In februari en maart 2016 gaan we twee maanden met de camper rondtrekken door Nieuw Zeeland. Ik volg dit forum al een hele tijd en wou nu ook graag eens onze voorlopige planning aan jullie voorleggen. Het onderstaand plan is maar een ruwe schets dat ik ondertussen wel wat verder heb uitgewerkt, maar ik zit nog met een aantal zaken waar ik graag jullie advies rond zou hebben:
Is onderstaand schema niet te druk?
Volgens AAMaps is alles haalbaar qua afstanden per dag, maar mogelijk zien jullie nog wat isues?
Zijn er regio’s waar we langer/korter zouden kunnen/moeten blijven?
Is het in februari/maart nodig om veel van de camper-plaatsen op voorhand te boeken? Mogelijk eerder in Northland dan in de rest van het land?
Hieronder alvast ons voorlopig schema. Het is wel in het Engels, daar ik het ook al eens doorgestuurd had naar onze vriendelijke mevrouw van het camper-verhuurbedrijf.
05/02/2016 : arrival auckland
06/02/2016 : explore auckland
07/02/2016 : Pick up camper – visit Muriwai Gannet Colony - move on to Waipoua forest
08/02/2016 : visit kauri-forest – move on to Kaitaia
09/02/2016 : Do a Cape Reinga bus tour – overnight in Kaitaia
10/02/2016 : move on to Kerikeri – explore bay of islands
11/02/2016 : explore bay of islands
12/02/2016 : move on to whangarei region – explore region
13/02/2016 : move on to Coromandel - Stay in Thames or Coromandel Town
14/02/2016 : explore Coromandel region (hot water beach – Cathedral Cove – Karangaheke Gorge)
15/02/2016 : move on to Roturoa – explore region
16/02/2016 : explore Roturoa
17/02/2016 : visit Hobitton – move on to waitomo
18/02/2016 : visit waitomo caves – move on to turangi
19/02/2016 : explore lake taupo – turangi region
20/02/2016 : explore lake taupo – turangi region
21/02/2016 : move on to south (Martinborough region?)
22/02/2016 : explore Cape Palliser – Pinnacles – move on to wellington region
23/02/2016 : explore Wellington
24/02/2016 : Ferry to South Island – move on to Kaikoura
25/02/2016 : explore Kaikoura
26/02/2016 : explore Kaikoura
27/02/2016 : move on to Abel Tasman (Kaiteriteri)
28/02/2016 : explore Abel Tasman
29/02/2016 : explore Abel Tasman
01/03/2016 : Abel Tasman - move on to Punakaiki
02/03/2016 : Pancake Rocks - move on to Franz Jozef
03/03/2016 : explore Glacier region
04/03/2016 : move on to Wanaka
05/03/2016 : explore Wanaka region
06/03/2016 : explore Wanaka region
07/03/2016 : move on to Queenstown – explore Queenstown
08/03/2016 : explore Queenstown
09/03/2016 : move on to Te Anau
10/03/2016 : move on to Milford Sound
11/03/2016 : Milford Sound Boat Trip – move on to Te Anau
12/03/2016 : Explore Te Anau region
13/03/2016 : Te Anau – Invercargill Region
14/03/2016 : explore Catlins (nugget point – slope point – kaka point?) – stay overnight in the region
15/03/2016 : move on to Dunedin – explore region
16/03/2016 : explore Dunedin region
17/03/2016 : move on to Mount Cook Regional Park
18/03/2016 : explore Mount Cook Regional Park
19/03/2016 : move on to Lake tekapo – explore Tekapo region
20/03/2016 : explore Tekapo region
21/03/2016 : explore Tekapo region
22/03/2016 : move on to Akaroa region
23/03/2016 : explore Akaroa Region
24/03/2016 : move on to Christchurch
25/03/2016 : explore Christchurch
26/03/2016 : bring back camper – fly home…
PS Omdat we 8 weken met huurauto via B&B’s zijn geweest laat ik verder commentaar aan camperaars over. Maar vroeg boeken hoeft niet, dat weet ik van mensen die net terug zijn van een campertocht.
Goede route! Nog wel n paar puntjes
Waarom een bustour naar cape reinga, wanmeer je een eigen camper hebt?
Wat zijn je plannen om te doen in kaikora? Want dit kan ook makkelijk in 1 dag.
de bustoer naar Cape Reinga kwam er na wat research op het Tripadvisor-forum. Met de toer zou je meer zien van de omgeving (heen via 90mile beach, en terug via de weg (oostkust), en kun je eens over 90 mile beach rijden (hetgeen je met een huurcamper niet moet doen… ;)). Overnachten gaan we daar niet doen, dus ik beschouwde het op die manier ook als een dagje ‘sit back and relax’
Kaikoura zouden we sowieso de walvissen willen bezoeken. Daarnaast las ik ergens dat de omgving daar ook prachtig zou zijn, dus leek 1 dagje mogelijk wat kort?
Nu, het blijft sowieso maar een planning, en zowel weer als omgeving zullen er ter plaatse wel invloed op hebben denk ik
mooie lange tijd heb je in NZ. Jouw route is niet te druk hoor en doorgaans is het geen probleem om plaats te vinden op campings. Ik zou dus niet teveel vastleggen om zo enige flexibiliteit te houden in je programma, je hebt er de tijd voor.
Volgende kleine puntjes misschien:
Je rekent redelijk wat dagen in Northland, Coromandel lijkt me dan weer vrij kort.
Ik ken jullie interesse niet maar de Tongariro Crossing is wel een must.
Je rekent ook wel zeker genoeg tijd voor Tekapo region.
Maar zoals reeds gezegd, je hebt de tijd om ter plekke te beslissen wat je doet en hoelang je ergens wil blijven.
Misschien tot in Wanaka; volgens mijn planning zijn we daar +/- tegelijkertijd.
bedankt voor de tips!
Ik heb namelijk hetzelfde gevoel ivm Northland. Coromandel en Roturoa lijken me ook fantastische regio’s die me mss zelfs nog meer aanspreken dan Northland… Anderzijds wil ik de Kauri-bomen, Cape Reinga én Bay of Islands zien/doen, maar die regio lijkt me zo uitgestrekt om het in een dag minder te doen?
suggesties over wat we in die regio iets zou kunnen skippen of anders inplannen?
hoe ga je Kaikoura naar Abel Tasman doen? Een leuk alternatief is via Hanmer Springs, ‘binnendoor’. In Hanmer Springs kun je de warme bronnen of de hike naar Mount Isobel doen. Mijn vrouw deed het eerste, ik het tweede.
Op het noorder eiland heb je Cape Palliser al staan. Let vooral op de zeeleeuwenkolonie ten westen van Cape Palliser en de vuurtoren.
Hier een leuke site met veel info: We know New Zealand - we live here ! - 24 Dagen
Groet,
Willem
Tja, als je dat toch allemaal wil zien zou ik regio Whangarei skippen en het tempo een beetje opdrijven in het begin:
Afstanden vallen mee hoor. Je kan op 7/2 vanuit Auckland richting Waipoua Kauri Forest rijden en daar overnachten. Op 8/2 kan je perfect enkele wandelingen doen:
Diezelfde namiddag kan je naar Kaitaia rijden en daar overnachten.
9/2 tour naar Cape Reinga en verder naar Bay of Islands. Daar overnachten.
10/2 Tour Bay of Islands en daar overnachten
11/2 Beetje rijden: via Auckland, Thames en Tapu via Tapu-Coroglen Rd naar Hahei. Overnachten in Hahei.
12/2 Cathedral Cove, Hahei, Hot Water Beach,… overnachten in Hahei.
13/2 - 15/2 Naar regio Hamilton (Waitomo)/Kamai-Mamaku forest park. Prachtige streek meer enkele pareltjes van wandelingen zoals bvb. Karangahake gorge, Te Waihou Walkway, Wairere Falls,… Matamata (Hobbiton) en ligt ook in deze streek.
16/2 naar Rotorua
17/2 Rotorua en omgeving
18/2 Via Huka Falls en Taupo naar Tongariro NP
19/2 Tongariro Alpine Crossing
20/2 Uitrusten na Tongariro Crossing. Tip: prachtige rit helemaal rond Tongariro National Park
Als je langs de oostkant van het noorder eiland terug komt is dit ook een heel mooi stukje van de route naar Whangarei. Vanaf weg 10, kort voor Oromahoe afslaan op de weg 11 en via Waitangi langs de kust naar Kawakawa. Veel plezier bij het plannen.
alvast enorm bedankt voor de suggesties. hier kan ik wel al wat mee. @Frederik: ondertussen heb ik ook jouw blog gevonden, en ook al wat inspiratie kunnen halen
Ik heb m’n schema lichtjes aangepast en een extra dagje Coromandel eraan toegevoegd. Ook op het Zuideiland is het ondertussen nog geswitched naar eerst Abel Tasman, dan Kaikoura, dan via Hanmer Springs naar Punakakia.
Da’s ook heel mooie aanpassing Hanmer Springs naar Punakakia. En wil je ons beknopte verslag over de reis in Nieuw Zeeland lezen, ga dan naar ‘Reisverslagen 2001’ op oze website en dan Verslag 27, ‘Acht weken in het land van The Lord of The Rings.’
Veel plezier bij het verder plannen, voorpret is ook dikke pret.
Willem