Aardbeving Japan: Mensen levend begraven onder ingestorte klif

Huizen begraven onder aarde, talloze naschokken - zo gaat Shirakawa-shi, Fukushimaken de nacht in. Door aardverschuivingen zijn talloze mensen levend begraven. Ter plekke aanwezige brandweerlieden en politieagenten, in totaal zo’n 30 mensen, proberen met grof geschut mensenlevens te redden.

Een tientallen meters hoge heuvel is ingestort, en vele huizen zijn zonder enige overblijfselen compleet verdwenen. Het is 0 graden. Een persoon met karakteristiek maskertje kijkt stomverbaasd toe hoe de hulpdiensten te gaan gang.

Uit ingestortte stuk weg stroomt water uit kapotte waterleidingen, en al dit water stroomt langzaam huizen in. Een vrouw zegt: “Ik keek direct na de aardbeving naar buiten en zag hoe een boom in huis in knalde. Ik maak me zorgen om de 80 jarige man die daar leeft”. Een ander zegt verschrokken: “Ik vraag me af hoe lang die naschokken nog door blijven gaan”.

Volgens informatie van de brandweer zijn 5 huishoudens levend begraven. “We weten enkel dat er een klif is ingestort, maar over precieze schade weten we nog niets zeker”.

Bron: http://mainichi.jp/select/today/news/20110312k0000m040161000c.html