De Verenigde Staten van Amerika kent 50 staten en populair is het bekende rondje California-Nevada-Utah-Arizona. Dit rondje is leuk en kan ik zeker aanbevelen, maar er zoveel meer moois te ervaren.
Dit jaar heb ik mij ten doel gesteld om de noordelijke staten allemaal te bezoeken en wellicht een stukje Canada zeker niet uit te sluiten. Mijn reizen naar de V.S. zijn nooit korter dan 4 weken en niet langer dan 5,5 -6 weken.
Wat ik zou willen zien/beleven
Vertrekkend vanuit Chicago (Grand Central) zou ik mij kunnen voorstellen om een treinreis (Amtrak) te maken naar Washington D.C. waar eenmaal aangekomen in ”the political capitol” er meteen een huurauto wordt afgehaald om overal gemakkelijk te komen. Om vervolgens via Baltimore, Philadelphia, NYC, Long Island, naar Boston te reizen (hele mooie stukjes Amerika). Om dan bv. via de natuurrijke omgeving van Vermont via de Niagra falls vervolgens een stukje Canada aan te doen (Toronto … so beautiful). Eenmaal terug in de V.S. kan de reis ’rechtsaf omhoog’ op de kaart in Michigan state (die keuze zou logisch zijn als de stad Chicago bij aankomst al bezocht en verkend is) om dan te koersen naar Minneapolis (Prince mijn held). Via de plains van North- en South Dakota (uitdagend en agrarische activiteiten) naar Black Hills National Forest (Mount Rushmore & Four Presidents). Inmiddels ligt NYC duizenden km’s oostwaarts en de reis blijft westwaarts gaan; eenmaal in Wyoming aangekomen wordt Yellowstone NP aangedaan!! Vervolgens via andere NP’s richting Portland Oregon (een geweldige stad wier downtown IK MOET zien beleven!). De reis is nog lang niet ten einde … dan staat Seattle op het programma. Ook een heerlijke stad om te zijn en de Cascades (natuur) kan niet overgeslagen worden. Natuurlijk dient Vancouver ook meegepakt te worden en het satelliet-stadje Victoria. Mooi en interessant als stad en natuurlijk zijn er de walvissen/zeehonden in de prachtige omgeving in de straat tussen Vancouver en Vancouver Island … a major point of interest of the vacation.
Wie zoek ik
Man of vrouw, jong of iets minder jong die mijn laaiend enthousiaste interesse voor de V.S. wellicht ook in zich draagt en een dergelijke reis enerzijds mag en moet willen zien en beleven als een toeristische heerlijke vakantie die gelukkig ongeveer 5 weken aanhoudt en anderzijds A) wellicht zelf geïnteresseerd is in meer-dan-alleen een toeristische inslag hebben, ergo een museumbezoek niet als een belasting ervaart oid of B) zich met mijn kladblok- en schrijfmomenten kan dulden want ik heb elke dag een niet-onbelangrijk ’schrijfmomentje’ nodig. Iemand die onconventionaliteit als onderdeel van het leven ervaart en met wie ik kan sparren. Een moeilijk bereikbare heuveltop als een uitdaging ziet en niet als een horde, iemand die mijn plannen (want er zijn altijd genoeg plannen mijnerzijds) wellicht ’dwarsboomt’ omdat zijn/haar plan gewoon beter/leuker/aantrekkelijker is.
Wanneer
Mijn werkgever stelt zich redelijk flexibel op en stelt mij in de gelegenheid tot 7 weken verlof op te kunnen nemen, maar tussen 1 juli-1 september kan deze mij geen verlof toekennen van langer dan 3 weken … dus een no-go voor mij. De mogelijkheid bestaat om half-eind mei te vertrekken (om op tijd terug te zijn rond 1 juli) echter mijn voorkeur gaat uit naar vertrek rond de tweede week september … maar iets later kan ook wat weer betekent dat de Indian Summer met zijn prachtige kleuren (tot mid november) zich mooi etaleert.
Verder zou ik veel meer kunnen inkleuren omdat er zoveel leuks te zien en te beleven valt … maar laat ik het hier even bij laten. Aangezien het mijn vurige wens is om zo lang mogelijk in de V.S. te verblijven (het is er zo enorm groot en zo enorm leuk en interessant) wil ik geen concessies doen aan de reisduur; reisgenoten die 3 weken willen/kunnen gaan kunnen mij niet vermurwen om korter te gaan.
Wat betreft de vorm van vervoer is de trein in te ruilen (maar het is zo leuk om te doen als afwisseling op de auto), maar zie een binnenlandse vlucht (om sneller binnen V.S. grote afstanden te overbruggen) als noodzakelijk kwaad … op de grond gebeurt het. De vorm van overnachten maakt mij eigenlijk niet uit … van eenvoudig op de camping tot een luxe hotel … ik waardeer beide en alles wat er tussen zit. Een tent met een ongemakkelijke afstand tot bv. sanitaire gelegenheden of whatever … het houdt me niet tegen om ook dan een heerlijke vakantie te hebben. Een luxe hotel met alle warmte en pracht … als incidentele opfrisser/uitlaatklep is ook dat iets waar ik naar kan uitkijken. Maar ’what’s out there’ is waar mijn focus ligt … nature, the people, the cities, architecture, art and more.
Wie reageert? Ik bijt niet
Oh … mijn intentie ligt in het vinden van 1 reisgenoot die bij mijn profiel past. Twee (dus in totaal drie personen) of desnoods vier zou kunnen als we in de basis meer-dan-een-beetje overlap/synergie hebben in interesses en karakters.