aankomst denpasar en dan naar sanur?

Voor boomaap en jenny…
Denken jullie nooit positive aan andere mensen???
Jammer hoor…
Iedereen heeft eigen manier om iets te doen, en wat ik heb al gedaan alleen om de mensen die naar Bali gaan te helpen. Ik probeer ook geven keuzen maar als ze andere willen doen, vind ik ook niet erg. Ik krijg verdients ook niet alleen van de website. Ik doe werk als een gids niet alleen voor geld, maar ook maak de gasten genieten de vacantie. Ik ben ook blij als iedereen die naar Bali of Java gaat, zie mooi dingen en krijg goede service.
Niemand is perfect maar wij proberen to be the best from the least

Zoals Harry reeds schreef “Zoals altijd wat de één geweldig vindt is voor de ander vreselijk en eigenlijk heeft dat ook met de leeftijd te maken en interesses natuurlijk.”

Het is lang geleden, een jaar of 4 dat ik voor het laatst op Bali ben geweest, en elke keer ging ik met plezier naar Sanur toe. Je moet naar Sanur gaan op momenten waarop je lekker wilt luieren, niks doen, en turen naar het strand en de zee. Het is een rustige stad. Kuta is van een heel andere orde.

Op dit forum schreef ik al dat er op Sanur een groot hotel is, The Grand Bali Beach, die werd gebouwd met gelden uit de Japanse herstelbetalingen. Opvallend ook is dat het hoger is dan een volwassen palmboom, want toen op bali mochten gebouwen niet hoger gebouwd worden dan de hoogte van een palmboom.

Mick Jagger zou daar ooit gelogeerd hebben en er doet een verhaal de ronde
mbt een brandje in een kamer oid waar de javaanse Njai Lara Kidul iets te maken zou hebben.

Dat soort dingen zou je zelf eens moeten navragen, het fijne ervan weet ik niet

Dan heb je er ook het museum le Mayeur. Le Majeur was een Belgische kunstenaar die getrouwd was met een beroemde Balineze danseres.

p.s.

Ik heb het even nagevraagd over dat Bali Beach Hotel. Daar is een kamer speciaal gereserveerd voor Soekarno en de nyai. Een kamar kramat (heilige kamer).
De nyai was daar ooit eens voor Soekarno verschenen cq hebben elkaar daar ontmoet…

Ayam sori meissie, ik sprak niet over andere mensen maar over spammers. Als je teveel adverteert op dezelfde plek dan gaan mensen een hekel aan je krijgen. Vreemd dat je zoiets niet positief oppikt, jammer hoor… :smiley:

P.s.

Wanneer ik aan Sanur denk dan komen drie dingen bij me op. Vandaar dus dat getuur naar het strand en de zee.

1. Volgens mij landden ooit eens de allereerste nederlanders op Bali daar (de Houtman)
    2 Voorts zonk daar een Chinees schip en werd de lading door de Balinezen in beslag genomen.
    Vervolgens kwamen de nederlanders even verhaal halen en dit was dan de oorzaak en aanleiding van de puputan te Badung. (1906)
  2. Voorts landde op Sanur de KNIL eenheid de Rode Olifant (Gajah merah) (1946). Dat vertelde me ooit eens een oude man.

Dit nog even in het kort

mbt nr 2 : Ik dacht dat het een Nederlandse schip was .
mbt nr 3 : Leuk , kan je iets meer vertellen ?

Het was een chinees vrachtschip de Sri Kumula dat onder nederlandse vlag voer
Over de gadja merah moet je me niet te veel vragen, mijn kennis daarover is 0

Misschien is deze site iets voor je

http://home.iae.nl/users/arcengel/NedIndie/bali.htm

Mbt 1 weet ik niet of het Frederik de Houtman was of Cornelis.
Daar was vroeger een site met daarop de gehele geschiedenis, maar zo lang geleden, en inmiddels verdwenen. De nusa-bali site van die tijdlijn??
Ik herinner me nog uit dat verhaal, dat de Balineze vorst 200 vrouwen had, en er 2 Nederlanders “deserteerden” en achterbleven op Bali.

Sorry, ik vind het geen positieve bijdrage op een forum wanneer iemand alleen voor eigen parochie preekt. Daarmee zeg ik niet dat de persoon in kwestie slecht is, maar wel dat hij zichzelf op een niet-positieve manier promoot.

Wel een klein beetje dom, (zou Maxima zeggen) om zo te reageren, want nu is het anti-reclame geworden. M.a.w. het “kwaad” straft zichzelf. :smiley: :smiley:

Even terzijde, nav de eerste pagina mbt de authentieke keuken: Wie van jullie heeft ooit Balinees gegeten, behalve babi guling of misschien sate penyu (schildpad)?

Ik heb verschillende malen het genoegen gesmaakt dit te mogen doen, en ik heb nog nooit met zulke lange tanden zitten te eten.

Ikke. Schildpad heb ik echter nooit gegeten, deze beesten zijn beschermd en ik ben principieel tegen het eten van bedreigde dieren.

Ik vind Balinees eten erg lekker. Komt goed uit, want thuis was het gewoon eten wat de pot schafte. Mijn ‘moeder’ kookte niet vaak vlees, af en toe een stukje kip, maar met eenvoudige ingredienten als daun papaya, ei en rijst wist ze de meest smakelijke gerechten op tafel (ehhhh, op de bale) te toveren.

Tijdens verschillende ceremonies (bv Galungan, maar ook rondom bruiloften en tandenvijl ceremonies) worden varkens geofferd en vervolgens gegeten. Het HELE varken wordt verwerkt, incl huid en ingewanden. Het varken bloed leeg, en het bloed wordt opgevangen en verwerkt. Het vlees wordt in porties verdeeld, en de darmen worden uitgespoeld. Delen van het varken die snel bederven worden meteen verwerkt en gegeten, andere delen worden in de zon te drogen gelegd en worden pas later verorberd. Van het huid kan het typisch Balinenese gerecht layar-layer worden gemaakt. De huid wordt hiervoor in kleine stukjes gesneden, gemengd met bloed en kruiden, en hoewel dit gerecht niet smakelijk klinkt is het erg lekker. Ook gefrituurde huid vind ik goed te eten!

Een ander Balinees gerecht (ook wel te krijgen op andere eilanden, maar dan met andere kruiden/minder zoet) is rujak. Onrijpe mango, in stukjes gesneden. In een pittige zoete saus van kecap manis, gedroogde pepertjes, beetje gula, beetje zout, en in het noorden van Bali nog een beetje jahe. Heerlijk!

Hoi Jenny,

Laat ik het zo zeggen, ik ben ook geen kok overigens. Ik verbleef vele keren in de streek tussen Jimbaran en Kedonganan. Je weet wel met die visrestaurants (Sarkis, Pudak, Bali Cafe, Fu Kutaro. Ik praat dan wel over de eerste jaren aan het begin van deze eeuw). Lekker gegeten, maar dat was zeker geen Balinees.

Sate penyu, omdat iemand uit mijn gezelschap dit voor me kocht. Echt lekker vond ik het ook niet. Be guling is bekend, en ayam bumbu Bali kun je in verschillende variaties ook in Holland krijgen.

Maar dat Balinees eten, wat ik at, bevatte kruiden, of was zodanig gekruid dat ik er wel moeite mee had.

Een kok ben ik ook niet, maar ik heb wel vaak vol interesse meegekeken met de vrouwen van het dorp die op hun kookplaatjes/vuurtjes de meest verrukkelijk gerechten konden bereiden met zeer beperkte middelen. Vergelijkbaar eten heb ik in restaurants voor bule niet of nauwelijks kunnen vinden, al zijn er wel warungs die dergelijke gerechten verkopen.

Buurman Pak Edi die het varken onthaart

Kruiden die nodig zijn voor de bereiding van de lekkerste tempe ter wereld (ik kan het niet nadoen…)

Mooi.
Overigens die Sarkis = Sharkeys bestaat nog steeds, hebben een website zag ik net.

http://www.sharkeysseafoodbali.com/

(Dit is geen reclame!!)

En die Fukutaro lag dicht bij die vismarkt te Kedonganan. Dat is een jap, leuk voor de indo’s in Nederland :slight_smile:
Ik zal maar weer eens teruggaan naar die streek.

Edi is een ook bij Hollandse indo’s veel voorkomende naam (Eddy, Eddie).