aardbeving

Het beeld dat blijft… Ondanks alles … iets positiefs…

Een artikel dd 2 mei in The Katmandu Post

http://www.ekantipur.com/the-kathmandu-post/2015/05/01/on-saturday/the-image-that-stays/275884.html

Ik was vorige week nog mijn vakantie aan het plannen naar India en Nepal toen ik het nieuws las.
Denken jullie dat eind oktober (bijna 6 maanden later) genoeg tijd voorbij is gegaan om weer enigszins als normale backpacker daar te komen?

Laatste nieuws (20 minuten terug) uit Nepal van mijn zus uit de hoofdstad via skype: Veel naschokken (tot 5,5 richter). Gisteren een flinke naschok waarbij in Ghorka een grote landslides was met 30 gewonden en 6 doden. Kathmandu is het leven weer op gang aan het komen. Sinds de amerikanen er zijn is de binnenstad en de getroffen delen leeg. De amerikanen coordineren en zorgen er voor dat alle mensen op de grote velden opgevangen worden, eten krijgen, enz. Daarom is de binnenstad bijna spookachtig leeg en schoon. De binnenstad is 20% vernield en 20% wat kan worden opgebouwd. Thamel is vrijwel ongeschonden. Alle hulpverleners concentreren zich op Kathmandu. Nepali van buiten de stad trekken nu ook naar de stad in plaats van er uit. Omdat daar nu eten en opvang is. Delen van de stad (vooral de oude delen) zijn er erg aan toe. hieronder hun verslag:
“Hallo,goed aangekomen in Utse hotel,onderweg tot Mugling,was er weinig schade,daarna steeds wat meer.En dat terwijl Dhurba gisteren in Dhading was hij vertelde dat het hele dorp weggevaagd was.Vreemd,sommige huizen compleet ingestort,terwijl de buurthuizen dan overeind staan.Ook de meeste huizen langs de weg staan er nog,evenals het meeste in Thamel. Schade zit dus echt in de oude binnensteden en de bergen. Sinds vandaag is er hier in het hotel (geen gasten) weer elektriciteit en water,terwijl in een straat verder alle kabels op de grond liggen.Het hotel heeft nauwelijks schade opgelopen. Gaan morgen eerst wat in de oude stad rondkijken.Er zijn heel weinig mensen op straat,het is wel zaterdag,maar toch.Veel winkeltjes al weer open,ach zeggen ze hier, na een week probeer je toch weer verder te gaan,Er moet ook geld verdiend worden voor de families die geen huis meer hebben.Veerkrachtig dus,goed teken.Er wordt overal opgeruimd.En onderweg ook op plekken gegraven in het puin,veel mensen eromheen. We hebben de hele dag Door de stad gelopen. Sommige stukken (asan,durbarsqaure) zijn erg getroffen maar bijvoorbeeld Thamel is vrijwel ongeschonden. Alles is schoon gemaakt alleen waar veel is ingestort is het een puinhoop.”
“Net een flinke naschok hier 5.5.iedereen vloog naar buiten we zaten net het dakterras 5 hoog.”
“Morgen naar pa Nepal en Krishna en verder Maya bazar verkennen. erg veel hulp en hulpgoederen hier veel hulpverlening. Uit Usain enJapan en Rode kruis. Geen zwervende kinderen en daklozen in de stad,allemaal in tenten Thudikel in Durbarmargh.Krijgen allemaal eten en drinken en tenten Amerikanen coördineren dat.niemand mag Door de stad zwerven.in de remonte area,s is weinig Hulp tot nu toe moeilijk bereikbaar. Daar moet hulp en goederen naartoe kijk op de berichten van Sapana.”

Natuurlijk gewoon gaan. Zeer zeker over 5 of 6 maanden.

De lokale bevolking, van schoonmaakster en kok(kin) tot taxi-chauffeur, zal het zeer waarderen dat U op bezoek komt en dat een zeer belangrijke bron van hun dagelijkse bron van inkomsten (toeristen) niet door die aardbeving is weggevaagd.

Geen twijfel mogelijk: Gewoon gaan en vertel ons wat je ervaringen waren…met dat geteisterdere , maar wonderschone volk in dat schitterende land.!

eindelijk de v-22 van de amerikanen aangekomen die zo hard nodig zijn spullen in de afgelegen gebieden te krijgen en gewonden af te voeren.
Mochten mensen nog schenkingen willen doen zonder een grote organisatie daar tussen dan kan dat via mij of de 2 organisaties waarvan ik weet dat ze 100 % betrouwbaar zijn in Nepal zelf te weten Sapana Village in chitwan(ism oa Karuna Foundation Nepal en sapana village socialimpact) of Nepalshare van max kathri. Meer info op te vragen via mij als wenselijk. Ik heb al veel giften binnen wat natuurlijk super is. Via FB blijf ik informeren.

Natuurlijk hulde aan hen die via lokale contacten geld willen overmaken naar Nepal…, maar opgelet:"De centrale bank van Nepal verordonneerde vorige week dat alle Nepalese banken het door hulporganisaties ingezamelde geld op Nepalese banken, rechtstreeks moeten overmaken naar een Nepalees regeringsfonds.

De regel geldt voor alle organisaties, voor alle hulpverleners die niet als zodanig geregistreerd staan bij de Nepalese overheid…

Wie de buraucratie in Nepal kent, weet men dan uit moet kijken…

Natuurlijk is het goed dat men de zaak wil coordineren, maar op dit moment zijn dergelijke autoritaire, buraucratische maatregelen niks anders dan averrechts werkende stommiteiten.

Arturo met alle respect maar je haalt een aantal zaken danig (door de war en dat geeft voor mensen onduidelijkheid. Wat er in je post staat is niet waar.
Je info klopt niet. Ik heb de brief uit Nepal (kopie) waar deze maatregel in staat afgekondigd. Geen zin om alles hier uit te leggen. Lokale contacten zijn nog geen geregistreerde hulporganisaties. Veel lokale initiatieven net als ik zelf hebben prive rekeningnummers. Prive stortingen dus zonder dat daar direct een hulporagnisatie aan is gekoppeld. Geen probleem dus om steungeld aan over te maken.
Mijn overboekingen komen gewoon aan en worden iedere dag direct gebruikt. Laten we nu geen mensen bang maken om te geven en geen paniek zaaien aub

Quotas, met alle respect, maar ik geloof niet dat ik o.a. het artikel in Trouw van vandaag verkeerd begrepen heb en daarom ook heel begrijpelijk dat veel internationale hulpwerkers furieus gereageerd hebben… Zie wat James Rinaldi van Himalayan Aid, dat al 20 jaar in Nepal actief is, gezegd heeft in Trouw van vandaag:

Verder ben ik van mening dat kleinschalige (hulp)projekten met persoonlijke contacten, zoals die van jou bijvoorbeeld, heel effectief zijn.
Vooral ook voor de langere termijn. Een heel mooi voorbeeld hiervan vind ik Seepje.nl

Die leggen ook verantwoording af van iedere cent die zij ontvangen hebben voor hulpverlening.

de aankondiging was al 3 dagen terug (althans dat ik die aankondiging kreeg). Het gaat om het pm relief fund van de regering. En het inderdaad niet goed. Maar alle hulp komt gewoon nog aan en alle grote ngo’s en hulp organisaties houden beschikking over eigen fondsen.

Van wie , van welke bank kreeg jij al drie dagen geleden die aan-kondiging… !

Ik weet dat word afgeraden om als vrijwilliger zonder enige hulpverlenings-ervaring af te reizen naar Nepal. Er word gewaarwchuwd dat je de hulpverlening kan vertragen, door in de weg te lopen enzo.

Maar ik lees en hoor nog steeds veel over onbereikbare gebieden en dorpen in de bergen enzo.

Is er niet een manier om toch samen een team te vormen en ter plekke hulp te verlenen?

Proberen met een team met rugtassen vol voedsel en water onbereikbare gebieden te bereiken in de bergen d.m.v. trekkingstocht ofzo?

Of een ander manier om toch als vrijwilliger die kant op de gaan en te helpen zonder in de weg te staan?

Wat nu onmiddellijk nodig is: helicopters

http://www.telegraaf.nl/buitenland/24001621/__Nepal_heeft_helikopters_nodig__.html

Gewoon gaan, ook met lege armen.

@Sancy niet op eigen initiatief gaan om te helpen als je ter plaatse geen contacten hebt of als je het niet regelt met een organisatie als bv het rode kruis…
Als je er niet bekend bent is het niet te doen. Als je 100% zeker wilt gaan dan moet je ook zeker weten dat je iets zinvols kunt doen en ook weten waar je naar toe moet.
Met je rugzakje de bergen in is absoluut geen optie. Aansluiten bij een lopend programma mogelijk. Ik ben dagelijks bezig met coordinatie van hulp in enkele gebieden en ik heb direct contact met enkele organisaties (lokaal). Ik wil met je in contact brengen met hen. Dan kun je in ieder geval direct horen of je hulp wenselijk en zinvol is op dit moment. Mocht je een beroep in de zorg hebben dan is er zeker behoefte. Dat dan weer wel.

Ja zou je dat willen doen? Ik heb geen ervaring in de zorg, weet ook totaal niet bij welke organisatie ik me kan aansluiten als onervaren vrijwilliger. Ik ga nu het rode kruis checken. Misschien zijn er meerdere mensen die geinteresseerd zijn om met een team van vrijwilligers die kant op te gaan.

ik stuur je een pm later vandaag met informatie en mail/fb gegevens. Je kunt zelf contact opnemen aangeven in het kort wat je wilt, hoe lang je beschikbaar bent, wat je wel en niet kunt (beroep), wat je verwacht in return (denk aan bv slaapplek).

Okay bedankt

laatste nieuws uit Nepal van mijn zus en zwager - nu in Kathmandu - : Situatie in de hoofdstad is goed. Er is meer dan voldoende hulp in de hoofdstad. We zijn een paar dagen in Kathmandu.In een groot deel van de stad komt het normale leven weer op gang.Winkels gaan weer open,taxi’s rijden rond,er lopen weer toeristen. Er lopen geen daklozen,ouderloze kinderen of gewonden in de straten. Er zijn grote tentenkampen opgericht waar iedereen kan slapen en eten.20% van de huizen is ingestort,20%kan bewoonbaar gemaakt worden,60% is onbeschadigd.Sommige straten zijn helemaal in orde,andere straten totaal verwoest.Buitenlandse hulp, vooral de Amerikanen en het rode kruis hebben de chaos snel hersteld.De situatie in de bergen is rampzalig. Veel dorpen hebben nog geen enkele hulp gehad. Hele dorpen zijn ingestort,of weggevaagd door landslides.Enorm gebrek aan voedsel ,onderdak en medicijnen.Alleen lokale hulptroepen doen wat ze kunnen. We zijn met onze vrienden Kalu en Shanti meegeweest naar hun vriendenkringdie hulp biedt aan het zwaargetroffen berg gebied.Er is nog steeds geen hulp daar.Mensen hebben niets meer,geen voedsel onderdak,medicijnen,kleding etc.Er wordt gewerkt in 2 ploegen van 8 mensen.Een groep gaat de bergen in met een truck vol goederen.Vanaf de hoofdweg,die nu goed begaanbaar is,kronkelen de wegen omhoog,maar die zijn nu totaal verwoest.Alles moet omhoog gesjouwd worden.De andere groep verzameld geld,donaties komen binnen,alles wordt keurig genoteerd,goederen worden gekocht,en verzameld.Dit keer ging het om dekens,medicijnen,kleding,voedsel en grote tentzeilen.Van mijn broer Herman hebben we een donatie van €50 gegeven en €50 aan Manang women empowerment. Deze vrouwen,terplekke aanwezig,zorgen voor medicijnen en voedsel voor de kinderen maar ook voor alles wat met hygiëne temaken heeft.Bijna alle kinderen hebben nu bronchitis door de regens en de kou. Ook winkeliers en lokale mensen komen van alles langsbrengen. Heel goed werk dus.

Dat klinkt heel goed man, petje af!!!

Gelukkig nemen vandaag ook Nepalese kranten, zoals de Kathmandu Post, geen blad voor hun mond betreffende buraucratische stommiteiten:

http://www.ekantipur.com/the-kathmandu-post/2015/05/04/oped/bureaucratising-relief/275954.html

Dat schept vertrouwen dat dit soort fouten niet meer zullen gebeuren.