Hallo
Ik ga begin oktober op reis naar Thailand en nu was ik van plan om een 7-tal dagen naar Vietnam af te reizen, kan er iemand voor mij een haalbare route uitstippelen met de belangrijkste must-sees?
Ik was van plan om van Bangkok naar Hanoi te vliegen omdat ik absoluut Halong Bay wou zien maar wat raden jullie me nog aan? Ik heb absoluut geen Vietnam-kennis dus alle tips zijn meer dan welkom. Is het aan te raden om mss nog van Hanoi naar HCMC te vliegen en daar nog enkele bezienswaardigheden mee te pikken?
Met maar 7 dagen zou ik iets langer Halong Bay doen en wat langer Hanoi. Dan zou ik HCMC voor een andere keer bewaren.
Alvast bedankt!
Nu wat raden jullie me nog aan buiten Halong Bay? Of is het misschien toch opportuun om Halong Bay te laten vallen en voor HCMC te kiezen als bestemming? Ik wil niet voor hebben dat ik na één dag Halong gezien te hebben me niet meer verrijkend kan bezig houden in en rond Hanoi.
7 dagen in Vietnam is uiteraard veel te kort… ik vond het echt fantastisch!! Halong Bay is toeristisch, maar daarom zou ik absoluut aanraden om voor een andere boot te gaan dan de meeste, dus een andere route. Ik heb een 3-daagse cruise gedaan en vond het serieus jammer om terug te gaan. Heerlijk was het! De boot en route zijn echter wel belangrijk voor het slagen ervan, zoek dat van tevoren goed uit en leg contact met de bootmaatschappij! Al is het natuurlijk afhankelijk van je doel van je halong cruise… wil je feest en gezelligheid, dan is de toeristische route uiteraard wel aan te raden. Maar de rust vond ik daar juist zo machtig mooi aan (en ik hou doorgaans echt wel van een feestje…)
Hanoi zelf is absoluut een gave stad om te ontdekken, maar HCMC is echt leuker. De mensen en cultuur in HCMC is vriendelijker en er hangt een positievere vibe. In de omgeving ontdek je de Mekong Delta, Cu Chi Tunnels etc, maar om in die paar dagen weer door te vliegen naar HCMC is misschien alleen echt teveel gevraagd. De druk op je reisschema moet je beperken denk ik. Anders wordt het echt teveel. Nabij Hanoi kun je natuurlijk ook nog de rijstvelden bij Sapa etc ontdekken. Dus Hanoi heeft zeker genoeg te bieden. De chaos in de stad, Sapa, Halong Bay, je zit snel op 7 dagen…
Hartelijk bedankt!
Ik ga het eens overleggen… Maar als ik jou de vraag stel, Hanoi (en dus Halong Bay) of HCMC en omgeving, wat zou jou keuze zijn met hetgeen je weet in het achterhoofd gehouden?
Hangt er denk ik vanaf waar je het meeste van houdt… Prachtige natuur en Vietnamese chaos hanoi, maar cultuur en gezelligheid is Hcmc! Als ik nog een keer terug zou gaan ga ik voor hcmc, maar ha long bay moet je gewoon eens in je leven zien en dus is hanoi misschien voor jou nu de beste optie. Als je langer de tijd hebt een volgende keer kun je het noorden dan overslaan en lang in zuid en midden vietnam blijven… Want ook hoi an is geweldig 
Voila, Ha Long Bay it will be then!
Nu ben ik ook eens aan het kijken voor cruises, omdat we toch wel wat oog op het budget houden had ik eens willen weten wat zowat de gemiddelde prijs is voor een tweedaagse cruise met één overnachting. Is dit voldoende trouwens? Want ik ben bang dat twee nachten en 3 dagen me gaan vervelen na een tijdje.
En boek ik deze op voorhand of bij aankomst in de luchthaven of in Hanoi zelf of…?
Ik vond 1 overnachting perfect. Gewoon in Hanoi geboekt. Er is keuze genoeg.
Ik vond 2 nachten heerlijk! Zeker als je een fijne boot hebt, ik was wel aardig wat centen kwijt maar vond het meer dan waard. Je kan gewoon in Hanoi alles regelen, maar kijk van tevoren even welke kant je het liefste vaart…
Veel plezier vast!!
Hi!
Ik ben vorig jaar 7 dagen in noord Vietnam geweest, daarna ook 2 weken Thailand!
Wij hebben totaal 3 dagen in Hanoi doorgebracht ( ook een dag een excursie naar Tam Coc, echt de moeite waard), hierna 3 dagen Sapa (met de nachttrein, daar verschillende wandeltochten gemaakt en bij mensen thuis geweest) en daarna een cruise door Halong Bay! 1 nacht vonden wij voldoende! We hebben het fantastisch gehad!!!
Veel plezier met de voorpret!!
Hoi,
Wil je nog advies of ben je er al uit?
Je gaat je niet vervelen in Hanoi. Echt niet! Hanoi is druk en chaotisch maar als je het gewoon bent, is het een fantastische stad met overheerlijk eten.
Alleen al voor het streetfood zou ik zo terug gaan.
Wij hebben een 3 dagen / 2 nachten boottocht gedaan in Halong bay op de Treasure junk. Erg mooie boot en wederom fantastisch eten. Met deze boot vaar je net wat verder en heb je 1 volle dag in de baai. Je gaat dan kajakken en ik vond het zeker een aanrader. Het was prijzig maar zeer de moeite waard. Daarna zijn we met de lokale bus naar de Ba Be lakes geweest en hebben daar in een klein hostel geslapen (kwestie van het dure af te wisselen met wat goedkopers). Ik vond dat ongelooflijk mooi, want hier waren erg weinig toeristen en kon je mooie wandelingen maken. We zijn ook nog naar Cao Bang geweest. Je kan nog naar Sapa en blijf toch ook minstens 1 volle dag in Hanoi.
Veel plezier alvast!