Advies gevraagd

Hallo allemaal,

Over iets minder dan 5 weken vertrekken wij eindelijk naar Thailand. Naar verwachting ziet onze trip er ongeveer zo uit:

• Aankomst Bangkok, 2 dagen
  • Chiang Mai, 5 dagen
  • Terug naar Bangkok, 2 dagen
  • Cambodja (Siem Reap), 4 dagen
  • 12 dagen Zuidkust, beginnen in omgeving Krabi. Als het bevalt blijven we daar, anders zakken we af naar Trang.

Heb nog een aantal vragen en hoop dat jullie me kunnen helpen :slight_smile:

• In Chiang Mai willen we, uiteraard, graag een trekking doen. Wel wil ik iets doen waarbij goed met de olifanten om wordt gegaan. Misschien een stomme vraag… Maar is een ‘ritje op de olifant’ altijd zielig voor 't dier? Zo ja, dan gaan we naar het Elephant Nature Parc. Zo nee, waar boek ik een olifantvriendelijke trip?
  • In de Rough Guide kan ik niet zoveel vinden over de eilanden voor de kust van Trang en Satun. Iemand leuke tips voor accomodatie of must sees? Het liefst verblijven we in een wat rustigere omgeving, maar wel met de mogelijkheid om wat uitstapjes te doen. Bijv. excursie met longtail, scooter huren etc.
  • Kent iemand nog interessante websites die over omgeving Trang/Satun gaan?
  • Zouden jullie aanraden om tussen Bangkok en Chiang Mai nog een dagje te stoppen in Ayutthaya/Lopburi?
  • We wilden eigenlijk naar Kao Sok NP, maar begreep dat dit gesloten is tot medio december. Welk NP op/rond onze route valt aan te raden?

Een berg vragen, geloof dat ik er nog wel meer heb maar daar kom ik zo gauw niet op… :slight_smile: Bedankt voor het meedenken alvast!

Zijn de dagen die je beschrijft dagen die je op de plaatsen bent, of zitten de reisdagen erbij in? Als de reisdagen erbij in zitten, vind ik je planning aan de krappe kant. Om van BKK naar Siem Reap te reizen, ben je bv een volle dag onderweg. Je houdt dan nog maar twee dagen over om de tempels te bekijken, wat ik persoonlijk erg kort vind (ik ben er bijna een week geweest). Zeker omdat dergelijke lange reisdagen erg vermoeiend zijn!

Persoonlijk vind ik Ayutahaya zeker een aanrader, maar ik vind tempels dan ook leuk. Ik heb zat mensen gesproken die Ayuthaya na Angkor vonden tegenvallen, terwijl ik persoonlijk vind dat die twee niet met elkaar te vergelijken zijn. Ondanks dat het allemaal Khmer-tempels zijn…

Hoi Jenny,

Reisdagen zitten er niet echt bij, daar heb ik nog een paar dagen voor ‘over’. Aangaande Ankor Wat: Ik had gedacht dat ik een dag of 3 genoeg zou vinden daar, omdat het anders voor m’n gevoel wel heel veel van het zelfde wordt. Zit nog te dubben of we die hoek niet over moeten slaan en moeten bewaren voor volgend jaar. Heb nu al zó veel gezien wat ik zou willen doen/zien dat ik denk dat we nog een keer terug moeten :slight_smile:
Wil sowieso voorkomen dat we van hot naar her racen en de hele dag in trein/bus/tuktuk etc. zitten, dus neem je advies ter harte en ga me nog even buigen over een alternatieve route! Misschien toch wat korter in het zuiden en wat meer tijd uittrekken voor de rest.

Dank voor je reactie!

Het is moeilijk een passend advies te geven, ieder heeft zo zijn interesses. Als je toch terug wilt gaan, dan zou ik idd Angkor lekker bewaren en je nu focussen op Thailand. En aangezien je niet vantevoren hoeft te boeken, kun je altijd ter plekke nog bepalen hoeveel dagen je in het zuiden wilt blijven.

Zelf blijf ik het zuiden maar uitstellen ‘tot de volgende keer’. En ondertussen ben ik er nog altijd niet geweest! :wink:

Hoi Cetje,

Als dit jullie eerste keer Thailand wordt, zou ik Angkor skippen. In Thailand is genoeg te doen en te zien en Angkor zou je dan altijd nog een andere keer kunnen bezoeken.

Waar heb je overigens de info vandaan dat Khao Sok gesloten is tot medio december ?
Indien dit idd het geval zou zijn, zou je kunnen overwegen om naar Khao Yai NP te gaan, ligt ook niet al te ver bij Bangkok vandaan.

HIER en HIER vind je evt nog wat (beknopte) info over Satun en HIER en HIER over Trang.

Ik zou zeker een stop maken in de oude hoofdstad van Siam, Ayutthaya. Je kan in Ayutthaya een fiets huren en op eigen gelegenheid naar de oude tempels, of wat daar nog van over is, fietsen.

http://www.google.com/custom?q=trang&sa=go&cof=LW%3A290%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.sawadee.com%2Fwebsawadeelogo.gif%3BLH%3A110%3BAH%3Aleft%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.sawadee.com%3BAWFID%3A7ae97dda6049dfb7%3B&domains=sawadee.com&sitesearch=sawadee.com

Vroeger hadden ( komt nog af en toe eens kijken als gast , spijtig genoeg ) we een lid " Frank (TH) " en die woonde in Trang en die heeft eens gezegd dat het daar zeeeeeeeeeer kalm ( rustig ) was en dat hij in die omgeving de enigste farang was !

Khao Sok NP is open. Eerdere berichten over sluiting blijken slechts een zeer klein deel te betreffen dat toch alzelden bezocht wordt.

:chin:Let er op als je over land(Cambodja) weer Thailand in Komt dat je een stempel krijgt voor 14 dagen verblijf in Thailand of je moet een visum voor Thailand hebben dan wordt het een ander verhaal
hoe ga je je verplaatsen in Thailand?als het je eerste keer Thailand is zal ik zo als dave om schrijft het bij Thailand alleen houden .En waarom tussen door weer 2 dagen bkk zal dit aan het eind van je vakantie doen om nog wat te shoppen of in het begin wat langer mocht je avontuurlijk in gesteld zijn zal ik ook wat langer in het noorden.
van Thailand verblijven daar de natuur in gaan.:thailand::cambodia:

Iedereen bedankt voor de reacties!
Misschien toch Angkor skippen (scheelt iig een pittige retourreis, naar wat ik er van gelezen heb) en wél naar Khao Sok als het toch open is? Las van de week hier op t forum (weet niet meer waar en ook niet wie het schreef) dat Khao Sok tot medio december dicht is vanwege de vele regen die gevallen is. Het ze ook nog gemaild en kreeg dit terug:

*Thank you for your inquiry. Khao Sok National Park longest trails are closed
due to safety reasons during the monsoon season until mid December. There
are still two short treks open around the year (3 hours and 1,5 hours treks)
and park HQ is still open.

Best regards,
Khaosok.com*

Kreeg hieruit de indruk dat er thans niet zoveel te beleven is…

Die 2 dagen BKK in het midden had ik gedaan om de reis een beetje te breken, anders wordt het zo’n lange zit in 1x. Nog een reden om Cambodja misschien voor een andere x te bewaren. Wellicht pakken we nu Ayutthaya mee, op weg naar Chiang Mai, om toch een eerste ‘Khmer indruk’ te krijgen, om volgend jaar alsnog Angkor te bezoeken.

Zou ook nog wel graag naar Pai willen… Pfff… waarom maar vier weken vakantie? Haha!

Al met al heel erg bedankt voor het meedenken, heb er heel veel aan!

Groeten, Cetje

Ps. Mocht iemand nog een goede olifanten tip hebben dan hou ik me aanbevolen :slight_smile:

Mooie Khmer-tempels kan je ook bij Buriram vinden zoals bijvoorbeeld Phanom Rung (Prasat Hin Khao Phanom Rung):

http://photos.igougo.com/images/p73265-Korat_Thailand-Phanom_Rung.jpg

Daarnaast is in Surin de jaarlijkse Elephant Round-up. Dit wordt elk jaar in het 3e weekend van november gehouden, zie ook hier:

http://www.tatnews.org/events/events/2010/nov/4663.asp

Je zou dit dan kunnen combineren met Khao Yai National Park bijvoorbeeld Bangkok - Khao Yai NP - Buriram/Khorat (voor de Khmer-tempels) - Ayutthaya - Chiang Mai - Krabi e.o.

Maar ook Kanchanaburi is absoluut de moeite waard om te bezoeken; het is gelegen in een prachtige omgeving waar genoeg te zien en te doen is. Elk jaar eind november/begin december is het ‘River Kwai Bridge Festival’ waarbij de aanval door de geallieerden op de brug wordt nagespeeld met een licht- & geluidsshow en vuurwerk. Best indrukwekkend !

Hier de link naar overige festivals in Thailand in november (waaronder natuurlijk ook Loy Krathong = leuk in Chiang Mai !):

http://www.tatnews.org/events/events/2010/nov2010.asp

1 like

Goed voorstel Dave! Is het stuk Buriram/Khorat - Ayutthaya goed te bereizen, of ga je dan weer via BKK? Dat is toch onvermijdelijk geloof ik, als je het land een beetje rondcrosst.
Had gedacht dat het derde weekend niet handig uit zou komen (niet geteld, haha), maar volgens mij valt dit goed te combineren.
Kanchanaburi hebben we besloten te skippen, ook al lijkt het me prachtig. Misschien ook voor volgend jaar :slight_smile:
Nu nog kiezen tussen olifanten festival in Sarin en Loy Krathon. Is hetzelfde weekend volgens mij… Wat een gepuzzel allemaal! Zul je zien dat we ter plekke nog een heel andere route nemen, maar goed :slight_smile:

Nee, je kan met de trein van Khorat naar Ayutthaya, zie het kaartje HIER en zie HIER een timetable (Northeastern Line).
(Khorat = Nakhon Ratchasima).

Nog meer bedankt, superhandig die kaart!