeef me nu op het randje tussen informatie en reclame. Maar het kan dus wel.

Ik vond dit park geen aanrader, weinig dieren gezien ( juist een krokodil en wat. Herten en pauwen en een varaan. . . Geen luipaarden en zelfs geen olifanten)

Hoi Bigfoot, dat kan zeker, het is een park. Maar wellicht interessant voor de forumleden: Heb je een ochtend/middag/dag safari gedaan? In welk seizoen ben je er geweest? Wij zijn er ook wel eens in het regenseizoen geweest, dan zie je niet heel veel (wel olifanten en roofvogels). En welke dag ben je geweest? Ben benieuwd!

Hoi, ik ben vorige week maandag geweest van 07.00 een ganse dag. Grts

Dank voor je reactie, we zijn zelf weer in september in Wilpattu. Toevallig ook op een maandag. We zullen onze ervaringen weer op het forum zetten. Al is dat niet helemaal eerlijk omdat we blijven slapen in het park. Maar goed, we zullen een onderscheid maken tussen maandag overdag en de rest van de safari.

Hallo Marjolein
Hoeveel kost zo’n overnachting in Yala NP?

Hoi Jan,

Je vindt ze allemaal hier

http://www.dwc.gov.lk/library/Bungalows.html

en bij sommigen krijg je na klikken op de foto zoals beloofd de prijzen. Accomodation-only, tel er dus nog bij op huur van kok en proviand enzo. En reserveren gaat per telefoon bij het departement en is voor de meeste bungalows 6 maanden vantevoren vol…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Jan,

We zijn even aan het wachten op het antwoord van het Wildlife Department. Er zijn 7 (soms 8) bungalows beschikbaar in Yala. Zodra we een antwoord hebben posten we dat! Zit me alleen af te vragen of dit niet off-topic is. Wellicht moeten we maar een topic bouwen over overnachtingen in Nationale Parken in Sri Lanka.

Komende Augustus willen wij ook Wilpattu NP gaan bezoeken. Het plan is om een ochtend safari te doen van 6:00 tot 11:30.
Ik lees alleen dat het belangrijk is om een goede gids te hebben wanneer je het park in gaat. Heeft iemand tips hoe je aan een goede gids komt?

Met vriendelijke groet,

Sander

H​ebben wij nooit behoefte aan gehad in alle 10+ safaris in Yala, Wilpattu, UW over de jaren. Altijd onze eigen chauffeur bij ons gehad die op tourist board examen-niveau de diersoorten herkent plus de altijd verplichte en in de toegangsprijs inbegrepen ‘tracker’ van het park zelf die alle wegen en lokale dierengewoonten kent. Alleen voor échte diehard dierenfans :vak01:kan het nog raadzaam zijn een bioloog/ornitholoog etc. proberen in te huren…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Nog even naar aanleiding van het bericht van Jan over Yala: De bungalows met twee dagen park entree begint bij 25.000 LKR. Dat zijn de prijzen die we nu via het Wildlife Department binnen krijgen. Daar gaat dan nog wel de marge van een eventuele touroperator overheen die het moet regelen. Zal ongeveer 15 á 20 euro zijn.

En voor Sander,

Tip 1: Test eerst even de Engelse kennis van de tracker, er zijn er zat die onverstaanbaar Engels (?) spreken.
Tip 2: Laat de tracker nooit bij de chauffeur in de cabine zitten. Ze gaan dan alleen maar 4 uur met elkaar praten en letten verder nergens op.
Tip 3: Koop een foldertje met alle dieren van Wilpattu, kost bijna niks, kan je in het winkeltje kopen. Altijd handig voor thuis als je de namen van de dieren erbij zoekt.