Accommodatie Kruger Park

Hallo,
Ik ben op zoek naar accommodatie in het Kruger Park voor ons gezin in de zomervakantie 2014. Nu zie ik dat er al veel vol geboekt is. Is er iemand die weet of je in een accommodatie met 3 bedden ook met 4 personen mag overnachten (3 personen in een 2 persoonsbed) Doet men hier moeilijk over, in Thailand dit geregeld gedaan maar weet niet of dit in Kruger Park kan.
Bedankt voor jullie reactie.

Nee, een hut die voor 3 personen is en dus 3 bedden heeft mag niet 4 personen de plaats geven, behalve als er een (heel) klein kind bij is, dan mag het soms wel!

Zomer 2015 neem ik aan…
Ik sluit mij aan bij Mattie010. Veelal is het huisje ook niet groot genoeg voor een extra bed. De bedden zijn 1 persoons en niet bijzonder groot.

Bedankt voor jullie reactie.
Mattie010, ik heb enkele reactie’s van jou gelezen en lees dat jullie gekampeerd hebben in Zuid-Afrika. Hebben jullie eigen tent etc meegenomen om te overnachten. Hebben jullie altijd overnacht in een tent.
Wij willen 4 weken gaan backpacken in Zuid-Afrika en doen waarschijnlijk hetzelfde rondje als jullie. Bij voorkeur accommodatie in de backpackers prijsklasse.
Ik lees dat jullie niet voor Sondzela hebben gekozen, dit lijkt ons toch wel leuk. Is het echt niet mooi.
Sodwana staat ook op ons lijstje, heb je daar nog tips voor om te overnachten.

Heb jij ook een reisverslag bijgehouden? Ben benieuwd hoe de reis uiteindelijk is geweest en waar jullie allemaal zijn geweest.

Alvast mijn excuses voor het lange antwoord :wink:

Wij hadden een eigen tent mee inderdaad, maar helaas is etihad onze tas met tent kwijtgeraakt en hebben we nieuwe tenten gekocht bij de Makro (Zuid Afrikaanse variant)
Wij hebben nagenoeg overal overnacht in een tent, tot de laatste overnachting - dichtbij Johannesburg - omdat het toen ontzettend koud was en een van ons zijn sleutelbeen had gebroken. Ik kan het echt alleen maar aanraden om met een tent te gaan. Het is het droge seizoen, dus overlast van regen is er weinig en op bijna alle plekken zijn er wel bankjes, stoelen en andere extra’s te vinden. Zelfs heet water valt geregeld te tappen, dus dat is echt ideaal!

Sondzela backpackers in Mlilwane is vrij rustig en op sommige momenten zelfs uitgestorven. De enige struisvogel in 2014 is helaas overleden en die hebben wij dood zien liggen in het meer, dus helaas komen die ook niet meer uit het zwembad drinken. Daarnaast zijn alle wandelroutes voornamelijk bereikbaar vanuit de centraal gelegen camping van Mlilwane. Sondzela schijnt wel mooi en goedkoop te zijn overigens, maar de ligging is gewoon een stuk minder gunstig en gedurende de 4 dagen dat wij daar waren heeft er maar één stel daar één dag gestaan.

Ik heb geen reisverslag bijgehouden, tenminste, geen online reisverslag. Wat ik heb gedaan is het volgende:

• Johannesburg (1 nacht)
  • Onderweg Johannesburg - Kruger (1 nacht) vlakbij hazyview in een natuurgebied
  • Via Malelane gate naar Skukuza en toen 1 nacht Skukuza
  • Satara (2 nachten)
  • Balule (2 nachten)
  • Letaba (2 nachten)
  • Blyde river (4 nachten)
  • Malolotja (2 nachten)
  • Mlilwane (4 nachten)
  • St Lucia (6 nachten)
  • Hluhluwe (1 nacht)
  • Ergens vlakbij Johannesburg voor 1 nacht.

Wat ik wel kan vertellen is van de hoogtepunten van de reis. Persoonlijk was voor mij het Kruger en dan met name Letaba het hoogtepunt van de gehele trip. Ondanks het feit dat wij hier geen grote roofdieren hebben gezien, vonden mijn reisgenoten en ik dit de mooiste plek. De kampeerplekken waren ruim, het kamp was ontzettend mooi met veel dieren en bovenal was het uitzicht over de rivier echt prachtig. Een rivierwandeling van ruim een kilometer was echt een verademing na de vorige plekken, omdat we eens konden lopen en gewoon konden zitten in het kamp met continu dieren. Ook de gigantische kuddes olifanten (kuddes tot 60) maakten gewoon veel indruk. Daarnaast hebben wij hier tot in de avond laat gezeten en zagen we onder andere een honingdas, ground hornbills en ontzettend veel andere dieren. Mocht ik ooit opnieuw gaan - wat zeker het plan is in 2016/2017 ergens - dan ga ik absoluut terug naar Letaba.
Voordeel van meer naar het noorden gaan was de relatieve rust. Veel mensen kiezen voor het zuiden (skukuza, lower sabie en in mindere mate olifants) maar Letaba is vrij rustig. Ook Satara viel ons echt ontzettend mee en we hebben hier ontzettend veel katten gezien. Leeuwen, cheeta’s, luipaarden, serval en twee afrikaanse wilde katten.

Blyde river tsja… Wij hebben hier vooral veel gewandeld en er voor gekozen om het gebied anders te bezoeken dan anderen. Wat ik absoluut kan aanraden is om vanaf de forever resorts een wandeling te gaan doen. Voor mensen die hier verblijven gratis, voor andere helaas niet. Wij hebben de guinea-fowl trail gedaan, wat mij betreft eigenlijk een must! Wij overnachtten destijds in Graskop, waar we ook nog een weeshuis en een (Afrikaanse) kerk bezochten. Persoonlijk heeft dat eigenlijk de meeste indruk op mij gemaakt. Niet de kinderen overigens, maar de “mama’s”. Ik zou je dan ook aan willen raden om een weeshuis te bezoeken mocht je die mogelijkheid hebben!

Malolotja is eigenlijk te koud voor die tijd van het jaar (wij zaten daar in de mist met 10 graden in de ochtend) maar wel ontzettend mooi. Niet echt geweldig desondanks en zou ik eigenlijk overslaan de volgende keer. Toch goede dagen daar gehad.
Mlilwane is echt prachtig, maar dus wel vanuit de centrale camping eigenlijk. Ontzettend veel mooie wandelingen, die je tot diep in het reservaat brengen. Het is wel allemaal aangelegd en wordt regelmatig gesnoeid, dus dat is wat minder helaas :wink:

Sodwana zijn wij helaas niet geweest, wij hebben allemaal geen duikbrevet. Ik weet zeker dat een aantal mensen die hier regelmatig reageren wel een tip hebben. Zijn vast wel goedkope campings en backpackers lodges te vinden, maar helaas helaas geen ervaring mee.

St lucia zijn wij (onverwachts eigenlijk) uiteindelijk 6 dagen gebleven. Een geweldige tijd daar gehad, ongelooflijk. We hebben vanaf Cape Vidal de walvissen uit het water zien springen en hebben per boot een walvistour gedaan (die wel erg duur was) en voor de rest is de omgeving echt geweldig. Wij stonden toen op een KZN-camping –> sugerloaf. Dat is wel buiten het dorpje, maar met de auto is het slechts enkele minuten. Lopend wel een halfuur.
Wij zijn wel na 1 nacht verhuist overigens van BiB’s backpackers naar die KZN camping, want wij vonden BiB’s erg vies en er zaten vlekken in de douche die wij liever niet gezien hadden…

Voor de rest: neem echt je tijd in het Krugerpark, 4 of 5 dagen is toch wel het minimum denk ik. Het zuiden (Lower Sabie, Skukuza, Berg-en-Dal) herbergt veel dieren, maar is enorm druk. Vanaf Satara en omhoog wordt het rustiger en bij Letaba omhoog kom je soms amper auto’s tegen.
Met vier weken kan je echt alle tijd nemen (zo ongeveer) die je wilt, dus doe dat ook lekker en geniet er vooral van!

En neem warme kleding mee en ook winter slaapzakken, het is koud ,s nachts

Bedankt Thatch22 voor je reactie.
Bedankt Mattie010 voor je ‘reisverslag’. Hier kan ik wel iets mee. Waren de nachten niet koud tijdens het kamperen? Wij willen inderdaad ook de tijd nemen voor het Kruger en waarschijnlijk hier min of meer eindigen met onze reis. (een rondje maken tegen de klok in Johannesburg-Drakensbergen- st lucia en omgeving - Swaziland- Kruger en omgeving) We hopen/denken dat het in de omgeving van Kruger meer kans is op warm weer.
Hoe was het weer vorig jaar bij jullie in de zomervakantie?
Waar hebben jullie de eerste nacht in Johannesburg overnacht. Wij komen om 23.15 uur aan en zijn op zoek naar een goedkope overnachting met airport shuttle.

Weten jullie misschien ook backpackers accommodatie’s die ingerichte tenten verhuren, die op onze route liggen. Wij willen ook graag enkele keren in een tent slapen, zitten soms ook te denken om een auto met een tentdak te huren. Willen liever niet tent etc vanuit Nederland meenemen. Lijkt mij zoveel bagage.

Bedankt wederom voor een eventuele reactie.

Voor overnachting bij aankomst op Johannesburg kan je eens kijken bij Aero Guest House in Kempton park. 5 minuten van het vliegveld, eigen restaurant en redelijk betaalbaar met shuttle service. Circa 60 euro pn voor 2 personen. Wij vonden een aanbieding voor 45 euro.

Of haal bij aankomst je auto op en rij er heen.

Hallo

Vergis je ook niet in de dagprijs van een auto met daktenten voor 4 personen,
en waarom perse in Kruger?
Net erbuiten is vaak stukken goedkoper en je moet toch de dag entree prijs betalen!

Veel planplezier

Tent kan je ook kopen bij de Zuid-Afrikaanse Makro! :slight_smile:

Kamperen was goed te doen, in het Kruger gewoon lekkere temperaturen, in Swaziland vrij koud. St. Lucia was wel weer lekker en Drakensbergen hebben wij niet echt gezien eigenlijk. Kan het dus wel eens zijn met de warme slaapzak. (Tip: neem een warme slaapzak én een dekentje extra mee!)

Weer was lekker, kruger zat tussen de 25 en de 35 (Skukuza 25 en Letaba 35) Swaziland was dus wat frisser met helaas ook geregeld een buitje. St. Lucia was toen weer lekker warm! 25+ maar wel geregeld erg veel wind.

In het Kruger overnachten is echt een andere ervaring vond ik overigens dan erbuiten! Zeker wanneer je langs de hekken loopt of met een krachtige zaklamp de rivier afspeurt. Daar dan ook ontzettend veel nachtdieren op die manier gezien, die we buiten het Kruger absoluut niet zouden zien. Wanneer ik dus weer naar Zuid-Afrika zou gaan en het Kruger zou bezoeken, dan ga ik absoluut in het Kruger slapen. Kost misschien per nacht wat meer (niet eens zo bizar veel met de tent) maar is wel echt een schitterende ervaring!
Kijk ook eens deze sites (allemaal in het Engels) over het Kruger door:
http://kruger.go-southernafrica.com/

sagr.co.za (forum met reisverhalen over/in het Kruger)

Wij hebben overigens het geluk gehad dat we bij vrienden konden overnachten. :wink:

Bedankt wederom voor de reactie’s.
Wij willen inderdaad ook heel graag overnachten in het Krugerpark vandaar mijn vraag of je met 4 personen in een accommodatie voor 3 personen kunt. Controleren ze dit echt heel streng en hoe?
Is er ook nog iemand die een leuke backpackers accommodatie weet net buiten het krugerpark, waar je ook tussen de dieren overnacht.
Is er ook nog iemand die een leuke accommodatie weet AAN/OP het strand in de omgeving van St. Lucia / Sodwana Bay of op de route St. Lucia - Durban.

Kijk even hier http://www.safarinow.com/destinations/hazyview/tentedcamp.aspx

of
http://www.calaosafaris.com/en/calao-tented-camp/

en nee je kan niet met 4’in een 3 personen accomodatie.

Voor st. Lucia kijk. Op http://www.bibs.co.za

BiB’s is niet aan het strand, wel een typische backpackers plek. Lekker centraal gelegen, alles binnen loopafstand, behalve het strand! Dat is gewoon een halfuur (minimaal) lopen. Ik vond het overigens niet echt een prettige overnachtingsplek, omdat de jongeren daar vrij uhm… Ver gaan qua seksuele handelingen en de douches daardoor niet echt schoon waren op zijn zachtst gezegd… Ben dan ook verkast naar de KZN camping, die schoon, vriendelijk en ontzettend relaxed was! En erg rustig ook overigens in augustus. Ligt vrijwel direct aan het strand, maar is wel weer erg ver naar St. Lucia. (halfuur dus ongeveer)

Vlakbij het strand, maar niet aan het strand kan je in net Isamanlig park overnachten, kijk daar even dan. OP of AAN het strand kan niet in St. Lucia

Wij zaten, met een gezin van vijf personen, met hetzelfde probleem en hebben bij een particulier een huis geboekt in het Marlothpark (vakantieachtig park) tegen het Krugerpark aan. We rijden vandaar uit dan een paar dagen het Krugerpark in is het idee. We gaan komende zomer 4,5 week met eigen vervoer een rondje Jo’burg, Kaapstad Jo’burg maken. Wij zijn beiden eerder in ZA geweest en nu dus met drie kinderen.

Leuk dat jullie ook naar Zuid Afrika gaan. Waar overnachten jullie in het Marlothpark en hoe ziet jullie reis er verder uit. Wij hebben bewust gekozen om niet verder dan Durban te reizen omdat richting Kaapstad het weer in de zomervakantie niet zo mooi is.
Ben nu aan het bekijken welke accommodatie’s er bij ons passen (bij voorkeur backpackprijzen) in Johannesburg, Kruger en omgeving, Swaziland, St. Lucia en omgeving, Drakensbergen.
Gaan jullie ook naar Sodwana Bay? Waar hebben jullie de auto gehuurd.
Wij zitten toch te denken om een 3 persoons bugalow te huren bij Lower Sabie en dan eventueel één persoon in de auto te laten slapen als het echt niet mag met z’n vieren, het is maar voor één nacht. Ben nog steeds benieuwd hoe ze dit controleren in de parken, als er meer mensen slapen in de accommodatie dan dat er bedden zijn.
Weet jij of je s’avonds met je huurauto (na aankomst op de luchthaven rond 21.30 uur) nog veilig naar je guesthouse kunt rijden?
Heb jij verder nog tips voor ons, het is de eerste keer voor osn Zuid Afrika dus tips zijn welkom.

Na 21.30 is het veilig als je maar de weg weet en niet ver hoef te rijden, maar het is super donker en je moet gelijk links rijden en zoeken waar je heen moet, ook wordt het zeker 22.30 eer je de luchthaven verlaat, douane , koffers ophalen. Ik zou zeker vlakbij overnachten, en je laten ophalen door je gueshouse en de volgende ochtend de huurauto ophalen. Is veel een eenvoudiger.
een goed guesthouse is http://www.marbenmanor.co.za/
lieve mensen en halen en brengen je ook van het vliegveld tegen een klein prijsje…

Hoi,
We komen in Jo’burg aan in de ochtend. Vliegen met Lufthansa, auto gehuurd via Sunny cars (zo’n grote 4x4 Toyota) overnachten 2 dagen in Joburg in Pension Idube. Daarna halfway Kaapstad in een airbnb. Dan in Kaapstad ook een huis via Airbnb. Daar zijn we vier hele dagen om onder andere Robbeneiland te bezoeken en andere dingen in de buurt (de Tafelberg staat hoog op ons lijstje maar lag bij een vorig bezoek ook in de wintertijd in de bergen, maar hopelijk nu meer geluk).
Dan moeten we nog 11 nachten invullen en gaan we langs de kust naar St. Lucia. Zal ook Airbnb worden langs de kust, is voor ons het meest voordelig. PE slaan we over, vonden we een vorige keer geen bal aan. Zeker langs de Plettenberg en Durban. Een vorige keer waren we in George, PE en Port st Johns, dus doen we nu andere plekken aan. In St Lucia zitten we in Insinkwe Safari’s Bushcamp. Sodwanabay ziet er ook mooi uit! Dan de laatste week in Marlothpark. Daar worden veel tweede huizen verhuurd, ik kwam er op via Micazu.nl. Alle Ndlandse huizen zaten al vol, dus we huren nu van Duiters (ook goedkoper ;-). Vandaar uit gaan we naar Swaziland en Krugerpark. Een vorige keer waren we ook in B|yde River Canyon, erg mooi. Toen gingen we ook naar Mozambique, Zambia en Zimbabwe (en man al eerder naar Namibie en Botswana). Maar dat was in de jaren 90, toen kon je nog goed reizen door Z’babwe.
De accomodatie willen we geboekt hebben maar verder zijn we niet zo plannerig. De vorige keren toen we backpackten hebben we niets van te voren geboekt.

Verder geen ervaringen in het huren van te kleine accomodatie, ik wil het risico niet nemen met het gevolg dat voor 5 personen het soms prijzig is, zeker bij St Lucia, maar daar schijnt het heel mooi te zijn dus dan is het zo.
Ik zou ook niet 's avonds nog met een huurauto gaan rijden maar zoals Thatch 22 doen. Dat wordt nachtwerk voordat je het hele riedeltje hebt afgewerkt op het vliegveld.
Voor accomodatie heb ik ook op de volgende sites zitten kijken:

http://www.travellerspoint.com/accommodation/

Succes met boeken verder en als je nog goede tips aan de kust hebt?