Aardbeving Japan: 30 km2 aan woongebied in Fukushima compleet verwoest

http://mainichi.jp/select/today/news/images/20110312k0000m040140000p_size5.jpg

Volgens de brandweer van Fukushima is ongeveer 30 vierkante kilometer aan woongebied compleet verwoest. Ongeveer 4000 huishoudens staan onder water. Van ongeveer 300 huishoudens is niet bekend hoe ze er aan toe zijn. Volgens een woordvoerder van de brandwaar kan pas in de ochtend worden bekeken hoe erg de schade daar is.

Aangiften van doden en vermisten volgen zich in rap tempo op. Een bejaardentehuis is ingestort enkele tientallen zijn onder het puin begraven. Van de 200 daar aanwezigen is van 10 bevestigt dat ze zijn overleden.

Elders werd een stationwagon met 6 tot 8 man erin meegesleurd door de tsunami. 3 van hen vonden de dood. Een vrouw vond de dood toen de supermarkt waar ze zich in bevond instortte. Elders werden 2 ouderen meegesleurd door de tsunami en vonden de dood. Bij het instorten van een watertank raakten 4 mensen vermist.

In Shinchichou zijn ongeveer 500 gebouwen meegesleurd door het water. Zelfs een stationsgebouw en een trein werden meegevoerd. In een elektriciteitscentrale die onder water staat kunnen 1000 werknemers nergens heen. Het leger gaat hun kant uit om te hulp te schieten.

Bron: http://mainichi.jp/select/today/news/20110312k0000m040111000c.html

Ik zit nu ook CNN te kijken, de ware omvang van de ramp begint nu pas echt tot me door te dringen. Onwaarschijnlijk wat een verwoesting er is aangericht. In eerste instantie leek het met het aantal slachtoffers nog mee te vallen, eerst 5, later enkele tientallen, maar zo langzaam aan vliegen de schattingen toch ook hard omhoog.

Ga je nu dan nog wel naar Japan in april ?

Dat was in april niet de bedoeling, dan is Noord-Korea (plus noodzakelijkerwijs China en als bonus Hong Kong) aan de beurt. En daar is niks aan de hand.

Maar mocht Japan de planning zijn geweest, dan nog acht ik de kans groot dat ik gewoon gegaan zou zijn. Hooguit zou ik dan waar nodig de route aanpassen, de komende tijd zullen ze in die gebieden wel iets anders aan hun hoofd hebben dan lastige toeristen. Maar hoe hard het ook klinkt, life goes on, ook in de rest van Japan.

haha sorrie wat dom van mij had even niet goed gekeken zag alleen van mijn trip naar japan maar je bent al geweest zag ik:P gelukkig maar dan dat je al in 2010 bent geweest