aardbeving

@ katrien69 - ik ga dit natrekken voor je

1 like

@ katrien69 - dit is het korte maar goede nieuws van iemand met contacten aldaar

“kahndbari is good, no seroius damage”

grtz Q

1 like

Niet te snel beslissen om niet te gaan…!

A. Je kunt helpen door geld te storten op 555, maar als " toerist ", ben je gewoon opzich al een zeer, zeer belangrijke bron van
(hoognodig)behoorlijk stevige inkomsten voor Nepal, vooral voor de gewone mensen die in hotels, restaurants, als gids, schoonmaakster, etc. etc. werken en geen rooie cent verdienen , ik herhaal geen rooie cent verdienen als er geen toeristen zijn…!

B. Zelf een keer onverwacht in zo’n situatie gezeten: het restaurant had al xx gratis maaltijden verstrekt aan “noodgevallen”, maar weigerde op een gegeven moment mensen die niet konden betalen (zou in Nederland ook gebeuren). Dàn kun jij helpen door…de (voor westerlingen altijd p.p. zeer lage) rekening mee) te betalen…! De eigenaar, kok moet ook zijn inkoop betalen op de markt of aan de boer…

C. Heb je een (fiets-, of auto-) taxi of zo nodig: neem lifters mee en effe de taxi laten omrijden:breng die mensen , met hun bagage…)zoveel mogelijk naar de plaats van hun bestemming. Iedereen blij en je komt ook nog in contact met de getroffen mensen.
die zullen je enorm dankbaar zijn, maar accepteer geen giften…! Hoogstens een kopje gloeiend thee of zo.

D. Neem wat kleine handige cadeautjes mee, maar dat hoeft niet: gewoon cash geld aan de ouders en die vinden wel een weg.
ps. Geef bedelende kinderen nooit geld. Maar zorg dat je wat appels of ander fruit bij je hebt.

E. Het is wonderbaarlijk hoe snel het gewone leven zich hervat in rampgebieden; dat is vooral goed voor de daadwerkelijk getroffenen. Jij als toerist bent deel en (vooral financiele) bron voor dat herstel.

Ik zeg: Nee, niet te snel beslissen… Als toeristen wegblijven , is dàt een tweede ramp voor Nepal…!

Maar ik sta open voor andere argumenten…!

Ik snap je argumenten. Ik was vlak na 11 september 2011 in Khajuraho in India. Wij waren zo ongeveer de enige toeristen, want menigeen had angst om te vliegen. Maar wij werden van alle kanten besprongen door mensen, die van het toerisme leven. Was ook niet leuk.

Dat van alle kanten besprongen worden als je de aankomsthal verlaat, dat is mijns inziens en mijns ervaring… daar altijd het geval…!

Nepal is anders…!Veel vriendelijker, veel zachter…! :topic:

Inderdaad tot dusvere uitstekende website, wordt iedere 15 minuten bijgewerkt. En adequate info.

Geen miljoenen, maar , via alle €U-landen, 14 miljard zijn nodig.

NU !

Waar blijft verdomme de Europese Commissie.

Namaste,

Kathmandu is niet te bezoeken de eerst komende weken of maanden.
Er is geen (of toch beperkt) elektriciteit - geen drinkbaar water - bijna geen voedsel - bijna alle hotels zijn gesloten - ook vele shops zijn dicht.
Het wordt er ook steeds gevaarlijker - wat wilt ge als mensen geen eten en drinken hebben.
Ge kunt niet binnen slapen - te gevaarlijk voor nieuwe aardbeving.
Ook het grensgebied Tibet en Nepal zijn af te raden.

namaste - goede reis in China
Teka

@Arturo de situatie is slecht.Veel slechter dan de meeste nieuwsbronnen aangeven. Je hebt gelijk dat de ramp na de ramp nog moet plaatsvinden maar nu gaan is echt niet goed. Mijn zus en zwager zitten er midden in. Komen er al 30 jaar en zijn zeer, zeer ontdaan en geschokt.Ze helpen waar nodig en ze zijn qua ellende en armoede echt wel wat gewend. Ook zij geven aan dat toeristen weg willen en moeten. Indehoofdstad proberen nu 300.000 mensen weg te komen. Enorme diarrhee uitbraken. Er is mazelen uitgebroken. Te weinig eten. Overal enorme lijklucht waar mondkappen niet tegen helpen en daar wil je dan al "toerist"tussen gaan lopen ??? be real. Als je wilt gaan en je bent hulpverlener sluit je aan bij een missie an het rode kruis of wat dan ook.
Btw ik hoorde van mijn zus die de afgelopen dagen in chitwan was verhalen van toeristen die hun bakje sla nog terug stuurde omdat er geen tomaatjes op zaten, of een man die aan een ober aangaf nog naar kathmandu te gaan om toch nog even een langtang trekking te regelen. Waarop de ober antwoordde “sir there is no langtang anymore”

Super bedankt om me dit te laten weten, er woont daar een fam. die ik nog gesteund en bezocht heb. Tevens ook één van de kinderhostels die ‘cunina’ oprichte. Ze hebben er ook één in Kathmandu dacht ik. Toch een opluchting dat die mensen ginder daar van gespaard zijn, ze hadden het al moeilijk genoeg.

Zelfde meegemaakt in Indonesië tijdens de reformasie, mei 1998. Ze klammen zich aan je vast alsof je hun laatste hoop bent.

Ik denk dat het beste wat we kunnen doen, is de mensen aansporen om te doneren. Ze wakker te schudden en hen de feiten voor te leggen. Een donatie moet niet altijd heel veel zijn. Als iedereen zijn bijdrage doet dan bereik je al heel veel.

Daarna moet er met deze inkomsten gewerkt worden aan de herbouw van de getroffen streken. Uiteraard de eerste noden invullen, water, eten, medische zorgen, enz…

En dan het toerisme terug op gang brengen, want Nepal heeft inderdaad het toerisme hard nodig.

Ik doneer vandaag nog (want van uitstel komt afstel) en voor je het weet denk je bij jezelf dat het nu niet meer zo dringend is.

Het is **DRINGEND **en dat zal het nog heel lang blijven. Ik ben er in 2006 geweest en de mensen hadden toen al een minimum, je kunt je niet inbeelden hoe mensen er soms leven.

We zijn reizigers omdat we onze grenzen willen verleggen, ontdekken welke schatten er achter de horizon verborgen liggen, we willen andere culturen leren kennen, laat ons dan ook met diezelfde gedachte hen helpen.

Ik heb mijn hart verloren aan Nepal, jaren geleden, maar ook vandaag wil ik die liefde nog met hen delen. Al is het maar een klein gebaar het is voor hen van grote waarde.

Bij deze gedaan :wink:

voor België

http://www.1212.be/nl/nepal/online-schenken/order/show/checkout

ik ben de hele dag bezig met hulp voor nepal.Heb daar een rekeningnummer en veel betrouwbare contacten in veel regios.
Via mijn fb probeer ik updates te blijven geven. Kijk maar even bij herman atsma

net mijn storting gedaan maar ik zal zien of ik via mijn werk nog iets kan doen ( zal eens met de pet rond gaan , zal wel lukken). Ik hou je op de hoogte.
ps: ondertussen een vriendschapsverzoek gestuurd ‘Katrien Van Campenhout’

Doneren kan ook (rechtstreeks) aan :
Artsen zonder Grenzen :
[ul]
[li]voor België : Steun Artsen Zonder Grenzen
[/li][li]voor Nederland : Steun onze teams
[/li][/ul]
Ik doneerde eergisteren woensdag.

1 like

Quotas,

Ik vrees dat je gelijk hebt.

De ramp is al enorm groot, maar nu eindelijk de meer afgelegen dorpjes bereikt worden, blijkt dat het nog onvoorstelbaar erger was.

Op de eerste foto van de link hieronder is een hele nederzetting compleet verdwenen.
Geen ruine, geen puinhoop te zien. Alle huizen weg, compleet verdwenen.

Waarschijnlijk meegesleurd door een lawine.

Toen ik vannacht die foto’s zag, een foto van vroeger en een foto van na de aardbeving vanaf dezelfde plek genomen,
dacht ik: Dit kan niet waar zijn.

Maar ik vrees dat mijn ogen mij niet bedriegen.

Vandaag, zaterdag 2 mei,
dus precies een week na de ramp,
zijn sommige gebieden waar mensen wonen, woonden…
nog steeds niet bereikt.

Ook daaruit kan men maar alleen maar heel negatieve conclusies trekken.

http://www.aol.com/article/2015/05/01/nearly-a-week-after-quake-nepal-still-needs-tents-food/21179094/

Op Mars, en op de Maan , kunnen we landen,

maar in Nepal kunnen we niet eens, nota Bene een week na de ramp, wat tenten en wat wat water droppen.

Ik ben kwaad. heel kwaad.

****2 mei, een week na de aardbeving:

OUTCRY FOR URGENT HELP FOR SCHOOL CHILDREN in the MANASLU AREA****

Update 12:28 UTC : We received a couple of hours ago a telephone call from Sonam Tsering Lama who is making an SUPER URGENT APPEAL for RELIEF AID in the direct Manaslu area. Sonam wrote :I have been contacted by the people from Lho area, Gorkha district (Manaslu area), and apparently there has only been one helicopter coming there, just to take pictures, but they have not received any help at all. There is approximately 250 children in the monastery and they are getting short of food very quickly. In the school there is around 55 children.
Water is no problem because there is a river nearby.
There is no road to get there, and the ways are blocked.
There is no need for medical assistance, as most people were outside of their houses at the moment of the earthquake.
Most houses have been destroyed and they are staying in improvised tents.

Here I send you the pictures of the monastery Palyul Jangchub Darjeeling (Lho village) and the Padmasambava School Shala (near Lho village) BEFORE the earthquake. We don’t have pictures of the present situation. They have told has that the school is completely destroyed and the monastery has been seriously damaged (the kitchen completely destroyed).

I hope you can do something about this very soon.

**ER : Please SPREAD THE WORD for those knowing people at OCHA, another UN organsation or NGO’s

bron:

http://earthquake-report.com/2015/04/25/massive-earthquake-nepal-on-april-25-2015/

**