Aardbeving Japan: Verwoesting in Souma

http://mainichi.jp/select/today/news/images/20110312k0000e040067000p_size5.jpg

Compleet verwoeste huizen, meegesleurde auto’s, enorme branden, constante naschokken. De ochtend van nooit eerder geziene verwoesting. Vermisten en doden lopen tot in de 1000. De ongelofelijke schade kan nu gezien worden. Hier en daar bidden bewoners van de getroffen gebieden die hun huizen zijn verloren voor het welzijn van hun bekenden. Hoe wijdverspreid zou de schade zijn?

In Minamisouma (Fukushimaken) van het oude centrum tot aan Shibusa 3-4 kilometer verderop. Een woonwijk gelegen langs de kust, vooral hier lijkt de schade gigantisch te zijn. Vanaf de kust is tot zo’n 1 kilometer het land door modder overspoeld, overal ligt puin.

Geevacueerde bewoners en bekenden die zich zorgen maken bezoeken vanaf de ochtend een voor een het getroffen gebied. Een oudere man slaakt en zucht en staat een poosje stil. “Ah, hier was mijn huis”. “Mijn huis stond daar ergens”. De bewoners praten. Terwijl de sirenes klinkt, keert een oude man met tegenzin terug naar het evacuatie gebied, terwijl hij “Complete verwoesting, complete verwoesting” blijft herhalen.

Talloze vermisten en doden is het bejaardentehuis “Yosshiirando”. Van buiten tot binnen staan talloze auto’s gevuld met modder. Bij de ingang liggen theekopjes, slippers, lepels, en overal ligt glas van de gesprongen ramen. Talloze bomen zijn op het tehuis gevallen. Binnen ligt het vol met door de tsunami meegesleurde auto’s. Een opgenomen oudere man van 75 zegt: “Ik wenste zo dat ik geholpen zou worden”.

Op de 11e kwam hier, zo’n 1 uur na de beving, de tsunami aan. Op het dak van het politiestation van Minamisouma, zo’n 1 kilometer van de kust vandaan, hebben zo ongeveer 200 mensen op het dak veiligheid gezocht. Er is ook een jonge moeder met een klein kind bij. Zij hebben talloze naschokken moeten weerstaan. Een andere man van 67, die dichtbij de kust leefde, zegt: “Toen ik elektriciteitsmasten zag omvallen ben ik snel gevlucht. Ik vraag me af of mijn moeder ook veilig is”.

Vanaf de avond is er in de stad dekens en eten uitgedeeld. Een vrouw van 61, die 5 dekens uitdeelde, zegt “Meer dan dit kon ik niet doen”. Een plaatselijke school is ingeruimd als onderdak voor evacuerende bewoners. Er is een radio met informatie over de aardbeving. Een vrouw van 65, wonend in Shibusa, zegt: “Ik heb nog geen contact kunnen leggen met mijn ouders die dichtbij wonen. Ik hoop dat ze veilig zijn”.

Bron: http://mainichi.jp/select/today/news/20110312k0000e040065000c.html