Aanbod baan UK

Hallo,

Ik heb a.s. dinsdag een gesprek met een UK werkgever. Ik heb een aantal vragen.

Uitgaand van een minimaal een jaar wonen en werken, wat zijn essentiele zaken die geregeld moeten worden m.b.t. het volgende:

  • Ziektekostenverzekering
  • Bankrekening
  • Belastingen
  • Inschrijven in UK
  • Pensioen

Ik heb namelijk geen flauw idee hoe het in z’n werk gaat allemaal. Verder vraag ik me ook af, wat is een redelijk salaris om rond te kunnen komen in de UK en hoeveel gaat er van een bruto salaris af (indicatief) voordat je netto salaris hebt?

Mvg,

Dutchy

Hoi,
ten eerste alvast succes met het sollicitatiegesprek!
Wat betreft je vragen:

  1. Ziektenkostenverzekering. Je hebt hier de NHS (National Health Service) wat gratis is. Je gaat gewoon naar je dichtsbijzijnde huisarts (GP) daar schrijf je je in en dan krijg je een NHS nummer en kaart. Je betaalt wel een vaste bijdrage voor medicijnen mocht je die nodig hebben maar niet voor consults en ziekenhuiskosten etc

  2. bankrekening. Vraagt vaak wat meer aandacht. Je moet een bewijs van adres hebben wat nogal lastig kan zijn als je er pas net woont. Ikzelf had pas een bankrekening geopend toen ik ook daadwerkelijk een baan had gevonden en dus niet toen ik nog aan het zoeken was. Aangezien ik (nog) niet op de gas& electriciteit rekening bijgeschreven stond (is een veelal gebruikt bewijs voor adres) vroegen ze toen of mijn nieuwe werkgever een officiele brief kon opsturen voor de bank waar ze mijn adres bevestigden. Je kan het beste aan je bank zelf vragen waar ze genoegen mee nemen.

  3. Belasting. Als je in loondienst bent gaat dat meestal via PAYE. Je werkgever regelt dat allemaal en elke maand wordt automatisch je belasting van je loon afgehaald en je national insurance contributie.

  4. inschrijven in de UK. Je hebt in de UK niet een gemeenteregister zoals in NL. dus officieel inschrijven is niet van toepassing. Wel moet je de council laten weten dat je er woont voor de gemeentebelasting. Je kan je dan ook in laten schrijven voor de electoral role (stemmen voor locale en europese verkiezingen) wat erg aan te raden is aangezien dat altijd gecheckt wordt wil je bijv een credit card aanvragen. Overigens accepteerde de bank toendertijd van mij niet de confirmation brief van de electoral role als bewijs van adres… dit allicht ook omdat dit allemaal online of via de telefoon te regelen is zonder dat je jezelf hoeft te legitimeren. wat dat betreft is het hier wat laxer dan in NL!

  5. staats pensioen is niet zo bar veel, maar veelal bieden werkgevers je de gelegenheid zelf een extra bijdrage in je pensioenpotje te zetten (automatisch van je salaris) en vult je werkgever dat veelal ook aan afhankelijk van hoeveel je zelf inlegt.

wat betreft salaris… lastig in te schatten hoeveel je kan verwachten, het is erg afhankelijk van het soort baan wat je hebt. Afhankelijk van de salarisschaal waarin je zit, denk aan zo’n 25% belasting (tenzij je een high earner bent :wink: )
Overigens ook handig om te weten, hier heb je geen vakantiegeld of dertiende maand. Salarissen worden hier ook altijd als jaarsalarissen geadverteerd en niet als maandsalarissen zoals veelal in NL gedaan wordt.

Hoop dat dit een beetje helpt. Als je meer vragen hebt, stel ze gerust!

Hallo,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker een eind mee vooruit!

Ik heb wat heen en weer gemaild en het salaris begint bij 28500 pond. Is dat minimum voldoende? Ik zelf schat in dat het tussen 31000 a 32000 komt te liggen.

Groeten

Met dat salaris is het prima te doen hoor. Ik weet niet hoeveel jaar ervaring je hebt, maar mocht je 22 zijn wat ik uit je naam opmaak (kan het natuurlijk mishebben he) dan is dat ruim voor een starterssalaris. Al hangt het alsnog heel erg van het vakgebied en bedrijf af, dus lastig te zeggen of het redelijk is of niet. En zeker nu met de crisis zijn de salarissen ook minder gunstig.

In London liggen de salarissen natuurlijk hoger aangezien de levenskosten daar veel hoger zijn. Maar ik moet zeggen dat ik persoonlijk salaris onderhandelingen ook altijd lastig vind en het ook moeilijk vind om info in te winnen over wat nou een redelijk salaris zou zijn wanneer je opleiding, ervaring etc meetelt.
Hebben ze zelf een indicatie gegeven bij de advertentie? Of heb je misschien info ingewonnen via een recruiter wat voor salaris je kan verwachten voor zo’n baan? het is altijd handig een beetje een richtlijn te hebben natuurlijk.

Ja klopt, ben 22 (over 1 maand 23). Werk in de IT op dit moment als consultant, dus heb al de nodige ervaring (3 jaar ong). Het bedrijf ligt net buiten London (45 minuten met public transport ong.). Volgens mij moet het dan met de huur e.d. ook al redelijk stuk lager zitten?

De indicatie heb ik opgevraagd bij de recruiter, zij zal tevens mijn collega worden. Hoe gaat het normaal gesproken? Als ik morgen gesprek heb met de recruiter, zij is ook diegene die me aan gaat nemen? Ik heb nl. geen idee hoe dat in elkaar steekt daar.

Toch niet doorgegaan! :slight_smile:

Jammer zeg. Ga je het ergens anders proberen in Engeland?
Succes in elk geval!

Nou, nu ff rustig aan. Orienteer me ook op andere landen! :slight_smile: Wie weet waar ik terecht kom hahaha :zon02: maar als je nog iets leuks weet, let me know!

28500 pond was een mooi salaris geweest zeg. ben zelf aan het rondrijken maar geen idee wat ik zou verdienen. Ik heb een diploma voor administratie met slechts 6 maanden ervaring (ik wil wel meer opdoen maar hier wil niemand me tot ik meer ervaring heb… ja zo kom ik er nooit stelletje slimmeriken).

Iemand heeft me verteld dat 16000 te verwachten is en ik heb ergens gelezen dat belasting al gouw zon 25% is. op die fiets houd ik ca. 1000 pond per maand over… fijn! Kan ik waarschijnlijk net alles betalen als dat klopt :tear:. Ik ben pas 20 overigens dus dan verdien je denk ik ook iets minder. weten jullie een beetje hoe dat werkt? ik had een oogje op Warminster of mischien bristol voor eerst een jaar en als het bevalt eventueel permanent.

Hoi userF,

welkom op dit forum.
Wellicht kun je beter even een nieuw topic openen met wat je precies allemaal zoekt. Deze post is al meer dan 6 jaar oud, dus kan zijn dat niet iedereen hier meer actief is.