aantal vraagjes

Hoi,

Ik wil in november 3 à 4 weken in m’n eentje een rondreis door Thailand maken. Het is sowieso voor het eerst dat ik voor het eerst alleen op reis ga en ik vind het behoorlijk spannend. Maar ik kijk er erg naar uit. Ik heb een aantal vraagjes.

Ik heb begrepen dat op 17 november het Loi Krathong festival is. Het lijkt me geweldig om dit mee te maken, maar waar is dit het leukst/mooist?

Daarnaast heb ik nog een vraagje mbt diervriendelijkheid. Ik ben een groot dierenliefhebber en ik vind het welzijn van dieren erg belangrijk. Ik vind tijgers bijvoorbeeld prachtig en het lijkt me machtig om deze dieren van heel dichtbij mee te maken, zoals dat ook kan bij de tijgertempel in Kanchanaburi. Maar hoe diervriendelijk is dit eigenlijk? Ik heb wel het één en ander opgezocht via Google, maar ik lees verschillende berichten. Iemand ervaring of meer ‘inside-info’?

Hetzelfde geldt voor olifanten. Hoe diervriendelijk zijn de opvanghuizen en ritjes op de rug van een olifant?

Als het echt zo slecht gesteld is met het welzijn van deze dieren in bovengenoemde situaties, wil ik dit natuurlijk niet in stand houden door eraan mee te doen. Hoe groot de verleiding ook is.

groetjes,
Sabina

Loi Krathong is is volgens mij op zijn mooist in Chiang mai
Als dierenvriend zou ik zeggen mijd de tijgertempel in Kanchanaburi deze dieren worden verdoofd opdat de toerist een mooie foto zou kunen maken, but up to you

De ritjes op de olifant is een andere zaak, ik zou zeggen doen als je het graag doet, je doet die dieren er geen kwaad mee en ondersteunt de instandhouding van de olifant in Thailand maar ga alsjeblieft niet in zo een houten bakje zitten met enkele andere toeristen zorg dat je alleen en los op de olifant zit, veel comfortabeler als je een uur in dat bakje zit ben je blij dat je eruit mag
en als er een land geschikt is om alleen te reizen in ZO azie dan is het wel Thailand veel plezier nog

Herman

Hee bientje,

Loy Krathong= Chiang Mai, en dan niet de dag zelf , maar zeker de dag ervoor al arriveren, het duurt in Chiang Mai drie dagen.
De originele datum en de twee dagen ervoor. Er is een optocht, er zijn modeshows, er is veel vuurwerk, en de vreudeballonnen worden (zeker op de laatste dag) massaal opgelaten.

Zo te zien doe je Kanchanaburi aan. Als “reclame” voor de tijgertempel zat er een man bij het museum bij de brug met een jonge tijger, die je kon aanraken, en waarmee je op de foto kon. Ik had er genoeg aan.

Hans.

Het jaarlijkse Loy Krathong is een van de mooiste festivals in Thailand.
Nou zelf heb ik al verschillende keren Loy Krathong gevierd in Chiangmai.
Het spektakel met de heteluchtballonnen kan je gadeslaan aan de Ping rivier
Ook is er een dag tevoren een kleine optocht die begint aan de Thape rd (oude stadsgedeelte)
De praalwagens zijn prachtig versiert en worden door dames in Lana outfit begeleid naar de Nawarat brug.
Indien je van plan bent om in Bangkok te verblijven en daar het feest gade te slaan dan kan je altijd terecht op 2 plaatsen namelijk aan de oevers van de Chao Phraya rivier alsook in het Lumphini Park.
Ook nog ff melden komt vroeg afgezakt naar dit kleurrijk en verlichte spektakel,want het is lopen over de koppen(erg druk)
Loi Kratong Festival begint op 16 November tot18 November maar sommige plaatsen kan het wel een week duren.
Wat betreft het bezoeken van de tiger tempel in Kanchanaburi,al dan niet platgespoten.
Je kan ze enkel bezoeken tijdens het warmste moment van de dag waardoor ze volgens mij zo passief doen.
Maar het neemt niet weg dat ze vastgeketend zijn aan de bomen,lief of niet,maar het is echt niet mijn ding.
Je kan ook in één van die kooien kruipen en spelen met de tijgers alsook een fotootje nemen kost je wel zo’n 1000 bath.
Om nog niet te spreken van de entree gelden 400 bath.

Ik heb de tijger tempel buiten de normale openingstijden bezocht met een local en had niet het idee dat de tijgers op wat voor manier dan ook verdoofd zouden zijn. Ze waren dan ook redelijk actief, ondanks dat had ik op geen enkel moment het idee dat het onveilig was om foto’s te maken.

Het olifantje rijden vond ik daarentegen wel verschrikkelijk om te zien, alle mahouts hadden een prikstok bij zich die sommige ook vaak gebruikte…

Mijn bovenstaande ervaringen zijn niet bedoeld om reizigers aan~ of ontmoedigen.

Bedankt voor jullie reacties!

als je in de buurt van chang mai komt zou ik naar http://www.elephantnaturepark.org/ gaan voor olifanten.

niet mogelijk om erop te rijden, wel voeren wassen enz, fantastische ervaring !

groetjes Maurice

In thailand gaan ze over het algemeen wat anders om met dieren als in nederland.
De straathonden bijvoorbeeld…
Als hondenliefhebber heb ik altijd met ze te doen en koop afentoe hotdogs voor ze bij de 7/11.
Je krijgt dan wel een raar gezicht van de thai als ze dat zien…die schoppen die beesten als ze voor hun voeten lopen.
Ritje op olifant ook bizar.
De thai prikken met stokken in hun rug als ze even niet luisteren.
Meestal zijn er ook shows,dat is nog erger.
Tiger temple ook geweest.
Binnen 10minuten weer buiten.
Gewoon niet mijn ding…dik betalen om op de foto te mogen met een gedrogeerde tijger.
Pas dus op voor telleurstellingen mits je een dierenvriend bent,want dat is zonde van je vakantie

Jeroen

Nou ik ben ook een hondenliefhebber,maar dikwijls loopt het in Thailand de spuitgaten uit met loslopende honden.
2 jaar terug was ik met de motor op weg van Ubon richting Mukdahan,en er liep er ene voor mijn wielen,kost juist nog uitwijken naar rechts anders was ik zeker in het ziekenhuis beland,(reed 95km toen)

@yens: Bedankt voor de tip!

Ritje op een olifant en tijgertempel gaan het sowieso niet worden. Maar zo’n opvang lijkt me prachtig!