aardbeving

De titel vandaag van earthquake.com meldt natuurlijk weer het totaal aantal gevonden gedode slachtoffers, 7754 tot nu toe…, maar
de titel zegt dan bijna in één adem:Bezoek Nepal…!

Help Nepal, visit Nepal in autumn, help Nepal, bezoek Nepal in de herfst

Verderop lees ik lees ik iets waar ik het helemaal mee eens ben:

Update 07:13 UTC :
How can you help? Visit Nepal this autumn, go on a long homestay trek, create jobs, buy at local shops.

Spend your money.

For Nepal this is a tremendous win-win situation.

http://earthquake-report.com/2015/04/25/massive-earthquake-nepal-on-april-25-2015/

Update 14:29 UTC : Doctors without borders : Some villages are 80-100 percent destroyed. It was beyond my expectations

Anne Kluijtmans, an MSF nurse from Holland, was on holiday in Nepal when the earthquake struck on Saturday 25 April.

She quickly joined the MSF teams who had arrived in the country to respond.
I was in Lumbini, near the Indian border, when the earthquake hit. I felt like we were on a rocking boat. We asked people what was happening as we thought this was just a tremor. A few hours later we found out that it was a big earthquake, so I tried to find out whether MSF was coming. I called the MSF office in India and was advised by one of their staff to quickly move to Kathmandu as the teams would be coming there. After a day and half struggle to find a plane that would fly me out of Lumbini, I joined the team in Kathmandu and now I’m helping run mobile clinics via helicopter, trying to reach people in remote areas who have not received any assistance yet.
On the first day of the clinic we got up at 4am, having already packed all our supplies the night before, and went to the airport. We had to wait because it was raining and we were unsure whether we would be able to fly. We managed to take off a few hours later and headed up into the mountains-

http://earthquake-report.com/2015/04/25/massive-earthquake-nepal-on-april-25-2015/

Rond en in Kathmandu-Valley werken op dit moment naast de officiele hulpdiensten, zo’n 50 000 vijftig duizen) Nepalese jongeren als onbetaalde vrijwilliger om de puinhopen op te ruimen en slachtoffers te helpen, las ik gisteren in de Kathmandu Post.

De aardbeving heeft helaas natuurlijk ook een impact op het toerisme

Volgens de Kathmandu Post wordt door iedere 6 toeristen één volle baan gecreeerd in Nepal

" every six tourists create one job in Nepal, and the tourism industry provides poor communities better access to revenues generated by the tourism market, schrijft Katmandu Post vandaag.

http://www.ekantipur.com/the-kathmandu-post/2015/05/08/money/tourism-envisions-rebound-plan-after-deadly-quake/276084.html

Iedereen hoopt dat de toeristen zo snel mogelijk weer de weg naar Nepal vinden…

“In the short-term, tourism is likely to drop almost to zero, but things are going to get better in the days ahead,” said Ashok Pokhrel, president of the Nepal Association of Tour Operators.

“Before going for global marketing and preparing new itineraries, the recovery taskforce will sketch out a plan and hire international experts who will recommend actions to produce a solid rebound in the country’s tourism industry.”

A Tourism Ministry survey shows that the trekking sector is the largest employer in the tourism industry followed by tourist standard hotels, travel agencies, star hotels and international airlines.

According to the survey, the 1,636 trekking agencies in the country provided 50,004 jobs in 2014.

http://www.ekantipur.com/the-kathmandu-post/2015/05/08/money/tourism-envisions-rebound-plan-after-deadly-quake/276084.html

Maar ik herhaal ht nu belangrijste: " Nearly 50,000 youths have been working in the Kathmandu Valley alone.
According to the Nepal Policy Centre, a youth-based think tank, an estimated 3,000 young volunteers have also been working in each of the 29 affected districts " D

Die verdienen steun, via welke weg dan ook…!

http://www.ekantipur.com/the-kathmandu-post/2015/05/08/on-saturday/a-nation-comes-together-to-help/276079.html

Voor hen die nu en in de toekomst… willen helpen voor de schitterende, maar zwaar getroffen Tsum Valley:

http://manaslucircuittrek.com/2005/25th-april-earthquake-manaslu-tsum/

De wederopbouw, herstel van huizen en wandelpaden… gaat razend snel…, dat weer wel.

Bedenk dat 20 euro in Nepal een maandsalaris is.
dus kleinere bedragen , 5 euro bijv., zijn al een vorstelijke steun.

Giro 555 is trouwens nog steeds een heel goede andere weg.

Via de Bouworde naar Nepal.

De bekende, degelijke aanpak van de Bouworde kan wel wat extra steun gebruiken in Nepal…Het is wél al duidelijk dat de materiële schade in Nepal enorm is en dat ook hun projecten erg getroffen zijn.

Bouwordevrijwilligers trekken nog deze zomer naar de projecten en zullen er ongetwijfeld de handen vol hebben.

Dat de projecten ook financiële steun goed zullen kunnen gebruiken om de gevolgen van de aardbeving aan te pakken, is zeker.

http://www.bouworde.be/nl/nieuws/192/aardbeving-nepal

Ook info via:

http://www.ibo-nederland.org/

Jean-Christophe Ryckmans, een Belg die in 2002 een ngo oprichtte om straatkinderen in Nepal ter hulp te schieten, heeft na de zware aardbeving van 2 weken geleden, verschillende centra moeten sluiten.

De man en zijn gezin waren tijdens de zware aardbeving net met vakantie in België en ontsnapten dus aan de ramp, maar Ryckmans heeft nog geen nieuws van een veertigtal van de circa honderd medewerkers van de ngo in Nepal, zo zei hij tijdens een gesprek met Belga.

De ngo Child Protection Centers and Services (CPCS) heeft een dertigtal centra in Nepal, waarmee hulp wordt geboden aan een duizendtal arme kinderen.

In Dolakha, op 120 kilometer van Kathmandu, waren drie gebouwen bijna klaar om kinderen op te vangen.
Ze werden echter volledig verwoest door de aardbeving met een kracht van 7,9.

Ook de woning van Ryckmans en zijn gezin in Kathmandu is gedeeltelijk vernield.
Volgens Ryckmans is er in de getroffen regio vooral nood aan geneesmiddelen, drinkbaar water, voedsel, tenten en dekens.

Zie artikel in De Limburger met titel:
“Belg moet na aardbeving Nepal verschillende centra van zijn ngo voor straatkinderen sluiten”

Hulp aan hen en hem kan volgens mij ook via de Bouworde.

http://www.bouworde.be/nl/nieuws/192/aardbeving-nepal

Een bericht van vlak voor e aardbeving luidde: In samenwerking met een plaatselijke ngo (Namaste children home) en een andere Belgische vzw (Crystal Children Home) steunt Bouworde vzw een weeshuis in de Kathmandu vallei, op 2 uur wandelafstand van Kathmandu, bovenop een heuvel.
Momenteel worden er in het weeshuis ontheemde kinderen tussen 3 en 18 jaar opgevangen. De kinderen hebben geen familie meer, of hun ouders zitten in de gevangenis.

Daarnaast worden er ook enkele straatkinderen opgevangen, die nergens anders naartoe kunnen. Door hun afkomst kunnen deze kinderen vaak geen aanspraak maken op educatie, werk of sociale voorzieningen. Daar proberen bovenvernoemde organisaties iets aan te doen.
De kinderen worden in het weeshuis opgevangen door twee gastfamilies die permanent in het gebouw verblijven. Per gastfamilie is er een huismoeder die voor de kinderen zorgt, terwijl de huisvaders nog ander werk hebben. Het weeshuis bestaat uit vier kamers voor de kinderen, twee kamers voor de gastfamilies, twee ontspanningsruimtes en twee keukentjes (iedere huismoeder heeft haar eigen keuken, waar ze voor de helft van de kinderen koken).

Gift zónder fiscaal attest

DE BOUWORDE REKENING
BE76 431 7100234 95
BIC: KREDBEBB
Met vermelding ‘Aardbeving Nepal, gift’

Gift mét fiscaal attest

REKENING O.S.J. STEUNFONDS BOUWKAMPEN
Kasteelstraat 13, 9250 Waasmunster
IBAN: BE29 7370 3462 1464
BIC: KREDBEBB
Met vermelding ‘Aardbeving Nepal, gift, met fiscaal attest’
Voorwaarden:

[ul]
[li]Giften moeten rechtstreeks van de rekening van de donor worden overgeschreven op het rekeningnummer van O.S.J. STEUNFONDS BOUWKAMPEN. Het fiscaal attest wordt immers toegestuurd naar het adres gelinkt aan de rekening van de donor.[/li][li] Het betreft een pure gift; de opbrengst van een collectieve inzamelactie of verkoopactie, … komt niet aanmerking voor een fiscaal attest.[/li][li]De gift bedraagt minstens 40 euro op jaarbasis[/li][li]Enkel stortingen op het rekeningnummer van O.S.J. STEUNFONDS BOUWKAMPEN komen in aanmerking[/li][/ul]

Nieuwe zware aardbeving treft Nepal

Nepal is opnieuw opgeschrikt door een zware aardbeving, met een kracht van 7.4. De beving werd net als de vorige keer gevoeld tot in de Indiase hoofdstad New Delhi. Er zijn ook al meerdere, zware naschokken gevoeld. Twee weken geleden werd het land zwaar getroffen door een beving met een kracht van 7.9.
De beving deed zich voor op 10 kilometer onder het aardoppervlak, in de buurt van het basiskamp van de Mount Everest.

Inderdaad een tweede zware aardbeving; 7.3 tot 7.4 dat kan ik geen naschok meer noemen, maar is gewoon een tweede zware aardbeving.

Dat komt er nog aan te kort.
Er worden nu weer zware aardverschuivingen gemeld.
Vrees dat vooral Zham (in China, op grens met Nepal) zwaar getroffen is.

Epicentrum lag

22km Z.O van Zham, China
66km O.N.O. f Banepa, Nepal
69km O.N.O van Panaoti, Nepal

Het wonderschone Pokhara schijnt wonderbaarlijk weer onbeschadigd te zijn.
Iemand aldaar meldt nu : “Geen schade in Pokhara zelf.”

Tweede zware aardbeving, (7.3 met x naschokken van 6.x,
dan ook tweede aktie…:

De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) is een Nederlands samenwerkingsverband om hulp te geven aan mensen het rampgebied.
Het zamelt centraal donaties in op giro 555, tegenwoordig IBAN: NL08 INGB 0000 0005 55

from chitwan family : “Just 3 weeks after a tremendous quake hit Nepal, we felt a strong earthquake again(7.4 richter scale) at around 1:00 o’ clock with the epicenter near the Everest base camp, that added the panic to the people who were still suffering from the earlier quake. Till now no official data of damage has been disclosed but it is believed to have damaged quite a lot like before.” en veel mensen waren vanwege de moesson hun al beschadigde huizen in gegaan. Geen contact te krijgen met een flink aantal regio’s. Wel chitwan. Daar is met onze mensen alles gelukkig ok. Met een aantal reddings ploegen die zij uit hebben gezonden weten we het niet.
Mensen probeer ook lokaal te geven. De grote organisaties komen nog steeds niet echt de regios in waar de hulp zo dringend nodig is. De meeste van die hulp gaat nu nog steeds middels lokale initiatieven. (die zijn overigens lang niet altijd klein meer). Wel veel ondersteuning daar van leger en buitenlands materieel , mensen. Wil je weten wie dan in mijn ogen in aanmerking komen stuur dan maar even een pm of lees mijn andere posts. Mijn contacten met Nepal zijn direct ter plaatse en via familie al vele vele jaren.

De laatste aardbevingskaarten tonen aan dat na de eerste grote beweging van de aarde daar en na de eerste grote hulp-golf,aldaar,

nu , na een TWEEDE zware aardbeving in Nepal, een TWEEDE hulp-aktie gestart moet worden.

Ziet er echt niet goed uit:

http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eventpage/us20002ejl#impact_shakemap

http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eventpage/us20002ejl#general_summary

Waarschijnlijk zijn ook veel lokale vrijwillige hulpverleners nu zelf in grote problemen geraakt in dat gebied dat nu getroffen is door een 7.3 aardbeving…

Geld wat stom is, maakt recht wat krom is.

Geld (t) ook voor Nepal

http://www.bouworde.be/nl/doe-meer/zamel-geld-in-voor-je-project

Hoi,

Ik vertrek deze zomer voor zes werken naar Nepal.
Ik ondersteun een stichting in Pokhara waar ik nu graag naar toe wil en dingen voor moet bespreken.
Ik denk dat het moeilijk wordt om de “toeristen dingen” die ik geplan had te gaan ondernemen zoals een trekking en naar tibet.
Toch zou ik graag een steentje bij willen dragen. Ik heb helaas geen medische opleiding of iets in die zin.
Weet iemand een organisatie waar ze voor 3 a 4 weken een hardwerkende vrouw kunnen gebruiken om de getroffenen van de aardbeving te helpen?
Ik bn van 6 juli tot 18 augustus in Nepal en verwacht ongeveer twee weken nodig te hebben om alles te regelen voor mijn organisatie.
IK hoor het graag.

Met vriendelijke groet

Mjvdh Ja, ik weet dat het voor velen het nu moeilijk is om de “toeristen dingen” te plannen, maar voor de mensen daar is het enorm belangrijk dat een van hun belangrijkste inkomstenbronnen, het toerisme, niet droog komt te liggen…

Omgerekend betekenen (economisch gezien) iedere 6 toeristen een volle baan in Nepal of Tibet…

Om te helpen hoeft men geen deskundige te zijn:
Een oor en een oog is al een enorme hulp.

Je schrijft: “Weet iemand een organisatie waar ze voor 3 a 4 weken een hardwerkende vrouw kunnen gebruiken om de getroffenen van de aardbeving te helpen?
Ik ben van 6 juli tot 18 augustus in Nepal en verwacht ongeveer twee weken nodig te hebben om alles te regelen voor mijn organisatie”

Als ik jou was, zou ik gewoon contact opnemen met het Rode Kruis en (of) met bijv. de Bouworde (zie links hier elders)

Bovendien zou je die stichting in Pokhara of onderdelen van hun aktiviteiten, in de kijker, in de aandacht van die organisaties kunnen brengen…!

Jaren geleden was ik in Pokhara, schitterende omgeving, schitterende mensen daar.

Benieuwd wat voor stichting , waarvoor jij zo enthousiast bent, dat eigenlijk is in Pokhara.

Niet iedereen heeft het geluk te kunnen overnachten in een koeiestal:

http://www.bouworde.be/nl/nieuws/195/aardbeving-nepal-update-08-05

Vormingsdag groepsbegeleiders…:

http://www.bouworde.be/nl/kalender/detail/1174/vormingsdag-groepsbegeleiders

voor hen die steun zoeken voor “hun” projekten:

De Internationale Bouworde

"**Hulp nodig van IBO-vrijwilligers?
** We staan altijd open voor nieuwe, inspirerende projecten die de wereld een beetje positiever kunnen maken.
Een project komt in aanmerking voor ondersteuning van IBO-Nederland als de sociale en financiële noodzaak duidelijk is. Ook moeten de werkzaamheden geschikt zijn voor (vaak onervaren) vrijwilligers.

Meer info en contact via:

http://www.ibo-nederland.org/voor-wie-is-ibo/voor-projectaanvragers

De weg die Kathmandu verbindt met Kerung in China gaat vandaag weer open.

Wie op de satellietfo’s de enorme ravages, lawines, etc. 3 weken over die weg gezien heeft, moet net als ik gedacht hebben : dit herstel van die weg gaat maanden duren.

Maar twee ploegen van de Chinese politie hebben, met zwaar materieel en xxx mensen, werkelijk het ongelofelijke gepresteerd.

:kampioen: :chin:

Vandaag in de Gelderlander:

HUISSEN/ NEPAL -

Rob van Aalten uit Huissen was in Nepal op vakantie en bezig met een tweeweekse trekking door het Annapurnagebergte toen het noodlot op 25 april toesloeg.

De Huissenaar besloot niet stil te blijven zitten of als toerist te blijven rondkijken in het door de aardbeving getroffen gebied, maar deed op Facebook een oproep om geld te geven.

Met het geld dat hij inzamelde kon hij bij een groothandel spullen kopen, die hij samen met de hulporganisatie Yes Helping Hands is gaan uitdelen in Nepaleze dorpen. Van Aalten is inmiddels weer thuis.
Bron;

DPG Media Privacy Gate

:cheer2:
Aanbevolen dus om een kijkje te nemen op:

Last week, a commenter sent me a link online which said that an earthquake with more than 8 M would hit Nepal very soon. His link led me to a foreign website. I don’t know he was scientist or not but the website he recommended was scientific. I don’t know from where did he bring this link but someone had used the name and fame of United States Geological Survey to verify the claim. Though I had not trusted him, I wanted to read the article he recommended. The article had been written by some scientists. When I tried to read full story, I was taken to another webpage where I was asked to pay money. Then I understood the full story.

I know those Sci writers have bypassed 3 secrets. These 3 secrets can take Nepalese people from street to their home in a matter of a second. They will get sound sleep at night. They can come out of the mental trauma and the general life will begin within a minute. What are these secrets? Today I will not only tell those secrets but also give you scientific reasons behind them. Are you ready?

Secret No. 1
Aftershocks can not exceed the magnitude of the mainshock
The magnitude of the aftershocks can not be greater than the magnitude of the mainshock. 7.6 Ml is the exact magnitude of the mainshock stuck on 25 April in Nepal. All the earthquakes including 6.8 Ml of 12 May are the aftershocks of this mainshock. They are less than 7.6 Ml and always will be.

Yes, there was little chance of greater than 7.6 Ml earthquake provided that 7.6 becomes foreshock {If you don’t know what is foreshock, read this article}. But Nepal has already crossed the deadline of the foreshock. Typically, the foreshocks can happen in around 24 hours. So far we have already passed nearly 4 weeks. So the topic of foreshock is dead. USGS also has declared that now there is too less chance of large earthquake in Nepal. Neither is Nepal much vulnerable to the strong aftershocks in the future.

Secret No. 2
Independent earthquake is not expected in the same rupture zone
Simply, rupture zone is the area where aftershocks are appearing. Currently Gorkha, Dolakha, Kathmandu, Rasuwa, Nuwakot, Dhading etc are experiencing aftershocks. Having epicentre nearby, these areas shake more strongly with aftershocks. People are still scared of higher earthquake in these areas. Now the good news for them is that this current rupture zone can’t expect new independent earthquake. Because the stored energy of this area has been already released. The currently felt aftershocks are only the readjustment of the uneven plates beneath the crust which are less harmful. And they are the subjects to decline with time.

Source:Wikipedia

The above picture clearly says that Nepal has not experienced earthquake in the same region within a short time. There are many years gap.

Secret No. 3
Science has no way to predict exact time, place and magnitude of the earthquake
Have you heard scientists had already predicted this earthquake? If you had, don’t be surprised. This type of prediction was a long term prediction that even our illiterate grandmothers could do. Actually, the exact time, place and magnitude of the earthquake are always a mystery. There is no law, no instrument and no one that can predict the earthquake exactly. USGS also has accepted this fact.

But some scientists say that they had already predicted this earthquake. If they could, why did not they warn Nepal government to evacuate all houses before 11:56 of 25 April? The reality is that they were just preparing their report for the long term prediction of the earthquake risk in Nepal. It was just a coincidence that earthquake occurred just after some reports. Let me make it clearer.

See some major earthquakes of Nepal
Date Mag Region
1934 8.0 EDR
1980 6.5 FWDR
1988 6.8 EDR
2011 6.9 EDR
2015 7.9 WDR

Data source: Aljazeera

By analysing the above data, anyone can give a rough estimation that western parts of Nepal are more vulnerable for the earthquake. Because since 1980, this region has not experienced large earthquake. This is called seismic gap. Standing on this gap, some predicted that western parts of Nepal were going to face earthquake. If you reconsider the above data, that says that EDR experienced earthquakes serially. So no one can predict where earthquake will occur in the future. Neither is there answer of WHEN. Everything is a hoax.

At last, but not the least, I want to say that there may be exceptional cases in the history but what I want to emphasise that for the comparative prediction, earthquakes of different time and space must be similar with magnitude, intensity, types, etc. For example, Nepal earthquake 2015 got a big aftershock after 17 days. It does not predict that any oncoming earthquake of the world will experience similar pattern and there will be a large aftershock after 17 days. Because they may be different with magnitude, intensity, etc.