Mijn zus zit in Chitwan area. Met geluk omdat ze haar reis naar Ghurka 1 dag had uitgesteld de dag van de quake. Chitwan en Parasi area wel veel schade maar dodental en gewonden vallen daar erg mee in relatie met het gebied bij pokhara. Dorpen bij ghurka zijn grotendeels verwoest. Onbereikbaar hoewel mensen wel te voet wegvluchten uit het gebied. Route pokhara richting chitwan is verkeer maar 2 major landslides maken het erg lastig reizen.
Kathmandu area begint een enorm te kort aan water te ontstaan hoorde ik net. Water wordt wel aangevoerd met tankwagens maar te weinig voor alle mensen. Toeristen die uit de buitengebieden naar kathmandu gaan is sterk aan te raden mondkapjes en een ruime voorraad water mee te nemen. Bakthapur veel schade. het gebied van bakthapur tot dulhikel hen ik contact gehad met twee gezinnen in 2 dorpen. In beide gebieden veel schade maar geen dodelijke slachtoffers. Veel oude huizen hebben het begeven. Natuurlijk veel angst en verdriet door continue onzekerheid en het verlies van zo veel mensen. Mensen helpen elkaar. Ik heb nog niets gehoord over plunderingen of iets dergelijks. Het verkeer van kathmandu naar chitwan area en bardia schijnt te doen te zijn. De route langs daman schijnt begaanbaar te zijn.
Dank allen voor alle info. Ik ben momenteel op vakantie en kan (te) weinig volgen wat er allemaal aan de hand is.
I have been inundated with offers of help and contributions from friends and family. Everyone is asking: “What do you need? What can I do?” Here are some practical ideas that will not hamper the aid effort:
• Remember that it is not about you. It is not about your love for the country and its people. Your feelings of guilt and helplessness may be difficult to deal with, but you may not be what is needed right now. Do not rush to go there, at least for the next couple of weeks while the country is reeling. The exception to this is if you are a qualified professional with much-needed skills to offer. If you are, join up with an international relief agency that can place you in a position where you are needed most.
• Do not donate stuff. Secondhand goods are difficult to distribute in a disaster area and are hardly ever what is actually needed. It is easier, and often in the long run cheaper, for organisations to procure goods themselves and distribute based on need. If you want to give away things you no longer need, sell them and donate the money to the relief fund. Or give them to a local charity shop, which can convert them into cash on your behalf.
• Give money. More than your plane ticket or your collection of old T-shirts, what is most needed in Nepal right now is money. Donate what you can, to a reputable relief organisation, and do research to find out where your money will go. If you can, compare a few organisations with aid appeals and ensure that you agree with their approach.
• In the short term, handouts are necessary. I have previously questioned this as a method of long-term development. However, in the immediate wake of such devastation, handouts are necessary to give victims the essentials for survival.
More than your plane ticket or your collection of old T-shirts, what is most needed in Nepal right now is money
• In the long term, rebuild sustainably. If in the coming months you want to contribute to the rebuilding efforts and the longer-term development of the country, consider sustainability as a factor. There will be many programmes to repair and rebuild destroyed houses. Nepal is an earthquake-prone country, so the buildings most likely to withstand another quake are not those that are cheapest, or those made by foreign volunteer labourers for “free”.
• And if you do decide to go … Please look at the resources we have produced on the Learning Service website before you get on the plane. I am not against volunteering; I am imploring you to wait a while and think carefully about where to use your skills. Volunteering can have a wonderful impact on the world, when done mindfully. But it is not easy or automatically beneficial. Before signing up for a programme, spend time learning about Nepal and the complex nature of its recovery and development, and continue to be open to learning during your time there.
Als ik de aardbevingskaarten goed begrijp dan is ook Pokhara zeer ernstig getroffen, maar zijn Katmandu en een aantal dorpen vooral getroffen door een aantal zeer forse naschokken , waarvan het epicentrum vlakbij hen in de buurt lag.
Dat is bij Pokhara (tot dusverre) zo te zien niet het geval.
Laten we het hopen.
Kaart met (bijna onmiddellijke )naschokken:
http://earthquake-report.com/wp-content/uploads/2015/04/Screen-Shot-2015-04-28-at-12.05.22.jpg
pokhara lijkt wonderwel gespaard. Net even snel contact gezocht met de eigenaar van het qh waar wij altijd verblijven. Dit was zijn antwoord “Yes we are safe in Pokhara and my guest house also not damaged. pokhara is seems ok. Including kathmandi with eastern part Nepal is big problem. In the Pokhara almost safe. Only 2 people death.
Thank you to remember to us. Have nice time.
Kindly regards”
ziekenhuizen daarin tegen als bir en nams blijkt de situatie vreselijk te zijn. Er is ondanks hulp te kort aan alles. Wel begrepen dat er af en toe hulp aan komt. Vanuit regering wordt er weinig actie ondernomen. Veel particuliere nepali initiatieven. Bedrijven die hun hele voorraad schenken aan water , plastic zeilen enz enz.
Voor Nederland:
Gisteren openden de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) het gironummer 555,
al is dat door de invoering van IBAN NL08 INGB 0000 0005 55 geworden
Ah…,eindelijk tenminste een beetje goed nieuws… , heb een keer mijn vakantie doorgebacht in het schitterend gelegen Pokhara.
Mijn hoop voor Pokhara wordt nu bevestigd. Bedankt.
Maar elders zijn de puinhopen enorm…
Ik vind dit echt zo erg. Ik ben afgelopen maand bezig geweest met informatie zoeken om een reis te plannen naar Nepal, ben er nog nooit geweest maar het trok mij heel erg aan. En dan gebeurt er zoiets verschrikkelijks. Gelukkig zijn er ter plekke al vele nood hulp teams aanwezig, en ik hoop dat de afgelegen gebieden snel worden bereikt. Hoop ook dat de mensen rustig blijven want als ik het nu lees zijn er ook mensen gearresteerd voor plunderingen en/of opstootjes met de politie uit frustratie voor het niet snel op gang komen van hulp. Ik hoop zo erg dat alles zo snel mogelijk goed komt
Hallo Sancy, ik heb direct dagelijks contact met mijn zus is chitwan, kennissen in omgeving pokhara, bhaktapur, parassi, en Dhulikhel area en met enige regelmaat Kathmandu. Ik hoor nergens iets van opstootjes maar ik kan mij dat wel voorstellen zeker nu er toch een tekort ontstaat aan van alles. Vis diverse ziekenhuizen hoor ik ook dat er niet adequaat kan worden behandeld omdat veel zaken op zijn. Dat zal mensen zeker frustereren. Er komt ook hulp aan via organisaties en vanuit delen van het land zijn er particuliere initiatieven om remote ares te bezoeken en bvmedicamenten , water en dergelijke mee te nemen. Vandaag zijn er bv diverse teams onderweg naar Gurkha. Vanuit d eregering gebeurd er mijns inziens weinig. Dat frustreerd mensen ook.
Goed om te horen dat er nog geen opstootjes zijn, want volgens het nieuws blokkeerde een groep van 200 demonstranten ergens een weg ofzo en stonden ze tegenover een politiemacht met geduw en getrek. Ik liep met koninginnedag in het vondelpark in Amsterdam en kwam een advertentie tegen van ifcon.nl website voor noodhulp Nepal.
Ik nam contact op en vroeg of het mogelijk was en hoe of via welke organisatie naar Nepal te gaan als vrijwilliger te helpen met noodhulp.
Ik kreeg een mailtje terug met een doorverwijzing naar de volgende link:
Daarin word nadrukkelijk vermeld alleen als ervaren vrijwilliger/arts/hulpverlenende naar Nepal te reizen en niet zomaar zondr enige ervaring die kant op te gaan, hoe goed je bedoelingen ook zijn. Kans is groot dat je in de wegloopt, en onbedoeld eerder de op gang gekomen noodhulp vertraagd. Inmiddels wel via de website van “artsen zonder grenzen” gedoneerd.
Las dat er in een afgelegen dorp 4 noodhulp teams uit verschillende landen zijn gearriveerd. Deze teams hoorden eigenlijk verspreid te zijn over verschillende dorpen.
Ik hoor net op het nieuws ook iets over vrijwilligersorganisatie uit Nederland “usar”
Via gedetailleerde satellietfoto’s schijn je mee te kunnen werken bij het vinden van plaatsen waar hulp nodig is.
Als ik het goed begrijp krijg je allemaal dezelfde inlognaam en paswoord, bij
Ik krijg wel een heel gedetailleerde satelliet-foto, maar een of ander script blokkeert na verloop van tijd de wifi-verbinding.
Je krijgt username en paswoord via:
https://services.digitalglobe.com/myDigitalGlobe/login;jsessionid=0B44C70B55A98DF8B5F876DD715DE3CF
Zijn er hier mensen die meer ervaring hebben en weten waarom een script de zaak blokkeert ?
Verder: De huidige situatie van de ramp in Nepal toont het grote nut aan van satelliet-telefoons…,maar die dingen zijn schrikwekkend duur.
Dat moet veranderen; zou de hulpverlening enorm veel sterker en effectiever maken.
Waarom met drones geen satelliet-gsm’s droppen in bepaalde gebieden ?
Zie warempel nu pas op een andere rubriek hier dat er dus een paar forum-leden in Katmandu of omgeving moeten zitten.!
http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=773
Hoe gaat het met die mensen ?
Er zijn nog zo’n 250 Nederlanders niet afgemeld.
Laten we maar het beste hopen.
Korte update van mijn kant, ben gisteren terug gekomen uit Nepal.
Tijdens de aardbeving zat ik in Pokhara en Pokhara heeft enorm “geluk” gehad als je het vergelijkt met Kathmandu en de vallei. Naast Kathmandu zijn ook steden als Patan en Bhaktapur beschadigd en hebben vooral de kleine dorpen in de omgeving het zwaar.
Wat betreft berggebieden schijnt Langtang ook zwaar getroffen te zijn. Van de vermiste mensen van het hostel waar ik verbleef in Kathmandu, waren deze toeristen allemaal aan het hiken in Langtang.
Noodhulp is zeer nodig! Voor voedsel, onderdak en later het bouwen van nieuwe huizen. Ik heb begrepen dat er morgen een dag wordt georganiseerd om geld op te halen voor giro 555.
er zijn ook veel particuliere initiatieven die direct hulp ter plaatse regelen. Ook betrouwbare particuliere initiatieven mocht je 555 te grootschalig vinden.
Ik heb een reis geboekt naar China, Tibet en Nepal. Vertrek 9 mei aanstaande, aankomst in Nepal begin juni.
Nu werd ik vanmiddag gebeld door iemand van de reisorganisatie, die mij vertelde, dat men de reis door wil laten gaan.
Nu heb ik alle aanwijzingen van de GGD en zo gevolgd, dus ben ik voorzien van de nodige inentingen.
Maar ik voel mij nu toch als een jongetje van de Basisschool met een ouderwets zwemdiploma A (zonder onderwater zwemmen, die door de badmeester wordt uitgenodigd om vanaf de hoge duikplank het diepe in te springen.
Ik ga ervan uit, dat de situatie in Nepal ten aanzien van de gezondheid over 5 weken een stuk slechter zou kunnen zijn dan hij nu al is.
Het is geen hike-reis, maar meer een culturele reis. En ik zie mijzelf niet de overgebleven tempels van Kathmandu filmen, alsof er niets gebeurd is.
En ik heb geen opleiding gehad als verslaggever en dus voel ik mij ook niet in staat om de ernst van de ramp vast te gaan leggen.
Persoonlijk zou ik Nepal uitstellen of verplaatsen naar een andere beginpunt. En alhoewel Nepal meer dan ooit het toerisme zal nodig hebben denk ik niet dat je daar met een warm gevoel
zal kunnen rondlopen. Genieten zal moeilijk gaan als er zoveel verdriet rondom je te zien is.
Weet iemand of Khandbari getroffen is?
Khandbari ligt in het noordoosten van Nepal en is tevens ook de hoofdstad van het district Sankhuwasabha. Het ligt in een vrij bergachtig gebied,190 kilometer ten oosten van de hoofdstad Kathmandu.
Voor wat het waard is :
In Earthquake-report.com wordt de situatie uur na uur op de voet gevolgd. Nergens wordt gewag gemaakt van Khandbari, noch Sankhuwasabha.
@VideJo - ik zou zeker niet gaan. De situatie verslechterd nog steeds. Ik hoef je hier niet uit te gaan leggen wat er de komende tijd allemaal gaat gebeuren in het rampgebied maar daar wil je niet bij zijn als je daar niet heen gaat als hulpverlener.