Hoi allemaal,
Wij geen zes weken reizen eind augustus en september. In onze reisplanning staat dat we naar het Wilpattu National Park, Horton PLains om zelf te wandelen, Uda Walawa national park gaan en Bundala national park.
Wat is jullie ervaring met de parken en welke moeten wij niet missen? We willen twee of drie safari’s maken. Klopt het dat deze safari’s 200 euro voor 2 personen is?
Alvast bedankt!
Nog een vraagje. Kan je bij Negembo ook in de zee zwemmen en lekker aan het strand relaxen?
Hoi Joekjuh,
Mooie parken, hou in je planning er wel rekening mee dat de Sri Lankanen zelf graag in het weekend en op feestdagen naar Nationale parken gaan. Wij zijn één keer met Pasen in Horton Plains geweest, dat is dus geen aanrader. Het was erg druk en Sri Lankanen, net zoals de meeste Aziaten, kunnen luidruchtig zijn (de meeste Europeanen ook trouwens
).
Ik zal Marjolein vragen of ze nog tips heeft voor andere parken. Welke dieren staan op je verlanglijstje om te spotten?
De prijs weet ik zo uit mijn hoofd niet, maar zeker geen € 200,-- Volgens mij veel minder, ik kijk de rekeningen wel even na. Je krijgt hierop nog een reactie.
Negombo, prima om te relaxen en te zwemmen. Strand is op sommige plekken wat minder (plastic e.d.) maar bij de hotels is het meestal prima.
Gr. Taco
Ik heb het even nagekeken wat wij in November betaald hebben:
$ 15,-- p/p entree park
Halve dag Jeepsafari: 5000 ruppee (€ 35,–)
Dus moet je volgens mij wel een dagsafari kunnen doen voor rond de € 100,-- (Prijzen kunnen iets afwijken per seizoen).
Gal Oya is een relatief onbekend park, daar kan je een mooie bootsafari doen. Een mooie lodge daar is http://galoyalodge.com/ dit is een vrij dure overnachting (€ 150,–). Deze ligt in het Oostelijke Ampara district. De lodge kan uiteraard de boat safari regelen. Je kunt in dit gebied ook de oorspronkelijke bewoners van Sri Lanka bezoeken, de Vedda’s.
Minneriya en Kaudulla zijn ook hele mooie parken. Deze liggen in de buurt van de Cultural Triangle.
Gr. Taco & Marjolein
Bedankt Taco,
Dat scheelt dan de safari’s. We willen graag wat grotere beesten zien en vooral niet te toeristisch, dat je met twintig jeeps achter elkaar rijdt.
Bedankt voor de tips van de parken. Gal Oya lijkt ons erg leuk maar is wat boven ons budget. We moeten natuurlijk zes weken reizen ;)!
Nog even een vraagje Taco
Wat raad jij aan Wilpattu National Park of Minneriya, Kaudulla?
Hoi Joekjuh,
Wilpattu is echt fantastisch. Bijna al onze luipaard foto’s zijn daar gemaakt. Maar de laatste paar keer was het te nat en dan zijn de herten ver weg en ook de luipaarden kan je niet vinden (logisch). Het is altijd iets met een boel geluk, wij hebben net Udawalawe gedaan en luipaarden gezien. Niemand ziet daar een luipaard, maar wij hadden het geluk (en een tracker van de ETH waar wij vrijwilliger van zijn) om ze te vinden.
Wilpattu biedt heel veel en met een dagexcursie kan je echt zoveel zien. Horse Shoe Point. Ooit stonden er borden over de geschiedenis van dit punt. Ik heb daar fossielen gevonden. Fossielen in Sri Lanka? Geen website kan er iets over vertellen. Maar goed, dat is een andere hobby. Maar het is ook uit geschiedkundig oogpunt een zeer belangrijk punt.
Je moet op locatie informeren of de olifanten in Minneriya of Kaudulla zijn. Dit ligt aan de regen. Maar Kaudulla (zelf met een Toyota Hilux gedaan, advies: Huur maar een echte Jeep bij de ingang) vinden wij echt heel mooi. Kreekjes, beekjes, olifanten en veel watervogels.
Kortom, bijna elk park heeft zijn eigen charmes, met zes weken zal tijd niet een probleem zijn. Maar alle parken in en Jeeps huren, tsja dat kan kostbaar worden. De kleinere parken zijn wel goedkoper en ook de Jeephuur wordt goedkoper.
Gr. Taco
ps. Op www.tjalkens.nl staan flink wat foto’s van Sri Lanka!
1 like