5 weken Thailand en Cambodja

Hallo allemaal,

Ik ga 1 januari voor de 5e keer naar het o zo mooie en heerlijke Thailand.
Ik heb voorgaande jaren nooit het Noorden bezocht (shame on me…i know) en daarom wil ik dat dit jaar wel gaan doen.
Ik hoef echt niet elke tempel te zien in het noorden maar ik wil wel graag wat highlights hebben gezien. Ik lijk alleen wat in de knoop te komen met mijn planning op een of andere manier.

1 januari kom ik in BKK aan om 07.45 uur hier wil ik graag drie dagen blijven aangezien mijn vriend nog nooit in Thailand is geweest.
Ik wil deze dagen dan gebruiken voor de gebruikelijke toeristen trekpleisters (waar ik zelf toch elk jaar ook weer van geniet). De eerste 2 dagen de tempels in BKK zelf en dan wil ik graag een excursie doen naar de River Kwai (hier ben ik zelf ook nog nooit geweest).

Dan willen we graag de nachttrein naar het noorden pakken, dit schijnt nogal een gezellige reis te zijn als je in het restauratiecoupe zit. Ons plan is om Chiang Mai, Chiang Rai en Pai te gaan bezoeken. Zelf dacht ik aan 6 dagen het noorden.

Vanuit Chiang Rai willen we dan graag naar Cambodja vliegen voor 3 dagen Ankor Wat en 2 dagen Phnom Phen, vanuit daar willen we graag naar Ko Chang.

Hier heb ik al mijn vraagtekens bij allemaal…is dit wel te doen is de planning te strak of kan er hier en daar een dagje af?

Vanuit Ko Chang is alles tot nu toe nog een spannende bedoening en heb ik nog geen idee waar we dan heen willen. Ik zou wel graag terug naar Samui willen. Hebben jullie nog suggesties van leuke eilanden in de buurt van daar?

Terug wil ik iig via Hua Hin dit jaar, ik zorg eigenlijk elk jaar dat ik eindig in Jomtien om daar van het sfeertje op het strand te proeven voordat ik weer terug naar huis vlieg, het ligt natuurlijk best dichtbij het vliegveld dus is het ook nog eens praktisch maar Hua Hin lijkt mij ook prachtig!

Weten jullie toevallig ook hoe het zit met een visum voor Cambodja, ik heb in principe een visum voor Thailand voor 30 dagen (we zitten er met de reis overheen dus eigenlijk zou ik dan een extra visum moeten aanschaffen zijnde het niet dat we Cambodja aandoen). Maar…we doen cambodja al aan rond de 2e week en volgens mij als je dan Thailand weer inkomt is je visum voor Thailand nog maar 14 dagen geldig, klopt dit?

Veel vragen en veel ik ik ik in mijn verhaal…maar mijn vriend heeft totaal geen idee wat hem te wachten staat dus laat staan als die zich bezig gaat houden met een route. Ik wil hem zo graag laten zien WAAROM ik zo verknocht ben aan Thailand.

Verheug me er nu al op…WE tellen de dagen af!

Ik hoop dat jullie wat do’s of dont’s kunnen opperen voor ons! Alvast bedankt!

Groetjes

Debby

Hee Debby,

Zonder je te willen tegenhouden…

Kanchanburi kun je doen met een dagtocht, als je het perse wilt zien.
De brug , de musea , en de begraafplaatsen zijn weliswaar indrukwekkend, maar de echte spectaculaire attracties liggen buiten de stad.

Bij de brug is de Kwai een langzaam stromende brede rivier, ga je echter 50-100 km stroomopwaarts (Daar heet de rivier Kwai Noi) ,
dan wordt het een snelstromende , machtige rivier met watervallen, en hier en daar een draaikolk. Gecombineerd met fantastische natuur, is
de Kwai daar veel spectaculairder.

Niet te missen is Erawan Nationaal Park, met vele watervallen , in een prachtige natuurlijke setting. Anderhalf uur rijden van K’buri.

Mijn punt is: K’buri doe je niet in een dag, dan mis je de echte hoogtepunten, dan maar de volgende reis.

Je punt over het visum klopt: Het zijn geen 14, maar 15 dagen.

Hans.

Hee Debby,

In je verhaal missen we ook nog de informatie in hoeveel weken je dit alles wilt “proppen”…

Hans.

@hans2007

Hoi Hans,

Wij gaan alles in 5 weken proberen te proppen :wink:

Valt wel mee toch!

Via Wereldwijzer app

Hee Debby,

Dat is een strak plan !

Een logische volgorde zou zijn : Bangkok-Kanchanaburi- Hua Hin- Trein naar BKK-Trein naar Chiang Mai- Vlucht naar Siem Reap

Let op! Ik denk niet dat er vluchten Chiang Rai-Siem Reap bestaan, wel Chiang Mai-Siem Reap vermoed ik, en anders via BKK.

Phnom Penh-Koh Kong-Ko Chang-ander eiland Koh Maak of Koh Kood-Pattaya

Koh Kong ken je waarschijnlijk niet, maar heb ik erin als tussenstop, omdat PP-Ko Chang te doen zou zijn in een dag,
maar dan moet je A. heel vroeg vertrekken en moet B. alles meezitten.
Het is tevens een ideale plaats om van al je valuta af te komen,want je kunt er betalen in riel, dollar of baht.

Let er ook op dat de Aziaten ook vakantie hebben vanaf 1 januari, dit duurt een week ongeveer.
Binnenlandse vluchten zitten dan vaak vol.

Hans.

Hoi Hans,

Jaaa bijna is het dan weer zover. Inmiddels de eerste 1.5 week vast gezet. 2 dagen bangkok, dan naar Phnom Phen voor 2 dagen en vanuit daar de ibis giant bus naar siem reap pakken vervolgens blijven we daar sowieso tot de 11e en als we het echt super vinden blijven we daar nog. Vanuit daar willen we een vlucht naar Chiang Mai nemen…die bestaan via air Asia. Vanuit daar Chiang Rai, dan naar beneden in een paar dagen richting BKK om daar een vlucht te pakken of een boot naar de eilanden!

Nog 10 dagen…kan niet wachten!!

Via Wereldwijzer app

We moeten overigens hier en daar wel wat plannen moeten laten varen m
ik wil ook niet alleen maar reizend zijn…genieten moet ook!

Via Wereldwijzer app

Ja Debby,

Ik zou bijv. Chiang Rai laten lopen.Wanneer je Chiang Mai en Pai al op je lijstje hebt staan, voegt dat weinig toe.
Pai is ook dichterbij (3 uur) dan Chiang Rai (4,5-5 uur)
Tevens is het zo dat mensen vaak langer in Pai blijven hangen dan gepland, ik kan het weten, ik was zelf ook “slachtoffer”…

Dara Reang Sey Hotel is een goede keuze, wanneer je in Phnom Penh bent. De eigenaresse kan je helpen met alles.
Vergeet niet Cambodjaans te gaan barbequen , dat is anders, toch een beetje hetzelfde maar vooral leuk !

Hans.

Hi Hans,

Ja Pai hoor ik heel veel goeds over en allemaal mensen die blijven hangen dan. Wat was de reden dat jij bleef hangen?

en de tip over het cambodjaans ga ik zeker navolgen, hotel in Phnom Phen hebben we al…maar bedankt!

Via Wereldwijzer app

Van BKK airport gaat een v.i.p bus naar Hua hin ,vertrekt van level1 bij gate8 kost 305 bath tijden enz op internet
wist je dat je naar en op ankor wat heel goed kunt fietsen zo zie je nog veel meer

Dank je voor je tip van Hua Hin, ik ga daar zeker naar kijken.

Fietsen op de Ankor had ik gehoord …ik hoor alleen dat veel mensen ook spijt hadden om dat te doen ivm de hitte en dan die afstanden. En daarbij ben je je eigen gids

Via Wereldwijzer app

Wij hebben daar geen gids gehad verdiep je van te voren met een reisgids of op internet
En of je nu loopt of fietst wij vinden fietsen in thailand ook prima tot je afstapt pfff.Maar doe de ankor wat in 2 dagen ga op tijd op stap stop om n uur of 3 en zorg dat je een hotel hebt met zwembad lekker relaxen

Je kunt sinds kort ook e-bikes huren. Binnen het park kun je indien nodig ook gewoon bijladen. Lekker flexibel en geen gedoe met tuktuk/remork chauffeurs.

Leuke tip van die e bikes nog ffe aan mn zoon doorgegeven vertrekt vanavond naar bkk

Zomaar een opmerking tussendoor…

Heb je een double/triple entry voor je visum voor thailand? Als je na Cambodja nog terug Thailand in wil moet je namelijk een double of triple (naam zegt het al, twee of drie keer de grens van Thailand over) visum hebben. Tenzij je natuurlijk eerst alles in Thailand doet en van Cambodja weer naar huis vliegt, dan is een gewoon visum voldoende.

Heel veel plezier alvast!!

Over land 15 dgn met een vlucht 30 kijk maar terug ovër de visum aanvragen op het forum

ipatty ik kom aan in Thailand en blijf eerst 2 dagen in BKK. Dus als ik opnieuw het land in kom is mijn visum weer opnieuw 30 dgn geldig at least dit is wat de dame van het Thais consulaat mij vertelde…

Via Wereldwijzer app

Als je opnieuw binnenkomt krijg je weer geen visum maar een visuvrije entree. Over land krijg je 15 dagen, door de lucht 30.