6 maanden weg, maar waar naartoe?

Hoi allemaal,

Ik ben net geslaagd voor mijn vwo en wou een tussenjaar gaan nemen om eerst een half jaartje te gaan werken en daarna met dat geld een half jaar te gaan reizen. Ik ben wel nog een totaal groentje en heb geen idee waar ik heen moet. Het enige dat ik zeker weet is dat het echt anders moet zijn dan waar ik nu woon (niet westers dus) en dat mijn prioriteit meer ligt bij het ‘‘echte’’ volk leren kennen, dan per se zo veel mogelijk dingen zien (al is dat natuurlijk wel mooi meegenomen).

Vanwege veiligheid en kosten neig ik al snel naar Azië i.p.v. Afrika en Latijns-Amerika, maar dit is volledig gebaseerd op horen zeggen informatie en hoeveel hiervan waar is weet ik niet precies. Ik denk dat mijn budget tussen de 4 a 5 duizend euro gaat zitten, maar wat schulden maken zie ik zeker ook wel als een optie, mocht het nodig zijn.

Maarja om toch de kosten een beetje te beperken dacht ik toch dat ik eerst een tijdje op één plaats moet blijven, en zo leer je de mensen daar ook het beste kennen. Het mooiste leek me eigenlijk om ergens in Tibet (andere locaties waar dergelijke dingen kunnen hoor ik natuurlijk ook graag) in een Boeddhistische gemeenschap een paar maanden niets anders te doen dan denken over het leven en wijsheid oppikken van de mensen om me heen zonder enige afleiding van de huidige maatschappij, maar dan heb ik wel enige connecties nodig, als iemand me daarmee kan verder helpen, of vertellen hoe realistisch zo’n idee nou is, zou ik dat zeer op prijs stellen.

Ook zou ik kunnen beginnen met vrijwilligerswerk, alleen heb ik mijn twijfels over hoe nuttig dat werk echt kan zijn als ik eigenlijk alleen maar werk kan doen dat de bevolking daar zelf ook al kan. Daarnaast schijnt het ook erg duur te zijn, maar ik neem aan dat je goedkoper uit bent dan rondreizen, en je hebt in ieder geval wel een mooi beginpunt, maar dat ik dan ook daadwerkelijk iets bijdraag vindt ik wel erg belangrijk, dus als iemand me daar wat meer over zou kunnen vertellen zou ik dat ook zeer op prijs stellen.

Het komt er dus op neer dat ik nog overal voor open sta, zolang het maar echt anders is dan in Amsterdam en ik ook echt andere mensen/levensvisies ervaar/leer kennen. Alle ideeën die hierboven een beetje door mijn hoofd spelen kunnen gecombineerd worden, ik vindt alles top, en hoor graag gewoon wat tips over wat wel en niet gaat lukken en de hoes en de wats.

Als je een verdwaald groentje verder kan helpen naar een mooie reis hoor ik het graag:)

Groeten,

Chris.

Hoi Chris, goed idee. Pas nog stond in het NRC een artikel van 2 pagina’s over tussenjaar, en dat vrijwel iedereen zichzelf beter leert kennen, meer zelfvertrouwen heeft gekregen en veel ervaringen heeft opgedaan. Of dat nou het doel was of niet. Wel kwam naar voren dat het reizen vooral een optie is voor jongeren die zichzelf al aardig kunnen redden in eigen land, die ook wel eens in hun eentje naar een andere stad reizen en dat soort dingen. Nou goed, misschien kan je het artikel nog ergens vinden.

Ik heb in Azië, Australië, Afrika en Latijns Amerika gereisd (en nog wat andere gebieden). Ik kan je zeggen dat heel algemeen genomen, het wel klopt dat Azië goedkoper en veiliger is dan Latijns Amerika en Afrika. Er is wat minder gewelddadige criminaliteit. Wel is er ook stiekeme diefstal, dus je moet wel altijd alert zijn op je spullen, maar in een Amsterdamse kroeg moet je ook niet je tas aan de leuning van je stoel hangen, of je telefoon in het buitenste vakje van je rugzak doen als je op straat loopt.
In Afrika en Latijns Amerika zijn ook gebieden waar het heel veilig is, maar over het algemeen klopt het wel dat je daar wat meer moet oppassen. Maar vaak ook niet veel dramatischer dan in Rome ofzo, waar ook aardig wat gezakkenrold wordt.

Ook is het weer in veel Aziatische landen lekker warm en tropisch, en vinden wij Europeanen het eten meestal lekker.
Wel vind ik zelf dat het ietsje eentonig kan zijn doordat het dus bijna overal tropische jungle is, althans in Zuid-Oost Azië (vasteland) en Indonesië. Maar ook wel met afwisseling hoor, en vulkanen en steile bergen en watervallen enzo… dus prachtig… maar Latijns Amerika en Afrika vind ik afwisselender, ruiger, meer ‘oer’. Maar dat is ook een onverklaarbaar gevoel. In mijn geval trok Afrika me altijd het meest, gewoon zomaar… dingen die ik op tv had gezien en in bladen… het trok mij gewoon meer dan Azië, ondanks dat ik deels Indonesisch bloed heb.

Later is daar Latijns Amerika bij gekomen, dat heeft ook mijn hart gestolen.
Een paar jaar geleden heb ik ook weer eens in Azië (Laos en Thailand) gereisd en ik vind het heel relaxed en prettig hoor, lekker eten, mooi weer, veel te zien, goedkope massages, lieve mensen… maar toch neig ik meer naar die andere twee continenten, daar heb ik meer gevoel bij.

Misschien geldt voor jou ook dat je van kinds af aan al aangetrokken wordt tot een bepaald land of streek?? Je noemt zelf Tibet, wellicht trekt dat jou zo sterk dat je toch gewoon je energie erin moet steken om daar binnen te komen, ook al is het tegenwoordig lastiger.
Maar misschien droom je stiekem van Peru ofzo en durf je daar niet goed heen vanwege enge verhalen.

Omdat Azië de naam heeft zo makkelijk bereisbaar te zijn, trekt het ook allerlei soorten reizigers, ook wel veel sjonnies en anita’s en party animals. In Latijns Amerika tref je toch vooral respectvolle natuurliefhebbers en cultuurliefhebbers, op luidruchtige Israëlische groepen na. In Afrika tref je bijna alleen maar leuke, geïnteresseerde* reizigers vind ik, en bv. geneeskunde-studenten die daar hun co-schappen doen. Een uitzondering daargelaten van de aso toerist die dieren voert waar het niet mag, of de Duitser die alvast de beste plek reserveert in het safaribusje.
*Het woord ‘geïnteresseerd’ gaat voor veel Azië-reizigers helaas niet op, ja geïnteresseerd in zo goedkoop mogelijk bier en hoeren… :frowning: Natuurlijk vind je er ook veel reizigers die wél interesse hebben in cultuur, mensen en natuur, en respectvol reizen… maar je komt toch ook wel hordes party animals tegen die het allemaal niet zo kan schelen wat de lokale bevolking van ze vindt. Sommige stukken doen daardoor denken aan Salau en Lloret de Mar.

Verder vind ik zelf de cultuur / omgangsnormen van Azië lastig. De meeste mensen vinden dat juist heel prettig: ze blijven altijd vriendelijk lachen, ook al verwensen ze je in de ergste termen in hun eigen taal. Zelf kan ik daar niet zo goed tegen. Je weet nooit wanneer ze iets menen. Daar kom je misschien na lang tussen die mensen wonen, wel achter, maar op doorreis blijft het gissen. En andersom mag je dus ook absoluut nooit frustratie of boosheid uiten, dat is echt not done. Dan leidt de ander gezichtsverlies en dat is het ergste wat er is. Ook als je verschrikkelijk wordt afgezet of bedrogen / belogen, dan moet je dus blijven lachen. Zelfs verdriet moet je maar liever voor jezelf houden. Mijn tante vertelde pas nog van de Cambodjaanse gids die met een lach stond te vertellen dat zijn vrouw kanker had.

In de andere continenten vind ik de mensen wat ‘eerlijker’, als ze je niet mogen, zul je dat ook duidelijk merken. Ik weet dan wel wat ik aan ze heb. De communicatie met die mensen past beter *bij mij persoonlijk *(het zal voor iedereen anders zijn), vooral van Afrikanen, ik ‘herken’ gewoon veel beter hun beleefdheidsvormen.
Bijv. in Indonesië zitten volwassen (!) mensen je eindeloos aan te staren, achterstevoren in de bus om het goed te kunnen zien, en pakken ze je boek uit je handen enzo. Kennelijk is dat daar niet onbeleefd. Nu zijn dat soort dingen in Indonesië wel erger dan in andere Aziatische landen, voor zover ik ook hoor van andere reizigers.
In Malawi zegt een moeder zelfs tegen een klein kindje dat het niet zo naar me moet staren (ook al heeft het kindje misschien nog nooit een blanke gezien), en glimlacht de moeder verontschuldigend naar mij, waarop ik natuurlijk ook alleen maar kan terug lachen zo van: het is niet erg. Even als voorbeeldje van het verschil… :slight_smile:

Over Tibet weet ik niet veel, alleen las ik laatst wel ergens dat je tegenwoordig alleen nog Tibet in komt als je met minstens 6 (?) van dezelfde nationaliteit bent?? Dan moet je dus proberen aan te haken bij een groepje denk ik? Of misschien zijn er reisbureautjes in buurlanden die mensen aan elkaar koppelen?

Jouw idee van een tijdje ergens zitten en wijsheden oppikken, eigenlijk wat spiritualiteit… doet mij denken aan ashrams in India. Dat zijn ook een soort leefgemeenschappen waar veel Indiërs maar ook buitenlanders tot bezinning willen komen. Zoek er maar eens dingen over op op internet, Google maar eens op ‘ashram’.
Ook in Thailand zijn volgens mij wel oorden waar je tot bezinning kunt komen.
Maar je kunt natuurlijk van alles kiezen… je zou ook een tijdje kunnen blijven plakken gewoon in een stadje of dorp dat jou bevalt en daar wat tijd nemen voor jezelf, bepaalde boeken lezen of mediteren ofzo.
Er zijn genoeg steden en plekken waar toeristen blijven hangen en soms zelfs hun leven gaan leiden, bijvoorbeeld in Brazilië in de Chapada Diamantina national park woont een hele Franse gemeenschap.

Over vrijwilligerswerk: inderdaad denk ik dat je in verhouding weinig kunt bijdragen in zo’n korte tijd. Vaak moeten die mensen de tijd nemen om jou van alles bij te brengen en je in te werken, je hebt te maken met cultuurverschillen, en tegen de tijd dat het zich gaat terugbetalen en jij snapt hoe je moet samenwerken met die mensen, ga jij alweer weg. En het is volgens mij ook duurder dan reizen, als je het via zo’n organisatie regelt (en volgens mij komt lang niet al het geld terecht bij het weeshuis of schooltje waar je dan werkt).

Als je ergens graag wilt helpen, kun je altijd eens ergens aankloppen en aanbieden om gratis te helpen. Bijvoorbeeld bij een schooltje aanbieden om de kinderen wat te vertellen over Europa, of liedjes met ze te zingen, of bij een gaarkeuken helpen met koken, of bij een dierenopvangcentrum de kooien schoonmaken.
Maar het beste kun je volgens mij helpen door de lokale economie te ondersteunen, dus slaap in de kleine hotelletjes en niet de internationale ketens; koop van de straatverkopers; boek je toertjes bij kleine lokale ondernemers.
En vrijwilligerswerk kun je altijd daarna in Nederland doen. Er zijn zat organisaties die indirect veel effect hebben op Azië, bijvoorbeeld Oxfam Novib. En ook WarChild doet natuurlijk erg goed werk en zit in Amsterdam. En zo zijn er allerlei grote en kleine organisaties die al veel ervaring hebben en goed werk verrichten, voor de lange termijn (niet een paar weekjes) en jouw hulp kunnen gebruiken.

Hopelijk heb je hier wat aan. En lees ook de andere onderwerpen in dit forum onder Wereldreis en Azië Continentenforum, daarin vind je ook veel tips over langere reizen in Azië en de kosten. En als je nog nieuwe vragen bedenkt, zet ze maar hieronder, ik krijg automatisch een alert in mijn mail en dan kunnen andere meelezers het ook zien en mede-beantwoorden.

Op mijn website vind je een lijst gratis reistips over hoe je een lange reis voorbereidt.

Veel plezier met dromen en voorbereiden!

Bedankt voor je reactie, sorry dat het zolang duurde voordat ik reageer, heb het wel allang gelezen maar had geen zin om te antwoorden als ik nog niet echt concreet verder was gekomen.

Ik ben ook al een stuk verder met het plannen van mijn reis, en zat er aan te denken om te beginnen in Iran, waar ik dan ga proberen mee te lopen met een journalist, omdat ik zelf heel erg geïnteresseerd ben in het vak en de hele situatie van die regio, en in het speciaal dat land. Maar ik ben nog druk bezig met het uitzoeken van veiligheid en heb al een correspondent geschreven etc… als iemand daar nog tips heeft, zijn ze erg welkom. Mijn budget voor Iran zou ongeveer 1000 euro (ja het is spotgoedkoop, is wel gebasseerd op internet dus als iemand me daarbij verbeterd, graag)worden voor 2 maanden,

en (rond) 1 maart wou ik dan doorvliegen naar India. Ik ga volgende week praten met een cultureel antroploog die daar elk jaar komt om dan uit te zoeken wat ik daar precies wil en kan doen want het blijft een gigantisch land… Als iemand nog tips daarvoor heeft, zijn ze welkom, goedkopere regio’s zijn welkom, want mijn budget is ongeveer 1500 euro voor India en daar wil ik zo’n 2,5 maanden zijn. Ik ben in ieder geval vooral geïnteresseerd in menselijk contact, proeven van de sfeer en het leven daar, culturele- en natuur- hoogstandjes zijn mooi meegenomen maar geen must, dus neem dat graag mee in je advies.

Dat het een beetje rare omgangsvormen zijn trok me inderdaad ook iets minder aan, maar met die enorme diversiteit kan het ook juist weer super interessant zijn, en het is dan ook niet de enige locatie waar ik heen ga. Ashram was trouwens inderdaad het woord, maar dat is voor hindoeïsme, hoewel ik dat opzich geen probleem vindt, het gaat inderdaad vooral om de isolatie, even goed naar binnen kunnen keren, liefst op een inspirerende plek (gompa was trouwens het woord voor de boeddhisten). Ik heb nu contact gezocht met dit verzoek via couchsurfing (een site die ik ook veel wil gaan gebruiken trouwens) in Ladakh waar een klein Tibet is ontstaan van alle vluchtelingen, of het daar gaat lukken is nog de vraag, en ik heb iemand in Sri Lanka kunnen vinden die zei dat het zelfs al zeker geen probleem zou zijn. Dan zou ik dit dus in het noorden van India kunnen doen, of buiten de grens ten zuiden in Sri Lanka (wat ook een prachtig buitenkansje lijkt, nu het tourisme net na de oorlog nog in een relatief laag putje ligt), maar ik sta daarbij nog steeds open voor andere suggesties. Ik wou dat verblijf bij een Boedhistische tempel trouwens voor een ruime maand doen, als het me goed bevalt misschien 2, en dat staat dus los van de tijden die ik hierboven noemde en zijn dus volledig extra, omdat ik er vanuit ga dat ik het gratis kan doen. Alles in Sri Lanka moet trouwens ook met het budget en de tijd voor India gebeuren… Ik ben ook nog niet helemaal zeker of ik dat land erbij neem.

In ieder geval is één ding zeker, ik moet in Mumbai, of in Sri Lanka eindigen om goedkoop te kunnen vliegen naar mijn volgende locatie: Ethiopië of Kenia. Ik moest na wat je zei inderdaad terugdenken aan mijn bezoek aan Zuid-Afrika, en met de mensen daar had ik toch wel meteen een goede connectie (raar genoeg niet met de blanken, of juist niet, maargoed das een lang verhaal), en dromend werd ik toch wat enthousiaster aan de gedachte van Afrika & Zuid-Amerika, maar Zuid-Amerika is dan weer een erg dure vliegticket, en dan wordt de keuze duidelijk. Maargoed, mijn budget hier zal 1400 euro zijn, en ook daar wil ik twee maanden voor uittrekken, ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke van de twee het moet worden. Ik heb al wat rond geschreven naar mensen daar, en zit met smart op antwoorden te wachten, maar het komt erop neer dat Ethiopië toch een stuk goedkoper is, maar dat dat vooral aan accommodatie zou liggen, en als ik dus iets zou kunne regelen in Kenia, dat het verschil toch niet zo groot hoeft te zijn. Ik vindt het trouwens totaal niet erg om een tijdje op één plaats te blijven, ik hoef dan ook zeker niet zoveel mogelijk te zien, het gaat me echt om het menselijk contact, sfeer leven etc…

Maar ik was ook van plan om toch wel een ruime maand vrijwilligerswerk te doen bij één van deze twee landen, welke het dan ook zou worden (allebei lijkt erg lastig ivm met problemen bij de grens). En daar zou ik dan ook graag wat tips over horen, ik vindt het namelijk toch wel fijner om daar vrijwilligerswerk te doen dan in Nederland, want dan zie ik tenminste ook echt wat ik doe. Maar ik hoor dus ook graag tips die me verder kunnen helpen bij een keuze tussen Ethiopië en Kenia, ik vindt het namelijk ook erg moeilijk om via internet een echt goeie indruk van de landen te krijgen…

Als laatste moet ik zeggen dat Iran, helaas, nog een grote onzekerheid is, en als deze zou afvallen dan verdeel ik de extra tijd/geld evenredig over Kenia/Ethiopie & India/Sri Lanka.

Alles op een rijtje:

2 maanden Iran, ‘‘onderzoeksreis’’, graag tips over veiligheid. (budget 1000)
2,5 maanden India/Sri Lanka, gewone reis, graag tips voor leukste (goedkope) gebieden (budget 1600) (met tussendoor een extra maand verblijf bij een boeddhistische tempel of iets dergelijks)
2 maanden Ethiopië/Kenia, graag helpen mij een keuze tussen de 2 te laten maken, ivm vooral sfeer, maar ook natuur en kosten, en tips voor echt nuttig vrijwilligerswerk. (budget 1400)

Laat ik als laatste nog eraan toevoegen dat ik ook niet per se de hele landen wil verkennen, in Iran blijf ik waarschijnlijk voornamelijk in Teheran, en India is natuurlijk veels te groot om in 2 maanden te doen, ik hoop alleen wel dat ik dan de leukste gebieden kan doen. Daarnaast ben ik niet vies van smerige hostels en volgepakte treinen of bussen, en heb ik meer dan genoeg geduld, en kan ik best hier en daar een attractie overslaan als hij te duur is… Voor mij is prioriteit om zo lang mogelijk te wanen in een andere cultuur, met andere mensen.

Alle bedragen zijn exclusief vliegtickets (amsterdam - Teheran - Mumbai/Delhi (- Colombo) - Addis Abbeba/Nairobi) die me zo’n 1000 euro gaan kosten, totaal moet ik dus de 5000 halen.

Graag hoor ik tips, meningen of wat je dan ook nuttig lijkt!

lol2lol2

voor de rest heb je het mooi uitgezocht, maar toch denk ik echt dat je budget echt extreem aan de lage kant is. Ik zou dus als tip meegeven om toch te proberen meer geld te reserveren, heb je het niet nodig, dan gebruik je het bij thuiskomst ergens anders voor, maar het zou zonde zijn als je ergens bent en je gewoon echt geen rooie rotcent meer hebt. Verder misschien een meer flexibel ticket boeken? Misschien wil je ergens geen maand blijven maar 5 weken of denk je na 3 weken al: mooi geweest. Zeker met wat jij gaat doen (onderdompelen in een cultuur) kun je moeilijk inschatten hoeveel tijd je nodig hebt. Bij een reis-reis kun je nog zeggen: zoveel dagen in die stad/streek etc, maar wanneer ben je uit gebudda’t ofzo…? dat weet je niet en flexibiliteit is denk ik het mooiste van jou reis. Verder zou ik zeggen: veel plezier :wereld:

Ha ha mooi gezegd :smiley:

Cecilia, gezien het verdere verloop van de alinea’s doel je waarschijnlijk op een paar landen in Zuidoost-Azië. Azië: http://nl.wikipedia.org/wiki/Azi%C3%AB. Ben ik nu ook generaliserend als ik zeg dat Latijns-Amerikanen een erg emotioneel volk zijn die bij de dag leven :biggrin: Mijn lievelingscontinenten zijn overigens Azië en Latijns Amerika.

Chris, jouw budget is met veel voorbereiding, discipline en creativiteit te doen. Maar een duizendje of 1-2 meer kan net even wat meer lucht geven. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de voorbereiding zoals uitgaven aan inentingen, medicatie, backpack e.d.

Voor tips over de landen wil ik je graag ook verwijzen naar de landenpagina’s (Ethiopië heeft geen pagina) hier op Wereldwijzer.

Cheers!

De Lonely Planet forums zijn ook handig en leveren vaak wat meer antwoorden op (immers meer mensen spreken Engels dan mensen die Nederlands spreken, en het is veel bekender).
Ook hun Destinations pagina’s kunnen je alvast een beetje op weg helpen, maar zijn een soort minisamenvatting van hun gids.

Hmmm daar heb je wel een punt als Rusland en Saoedi-Arabië ook opeens onder Azië vallen.
Ik spreek over wat ik ken van Azië (door er geweest te zijn maar ook van Aziaten die ik in Nederland en andere delen van de wereld ben tegengekomen), over landen zoals Indonesië, Thailand, Laos, Vietnam, Japan, China, India.

Klopt ook wel aardig voor de meesten! :slight_smile: En natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zoals die er ook in Azië zijn.
En Noord-Europeanen zijn materialistische gehaaste kouwe kikkers (in de belevenis van andere nationaliteiten).

In the end zijn mensen mensen. Over de hele wereld willen mensen eigenlijk ongeveer hetzelfde van het leven.
Maar ongeacht mijn verwoede pogingen om elk mens een verse kans te willen geven, kan ik er niet omheen dat ik ‘de mensen’ in Malawi en Brazilië extreem aardig, gezellig, kletserig en zonnig én beleefd vind; en ik met ‘de Indonesiërs’ over het algemeen nogal veel moeite heb (ondanks dat ik zelf een beetje Indisch bloed heb). In hun beleving is het bijvoorbeeld juist heel beleefd om je maar een kant op te sturen als zij de weg niet weten; ik vind dat gewoon bloedirritant en denk: zég het dan gewoon als je het niet weet. :smiley: Maar nog irritanter is als ze glashard liegen over de prijs van de bus, of dat de bus inderdaad naar de stad gaat waar jij heen moet, om vervolgens na een vol uur in de bus te zeggen: ahum, hier moet je eruit, en dan aan de overkant de bus (precies dezelfde weg terug!!) nemen.

Anyway, misschien ook een kwestie van pech in combinatie met (destijds) extreem low-budget reizen, want veel toeristen (die met de speciale shuttlebusjes reisden en niet met de public buses die wij gebruikten) vonden de Indonesiërs juist heel aardig. En ik kom ook wel eens mensen tegen die juist door Peruanen veel belogen zijn, of in Amsterdam allemaal nare dingen hebben meegemaakt en ons land dus haten.
Maar het is ook een soort ‘klik’ met hoe je zelf graag met mensen omgaat en wat je als beleefdheidsnormen hebt.

Ik ben benieuwd hoe “cdp” dat allemaal gaat beleven want hoe lager je budget, hoe meer je wordt geconfronteerd met jezelf, met cultuurverschillen, met alle lagen van de bevolking van een land dat je bezoekt. Wel erg leerzaam!

Ik ben het helemaal met je eens, en vond het ook echt jammer dat ik dan toch een paar data zou moeten prikken. Ik had dan ook nog nooit van ‘‘flexibele tickets’’ gehoord, hoe werkt dat dan precies en kost dat me veel meer? het liefst boek ik eigenlijk helemaal geen tickets van te voren, maar dan zouden de kosten omhoog schieten, toch vraag ik me af hoeveel hier van waar is, want ik zie bijvoorbeeld nu ook wel heel vergelijkbare vliegprijzen met zeg februari van bijv. india naar kenia.

En een hoger budget wordt trouwens wel heel lastig, ik moet het nou eenmaal met 4-8 euro per uur baantjes doen, ik ga natuurlijk wel gewoon voor zo veel mogelijk tot januari… En die inentingen enzo had ik inderdaad niet aan gedacht. Hoeveel gaat zoiets me ongeveer kosten dan? misschien dat ik daar dan nog mijn ouders heel lief voor kan aankijken, en die backpack leen ik dan wel van iemand:P

Oja en cecilia, ik ben ook heel benieuwd:D, klinkt in ieder geval als een bijkomend voordeel van een klein budget…

Bedankt voor alle reacties trouwens.

Inentingen worden misschien vergoed door je ziektekostenverzekeraar, zoek het eens uit.

Losse tickets kunnen eventueel, bijvoorbeeld www.backpackgek.nl reizen ook zo. Maar let wel op of er regels gelden voor een land: bv. soms bewijs van uitreizen nodig; soms volstaat een busticket maar soms moet een vliegticket (of je dat nu gebruikt of niet).

Over ‘onder de mensen verblijven’ gesproken, ben je al lid van couchsurfing.org?

Ik zal er achteraan gaan (die inentingen via verzekeraar). Losse tickets gingen het sowieso worden, het ging me er meer om of ik het kopen van een ticket kon uitstellen tot zeg een week voordat ik daadwerkelijk weg wil zonder dat het daardoor veeeel duurder wordt, op die manier hou ik namelijk wel veel meer flexibiliteit, iemand hierboven had het nog over flexibele tickets, is dat iets speciaals dat je bijvoorbeeld binnen een bepaalde maand moet vliegen ofzo? kan me er weinig bij voorstellen in ieder geval…

Oja en couchsurfing ben ik inderdaad lid, geniale site, heb via die site ook mijn buddhistencontacten gelegd;)

Tickets die je koopt hebben bepaalde voorwaarden. Meestal=goedkoop niet flexibel. Maar misschien een ticket wat je voor 50 euro kunt omboeken

Tof dat je naar Iran wil, lijkt me enorm boeiend! Wat betreft de vliegtickets, ik had ooit van Killroy een speciale studenten / jongerenticket. Ik kocht dan een ticket voor 3 maanden, en kon dan tijdens de reis de datum en volgens mij ook de luchthaven van vertrek voor een euro of 50 (maar zou ook zomaar minder geweest kunnen zijn!) wijzigen! Kijk maar eens op de site of bel even.
Veel plezier met je voorbereidingen!

Hoi allemaal, het is uiteindelijk een one-way ticket naar Mumbai geworden, met een budget van 15,- per dag voor 7 maanden, (met een visum van 3). Ben nu een week onderweg, en heb al 2 keer ‘ge-couchsurfed’’ :slight_smile: Ik ben begonnen een reisblog bij te houden, dus als jullie willen kun je een kijkje komen nemen. de Link is F2Close.blogspot.com.

Nogmaals, allemaal bedankt voor de tips,

Chris.

Leuk, goeie reis!

Ha Chris, interessant om via jouw blog een beetje mee te reizen. Heb hem in m’n bookmarks staan. Qua budget zit je in India goed en sowieso als je van vegetarisch eten houdt :wink: Geniet ervan en veel geluk!