Aardbeving Japan: Onzekerheid schaal radiatieprobleem

Nu dat de omvang van de ramp op de 3e dag na de fatale aardbeving steeds duidelijker wordt, begint het besef te ontstaan dat het dodental weleens op kan gaan lopen tot 10000 mensen. Moeizame reddingsoperaties, overvolle onderdaken voor geevacueerden, eten en brandstof dat niet aankomt. Door problemen bij de kerncentrale in Fukushima kunnen nog eens zo’n 80000 man nergens terecht. Japanners gaan opnieuw een onzekere en zware nacht tegemoet.

Het aantal burgers dat moeten worden gecontroleerd op blootstelling aan straling neemt toe, evenals het aantal mensen dat binnen de inmiddels tot 20 kilometer vergrootte rampzone nergens terecht kan. Aangezien men de straling niet kan zien, vergroot dit enkel de vrees die veel mensen hebben.

Op een parkeerplaats in Nihonmatsu-stad zijn voorzieningen opgezet om mensen op blootstelling te kunnen controlen. De eerste mensen beginnen daar nu gecontroleerd te worden.

Een in Tomiokachou werkende vrouw van 23 evacueerde de 12e rond 7 uur een 4 koppige familie. Op dat moment waren er instructies om naar Kawauchimura te gaan, maar terwijl ze onderweg waren raakten de opvangcentra daar vol. Ze gingen van plek naar plek. Het was diep in de nacht voor de een plekje vonden in Dateshi. Bij meting of ze was blootgesteld aan straling bleek dit niet zo te zijn. Waarschijnlijk omdat ze zo snel was gevlucht, zo werd gezegd. “Ik begreep nergens iets van, er werd ons enkel gezegd dat we moesten evacueren. Ik vraag me af wat ik nu moet doen”. Het tekort aan informatie maakt onzeker.

Bij het centrum van Nihonmatsu kwam rond 5 uur smiddags een helicopter aan met ouderen. 10 mensen in rolstoel werd bij het centrum afgeleverd. Het aantal geevacueerden komende van de nabij de kerncentrale blijft toenemen.

Bron: http://mainichi.jp/select/today/news/20110314k0000m040077000c.html