(origineel bericht op be-more.nl)
Aankomend weekend Murchison Falls
Wat leuk om al jullie berichtjes te lezen, met name de berichtjes die je niet verwacht zijn een leuke verassing!
Fijn om te weten dat er kaartjes zijn aangekomen. ik heb ze vrij snel op de post gedaan, maar mij werd verteld dat het zo lang zou duren dat ik dacht, ik denk ik zet er bijna niks op, want jullie kennen de verhalen toch al wel van mij persoonlijk. Maar goed, alles gaat dus vooruit!
Afgelopen maandag hebben we een start gemaakt met het maken van een ongrondse watertank op het kippenproject. Ze willen graag meer kippen houden zodat ze meer eieren kunnen produceren om te verkopen om vervolgens de mensen in de community met HIV/AIDS te kunnen ondersteunen. Alles gebeurd op een heerlijk Afrikaans tempo… We werken niet hard, praten over vanalles, maar besluiten het verkeerde. Om een lang verhaal heel kort te maken zijn de stenen die we vorige week hebben versleept opnieuw versleept omdat op die plek de watertank moest komen!!! hahahhaa. Het wordt 2 meter diep gegraven en alles gebeurd met de hand! ons voorstel was een kraantje huren, maar dat was te duur en te ver weg. De zichtsbijzijnde zou 20 km verderop zijn. Nu lijkt dat heel dichtbij, maar met deze wegen neemt dat heel veel tijd.
Elke middag worden we verzorgd met een op een afrikaans manier klaargemaakte afrikaanse gerechten! Heerlijk, afvallen doe ik hier denk ik neit, want eet soms 2x per dag warm! hhahhahhaa
Alle dagen van de week ook meegeholpen met graven en slepen, maar gelukkig ook andere dingen.
We hebben sport en spel les gegeven op een gewonen school en op een doof stomme school. Een hele tijd met de principal zitten kletsen over hoe zij de mensen in de community bereiken en wat eht kost op naar school te gaan. Gelukkig worden zij gesteund door de overheid en worden ze ook gesteund door een bedrijf uit europa. Om die reden kunnen zij ook kinderen opnemen waarvan de ouders niet het hele bedrag kunnen betalen.
Ook hebben we het financiele plan, dat onze projectleider had gemaakt, besproken met iedereen van het project (11 mensen) tijdens een etentje. Ingrid had een grote pan met pasta gemaakt en ze hebben er allemaal heerlijk in zitten eten. De planning is om een gedeelte te besteden aan de watertank (Ze hadden zelf heir al een gedeelte geld voor op zij gelegd), een deel voor boekjes op scholen, een deel voor de bloedbank. en dan blijft er nog een klein deel over waar nog geen bestemming voor is, maar die komt er vast wel.
We waren voor woensdag uitgenodigd om mee te gaan met Tom naar een soort van dienst bij vrienden thuis. We zaten in een klein kamertje met wel 20 mensen. Ze zongen allemaal prachtig en de gastheer las een stuk uit de bijbel en vertelde vervolgens hoe hij daar tegen aankeek.
Na tijd kregen we allemaal lekker chapatti met iets van limoen erdoor… hmmmmm en mint thee met een soja poeder. Erg lekker allemaal!
Olivia, een meisje van het project, vroeg of we met haar mee wilden naar de Ambiance. De discotheek van Masaka. Stel je voor dat bina niemand stroom heeft en dan ga je naar de discotheek. Nou het was 2 grote verlichte bende. Een flikkerlampen vloer, een flikkerlampen gevel, binnen allerlei tv’s waarze videoclips op laten zien, maar ook sport. De muziek was of afrikaanse hitlijst of erg oud, maar wel grappig om te hebben meegemaakt. En wie kan nou zeggen dat die in een discotheek is geweest waar vloerbedekking op de grond ligt?! hahahhahaa
Erg gezellig allemaal en veel belangstelling als je de enige blanken bent!
Vandaag een halve dag gewekt om jullie een berichtje te kunnen sturen, booschappen te doen en dan straks naar de Backpackers te gaan om morgen te starten aan een weekend Murchison Falls! Heb er zin in na al dat gedig! heb de blaren op de handen en nakaleja in alle spieren. Maar het is wel altijd erg gezellig! Zo ging ik vandaag bij de buurvrouw naar de latrine en toen was ze aan het koken. Casave meel met soja, erg lekker en smaakte wel een beetje naar kroepoek. Nou leg dan maar uit dat je een chinees restaurant hebt in holland waar je iets afrikaans kan gaan eten… Althans iets wat er op lijkt.
Wederom een heel verhaal terwijl ik het kort wilde hoduen…
Hoop dat eht weer te lezen was ondanks alle typ fouten en lees jullie reacties wel weer!
PS: Suus, van harte gefeliciteerd!!!