*Voor foto’s van mijn huisvesting in Madrid, zie m’n blog. *
Tijdens het Spaans leren in Spanje hoef ik me geen zorgen te maken over mijn slaapplaats. Mijn school regelt die namelijk. Je kunt kiezen voor een verblijf in een gastgezin of in een piso (Spaans voor appartement). Van veel medestudenten heb ik gehoord dat leven bij een gastgezin erg goed is voor je Spaans. Vooral tijdens de maaltijden wordt er aan tafel veel gesproken.
Ik heb gekozen voor een piso. Foto’s van mijn piso vind je op m’n blog. Het leek me wel aardig om het internationale studentenleven te ervaren. De afgelopen jaren tijdens mijn HBO-studie woonde ik thuis bij m’n ouders. Met erg veel plezier, maar nu sta ik dus eindelijk op eigen benen. Alle flaters in de keuken en af en toe schoonmaken neem ik voor lief. Trouwens, over dat laatste mag ik helemaal niet klagen, want de badkamers, de keuken en de woonkamer worden wekelijks door een schoonmaakster onder handen genomen. Misschien dat ik later tijdens mijn taalcursus nog voor een verblijf bij een gastgezin kies. Het is natuurlijk een unieke manier om wat van de Spaanse cultuur te proeven.
Het appartement ligt op een half uur reizen per metro of bus van de school die ligt in het centrum van Madrid. Lopen kan ook, dat duurt ‘mas o menas’ (min of meer) 50 minuten - tja, je probeert rare dingen uit als je bent wezen stappen…
Maar goed, m’n piso. Die bestaat uit een keuken (met onder meer een magnetron, oven én vaatwasser… yes!), woonkamer (met dvd-speler van mijn huisgenoten), drie badkamers en vijf slaapkamers. En die dvd-speler is super. Je favoriete acteurs praten gewoon Engels. De tv-zenders hier dubben alles. Sorry hoor, maar een Spaans sprekende Al Pacino komt op mij echt niet serieus over. Aangenamer is het de Spaanse ondertiteling aan te zetten. Zo verbeter ik tegelijkertijd m’n Spaans. Behalve dan m’n uitspraak…
Meer lezen over mijn jaar in Spanje? Of wil je info over Spaans leren in Spanje? Lees mijn blog**.