Aankomst Santiago...en dan?

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste grote reis in mijn eentje. Ik ga over een paar weken mijn nicht opzoeken in Chili.
Ik kom om half 1 s nachts aan op het vliegveld van Santiago en moet naar Pucon. Gaan de bussen vanaf het vliegveld naar Pucon?
Ik denk dat er in de nacht geen bussen meer vertrekken maar dan moet ik een hostel nemen.
Moet ik dat hostel nu al boeken? Ik zag wel dat er een hotel aan de overkant van het vliegveld zit maar die is enorm duur.
Heeft iemand tips voor mij? Ben bang dat ik straks op het vliegveld sta en het dan niet weet!

Alvast bedankt! Groetjes Enna:dag:

Hallo Enna,

Half één ´s nachts aankomen op een vluchthaven is inderdaad niet erg leuk. En je zult echt eerst naar het centrum moeten om een bus naar Pucón te nemen. Helaas gaan de transferbussen van TurBus en CentroPuerto alleen van 06:00 to 24:00.
Een paar alternatieve opties zijn:

1. Lekker een dutje doen op het vliegveld tot het 06:00 is en dan met één van de transferbussen naar het centrum (lees busterminals) toe om daar de bus naar Pucón te nemen. De meeste bussen naar Pucón zijn nachtbussen maar TurBus heeft ook een bus die gedurende de dag gaat, is wel veel langzamer want de bus maakt een stop in elke redelijk grote stad tussen Santiago en Pucón. Een nachtbus rijdt in één ruk door naar Temuco (700 kilometers ten zuiden van Santiago) om daarna vervolgens alleen nog te stoppen in Villarrica.

2. Een andere oplossing is om een in een hostal in Santiago te overnachten. TurBus heeft ook kleine transferbusjes die je rechtreeks naar de plaats van bestemming in Santiago brengen. Ik weet dat bijvoorbeeld Hostal Patio Suizo samenwerkt met deze service dus als je hun aangeeft daar te willen overnachten kun je ook meteen vragen om deze transferservice voor jou te boeken.

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Hallo Grietzen,

Bedankt voor je reactie, heel fijn!
Jammer dat ik de nachtbus niet kan nemen.
Ik ga dan denk ik voor optie 2. Dus als ik het goed begrijp dat ga ik vanaf het vliegveld met een transferbusje naar het hostel?
Een soort taxi? En daar overnachten en de volgende dag met een gewone taxi naar het busstation en daar de bus naar Pucon nemen? Die het hostel dan heeft gereserveerd voor mij?

En weet iemand misschien ook hoe duur een busreis ongeveer is=
Sorry voor alle vragen!

Het busticket zul je zelf moeten kopen op de busterminal. Er zijn verschillende busmaatschappijen die rechtstreeks naar Pucón gaan, o.a. TurBus, Pullmann, JAC, Linea Azul en JetSur.
Prijzen zijn afhankelijk van de tijd van het jaar dat je reist, dag van de week en welke klasse. Voor Pucón varieren de prijzen tussen 10.000 pesos en 35.000 pesos.

In welke maand wil je eigenlijk reizen? Februari is top-hoogseizoen en kan het soms wat moeilijk worden om op dezelfde dag nog een ticket te kopen en te reizen. Maart is al een stuk rustiger.

een taxi kost ongeveer 15.000 pesos en brengt je in circa 20 minuten naar santiago.
wij verbleven diverse keren in dit hotel: www.hotelarcos.cl een eenvoudig hotel in koloniale sfeer en kost ong.23.000 pesos p/n
incl. ontbijt en ligt met om de hoek van avenida brasil in de wijk barrio brasil waar het s’avondsgoed toeven is op de diverse terrasjes
(in de zomer) ,ook vlakbij is een zeer goed parillada/assado restaurant las vacas gordas.
veel plezier

Bedankt voor alle tips!
Ik moet nog even uitzoeken welke het dichtst bij het busstation ligt en waar het busstation ligt.
Ik wil namelijk het liefst vlakbij het busstation overnachten´
Mijn reis krijgt zo al aardig wat vorm!

Dichterbij de busterminal als het Tur Hotel Express kun je niet krijgen, het maakt deel uit van het terminal complex. Bijna letterlijk vanuit je hotelkamer in de bus naar Pucón stappen. Je hoeft niet eens een straat over te steken.

Verder is Hotel Ibis Santiago Estacion Central erg dichtbij.

Wauw bedankt voor de goede tips Grietzen!
Ik heb de prijzen vergelijken en denk dat het voordeligst om in een hostel te zitten, ook al is dat verder weg van het busstation.
Dan moet ik de gewoon de volgende dag een taxi naar het busstation pakken,

Hallo,

kan iemand mij vertellen of er in Santiago 1 busstation is of meerdere? Wil graag een bus boeken maar ben bang dat ik straks bij de verkeerde boek.
Alvast bedankt! Groetjes Marianne

Hallo,

In Santiago zijn meerdere terminals, maar de drie belangrijkste zijn allemaal binnen loopafstand bereikbaar:

1. Terminal Santiago
  2. Terminal Alameda
  3. Terminal San Borja

Van welke terminal je vertrekt hangt erg af bij welke busmaatschappij je boekt. Als je met TurBus, Buses JAC of met Pullman reist vertrek je waarschijnlijk vanaf terminal Alameda, maar er zijn ook uitzonderingen. Bij het kopen moet je goed vragen vanaf welke terminal de bus vertrekt, soms staat het ook op het ticket geprint, samen met het “Anden” nummer (haltenummer).

Groeten,
Grietzen

http://tetera.cl/images/terminales.jpg

Een kaartje zegt meer dan duizend woorden:

Rood = terminal Santiago
Groen = terminal Alameda
Blauw = terminal San Borja
**Geel **= Treinstation

Klik hier voor de oorspronkelijke (grotere) kaart.