In september ga ik 3.5 week naar Java en Lombok. De dagen hebben we op hoofdlijn de onderstaande manier ingedeeld.
Vraag: hebben jullie nog tips en aanvullingen op het onderstaande reisschema? We houden niet het massa-toerisme. Vandaar dat we het zuiden van Bali overslaan. Hiervoor zoeken we nog een leuk alternatief.
Iemand nog leuke feedback, suggesties of toffe aanvullingen? :zon02::chin:
dag 1 Yogyakarta (stad)
dag 2 Yogyakarta (uitstapje)
dag 3 Yogyakarta (uitstapje)
dag 4 Treinreis Yogyakarta -> Manang
dag 5 Busreis Manang - Probolingo
Busreis Probolingo - Cemoro Lawang
dag 6 Bromo (nacht)
dag 7 Reis Cemoro Lawang -> Ijen (nacht)
dag 8 Reis Ijen -> Lovina
dag 9 Lovina
dag 10 Reis Lovina - Ubud
dag 11 Ubud
dag 12 Ubud
dag 13 Ubud
dag 14 Ubud
dag 15 ?
dag 16 ?
dag 17 ?
dag 18 Nusa Lembongan of gili
dag 19 Nusa Lembongan of gili
dag 20 Nusa Lembongan of gili
dag 21 Nusa Lembongan of gili
dag 22 Vertrek
Als je niet houdt van massa toerisme snap ik niet helemaal waarom je 4 dagen ubud doet en nog geen dag in malang verblijft. Ik zou langer in oost-Java blijven en ook solo, blitar en malang doen. Je bent met jouw schema heel lang in super toeristisch gebied.
Ik zelf ging voor nusa lembongan is lekker rustig en je zit al op Bali!
Wat betreft ubud zijn de meningen over verdeeld maar ik ga niet graag 4 dagen naar ubud te druk en lovina is bv relaxed zo ook malang.
Amed op Bali is ook super leuk kun je heerlijk rustig verblijven snorkelen en langs de kustweg rijden .
Hoop dat het je helpt.
Dank. Suggesties zijn welkom hoor!
Hoi,
Wat wil je graag zien in Indonesië? Cultuur / natuur / relax? Persoonlijk zou ik ook een dag in Malang toevoegen. Zo creëer je rust in je programma en er valt genoeg te beleven in deze stad. Enny’s Guesthouse is een leuk, simpel hostel om te verblijven in Malang. Kalibaru is een heerlijke plaats tussen de verschillende plantages en kan je heerlijk relaxen. Van hieruit kan je gemakkelijk excursies ondernemen naar Kawah Ijen (aanrader! maar staat op je programma) en naar Sukamade (hier komen schildpadden aan wal. Hier zijn de ervaringen wel wisselend over.) Snorkelen bij Pulau Menjangan op Bali is een aanrader. Ook leuk is een verblijf in Munduk is een voormalige rijstschuur (bijv. in Puri Lumbung). Ubud is een aangename plek (wel erg toeristisch) maar 4 dagen is misschien een beetje te veel (?). De Gili eilanden zijn leuk, Gili Meno is het minst toeristisch. Je zou van daaruit ook nog even naar Lombok kunnen. Keuze genoeg dus 
Heel veel succes en plezier met plannen en voorpret!
Kim
Relaxed beginnen in Yogyakarta is alvast een goed plan.
Tja op Oost Java is ontzettend veel leuks te zien. Je komt op meer plaatsen makkelijker met een auto dan met een bus. Dan kun je onderweg ook nog leuke stops maken. Ik vind dit soort algemene route vragen, moeilijk te beantwoorden, want er zijn zoveel mogelijkheden en het is zo smaak gebonden. Iedereen heeft zijn eigen stokpaardjes. Ik zou je vooral aanraden nog wat meer in te lezen, zodat je beter weet wat bij jou past.
Misschien heb je iets aan:
Reisgids Java
Op Bali niet zuidelijker gaan dan Ubud zou ik dan adviseren. Wil je de stranden toch eens zien, maak een dagtochtje vanuit Ubud.
Noorden: Pemuteran, Lovina, Munduk
Oosten: Sidemen, Amed, Padangbaai. Mocht je over willen steken naar Gilis kan dat vanuit Padangbaai.
Blader hier eens wat door heen, fotos en dergelijke kunnen je helpen om een beeld te vormen.
Reisgids Bali