(origineel bericht op be-more.nl)
Aankomst Phnom Pehn
Op dinsdagmiddag 8 januari kwamen we aan in Phnom Pehn. Drukke stad, miden hectisch dan India maar voor mij toch beel overeenkomsten met India en Vietnam. Met de Loney Planet als gids hebben we de hoogtepunten zoals de Zilveren Pagode (vloer van zilver), het Nationaal Museum en de belangrijkste tempel, de Wat Phnom, bezocht. Het Koninklijk Paleis was helaas gesloten maar we zagen nog wel een bijeenkomst ter ere van de overleden koning. Verder veel geslenterd en dankbaar gebruik gemaakt van de tuk-tuk als vervoermiddel. De markten zijn overvol en het is leuk, wel warm, om daar door te lopen. Werkelijk alles wordt daar verkocht. De Tonle Sap rivier loopt dwars door de stad en de rivierzijde, met boulevard, is het middelpunt van de stad. Wanneer je zin hebt ik aurobic kun je zo aansluiten in de vroege morgen of avond.
Wat we uiteraard ook bezocht hebben is het Tuol Sleng museum en de Killing Fields. Indrukwekkend. Ik had er gelukking over gelezen en thuis hadden we ook nogmaals de film gezine maar dan nog schrik je. Het os onvoorstelbaar wat de Rode Khmer in 1975 tot 1979 heeft aangericht en dat dit heel subtiel ook nog is door gegaan tot in de begin negentiger jaren. De wereld wilde eerst de neiuwe regering niet herkennen en de Rode Khmer kreeg zelf een zetel in de VN. Er was een goed audiotour aanwezig die vertelde:“Iederen Cambodjaan heeft er mee te maken gehad, moet je je voorstellen dat 1 op de 4 burgers in je omgeving wordt vermoord”. Voor ons goed om dit te zien wanneer je hier een aantal weken aan het werk gaat maar ook goed om hier nogmaals weet van te hebben.
Arie en ik gaan zo nog even de stad in en dan gaan we met de tuk-tuk naar een ander guesthouse waar we de andere vrijwillegers ontmoeten van Kampot. Morgenvroeg vertrekken we dan naar Kampot en Arie en ik gaan door naar Kep.
een hartelijke groet van Dinie