Hoihoi,
ik heb geen vraag, maar wil even een paar dingen hierop zetten omdat ik zelf tegen grote struikelblokken ben aangelopen bij het aanvragen van een visum voor China in Hanoi. En mijn grootste irritatie was dat ik zo weinig info op de sites van de ambassade kon vinden en dat iedereen iets anders zei. Dus hopelijk kan ik hiermee anderen een beetje helpen die misschien tegen dezelfde problemen aanlopen.
- De allerbelangrijkste: nadat je een paar uur in de rij hebt gestaan in een heet hok (ze zijn aant verbouwen), word je als je aan de beurt bent verteld dat toeristen alleen een visum kunnen aanvragen voor China in Ho Chi Minh City. (Ik heb net zo lang gepraat, uitgelegd en overtuigd tot ik nu toch een visum krijg, maar heb kennelijk geluk gehad?). Mensen die er wonen/werken kunnen daar wel een aanvraag doen.
- Mocht je het toch proberen of geen andere keus hebben: De Chinese ambassade in Hanoi is iedere ochtend op werkdagen geopend van 8.30 tot 11.00 uur. Maar om 11 uur worden de deuren gesloten en ongeacht hoelang je al in de rij hebt gestaan; wie er nog staat wordt naar huis gestuurd. (Ik was er om 8.45 uur en om 10.50 aan de beurt.)
- Neem een kopie van je paspoort en een kopie van je Vietnamese visum in je paspoort mee. Dit vertelt niemand je van te voren, maar als je dit niet bij je hebt, wordt je ongeacht het wachten gewoon naar huis gestuurd.
- De aanvraag duurt 4 werkdagen, meegerekend de dag van aanvraag. Er is de mogelijkheid om het in 2 of 3 dagen te regelen en dat is dan iets duurder.
- Als je vanuit Hanoi een rechtstreekse bus neemt naar Hong Kong, heb je toch een visum nodig en kun je voor 30 dollar een transit visum kopen.
- Als dit je eerste bezoek aan China is, kun je het visum niet door een tourorganisatie laten regelen, maar moet je persoonlijk langskomen.
- Je moet betalen op het moment dat je je paspoort ophaalt en je moet in dollars betalen. Ik had het geluk dat ik een meisje tegenkwam die me het adres gaf van een plek waar je dong kon wisselen voor dollars (ze zei namelijk dat dat bij de banken heel lastig was, maar dat weet ik niet). Op die plek ging het in ieder geval: 27 Ha Trung, Hanoi.
Ik moet er even bijzeggen dat dit allemaal is wat ze me bij de ambassade vertelden (en ik vraag me toch soms wel een beetje af of dit nou aan de persoon ligt die je treft, of dat dit standaard regels zijn.)
Maar al heb ik hier maar 1 persoon mee geholpen, dan ben ik al blij want ik werd er niet bepaald vrolijk van!
Groetjes, Nicole