Aangepaste camper

Hallo allemaal,

Ik ben samen met een vriend van me van plan om over een tijdje voor een week of 6 naar Australïe te gaan. Nu willen we graag een camper huren. Tot zover geen probleem maar het geval wil dat ik in het dagelijks leven gebruik maak van een rolstoel. Ik heb een aangepaste auto. Aangezien we best veel willen rijden om veel te zien, zou het handig zijn als we beide zouden kunnen rijden.
Mijn concrete vraag is dan ook: weet iemand waar we een camper kunnen huren met handgas/rem?
Alvast bedankt.

Groeten,

Jacob

Op voorhand: ik geef je heel weinig kans. Toch even een vraag, het moet dus een automaat zijn? En met ‘dubbele bediening’ omdat één van de twee wel ‘met de voeten’ rijdt? En even dit. Als je zes weken in Australië bent en ook nog dingen wil bekijken tussendoor, hoeven je dagafstanden nooit enorm te worden, vooral omdat ook zwaar af te raden is om in de schemering en donker te rijden. De dagen zijn dus redelijk kort. En als je niet de hele westkust (Perth- Darwin) wilt doen of Port-Augusta - Darwin middendoor of Adelaide - Perth via de Nullarbor, is er geen goede reden om een hele dag te rijden, waardoor afwisselen nuttig/nodig is. Er is langs de hele kust van Adelaide via Melbourne en Sydney naar Cairns zo veel te zien. En in Victoria en New South Wales inland. Denk daar ook maar eens over na. Ik zal eens wat Australische contacten aanboren. Maar bij de reguliere verhuurders heb ik ze nog nooit gezien.

1 like

Bedankt voor je reactie Willem. Ik had zelf ook al wat verhuurbedrijven gemaild maar inderdaad, het is heel erg lastig. Het zou dan inderdaad om een camper met dubbele bediening gaan. Heb ik in mijn auto ook. Handbediening voor mij en pedalen voor de lopende medemens.
Je heb zeker een punt dat je per dag niet heel veel hoeft te rijden. Dat zou dan ook de noodzaak iets kleiner maken. We willen zeker veel zien. Ons doel is de oostkust langs te gaan. Ook omdat we op die route familie hebben wonen.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik ben het met Willem eens, wij hebben ook de oostkust gedaan met de camper en we hebben 1 dag 8 uur gereden dat was het langste! Wij konden allebei rijden maar uiteindelijk heb ik maar 2 x gereden in 5 weken tijd! Er is zoveel te zien dat elke dag 2 of 3 uur rijden met tussenstops genoeg is en jullie gaan zelfs 6 weken! Geniet ervan!

1 like

Er zijn inmiddels weer wat nieuwe ontwikkelingen. Helaas moeten we onze reisduur terugbrengen van 6 naar 4 weken. Maar na die kleine teleurstelling zijn we nog steeds volop met de voorbereidingen bezig. Ook al gaan we pas rond half oktober 2015. (of als het financieel gaat lukken in 2014)
Zoals Willem al aangaf, is het vinden van een aangepaste camper zo goed als onmogelijk dus inmiddels hebben we dat idee aan de kant geschoven en kan een gewone camper ook wel.
Het plan is om eerst naar Brisbane te vliegen. Vanuit daar een camper huren en dan afzakken naar het zuiden met als einddoel Melbourne. Iets ten zuiden van Brisbane en in Melbourne willen we familie gaan bezoeken.
Bij het uitzoeken van de ‘must see dingen’ kunnen we wel wat hulp gebruiken. Er zijn namelijk erg veel leuke dingen maar niet alles zal toegankelijk zijn voor mij met de rolstoel. Een mooi zandstrand of hoge bergen beklimmen is voor mij al geen optie. Vraag is dan wat overblijft wat ik wel kan doen/bekijken.
Moeilijk moeilijk maar wel erg leuk om uit te zoeken allemaal en alle input is welkom :slight_smile:

Hallo,
kijk eens hier: http://www.nationalparks.nsw.gov.au/Search-Result?keyword=wheelchair&page=1

en hier: http://www.nationalparks.nsw.gov.au/access

Ik zag in de gauwigheid al dingen in Tweed Heads, Dorrigo en Blue Mountains. Maar het is nu aan jou/jullie om je er verder in te verdiepen. Zoeken en plannen is namelijk ook heel leuk en ik wil niet alle ‘fun’ wegnemen.

Dan in Victoria, kijk eens hier: http://parkweb.vic.gov.au/search/?query=wheelchair en je zult zien dat er in diverse parken zogeheten all terrain wheel chairs beschikbaar zijn voor bezoekers. Dat is voor de begeleider misschien een flinke taak maar het geeft wel veel meer mogelijkheden.

Ziehier een link: http://parkweb.vic.gov.au/explore/parks/cape-conran-coastal-park/accessibility/all-terrain-wheelchair

Succes verder en laat gerust weten als je meer wilt weten.

Willem

1 like

P.S. Je gebruikt toch wel Google Maps om te checken waar iets is?

Bedankt voor de links Willem. Zal ze eens goed doornemen. Ja, Google Maps staat bijna de hele dag aan.

Hallo Jacob,

Aangepaste campers zijn wel degelijk te vinden in Australië. Kijk maar eens op deze site en deze….
er zal best nog meer zijn, zodra ik er meer vind laat ik het weten…zal eens netwerken bij mijn werkgever MEE (dit zal bij jou wel bekend zijn deze stichting)…

groetjes en veel succes!

1 like

Maar Kees, zijn ze ook te huur voor een paar weken? In de tweede link zitten wel een aantal rolstoelvriendelijke attracties.

Nog even dit, als je googelt op ‘wheelchair accessible rental motorhomes australia’ krijg je ook voldoende hits. Maar dan krijg je motorhomes waar een rolstoel in gereden, gehesen of ‘gelift’ kan worden. Maar daarmee heb je nog geen motorhome met dubbele bediening. En daar ging het hier in eerste instantie om vanwege de verwachte rij-afstanden. Ik kreeg de indruk dat degene die in de rolstoel zit nog wel in de wagen kan komen zonder dat de roelstoel er in gereden en dergelijke wordt.

Hey Kees,
Bedankt voor het meedenken. De links staan inmiddels bj mijn favorieten en zal ze eens doorspitten. Ze lijken me wel erg ruim. wat geweldig zou zijn maar ben dan wel een beetje bang voor de prijs. En ik zie nog niet dat er dubbele bediening in zit. De stichting MEE ken ik zeker wel. Top dat je wil gaan netwerken daar.

Klopt inderdaad Willem. Ik kan zelf in een camper/auto klimmen.