5 redenen om naar Mexico te emigreren

tenzij ze me bij het INM met de voorbije jaren aan het lijntje hebben gehouden: eerst 2 jaar FM3, dan FM2.
Na 2 jaar FM2 kan je de mexicaanse nationaliteit aanvragen maar die procedure duurt wel minstens een jaar.

hmm zover mij bekend is, was het eerst 4 jaar FM3 alvorens een FM2 te kunnen bemachtigen…en dan weer 4 jaar FM2 voordat je de nationaliteit kan aanvragen

en Mmarc…ik wilde even doorgeven dat ik je een privebericht had gestuurd

eerst FM3 dus
Elk kantoor kiest blijkbaar hoelang je moet blijven verlengen als ik het goed versta…

Maar wat mij verrast is dat jullie het hebben over nationaliteit, dit wil ik eens navragen bij migratie of je dan uiteindelijk als residente permanente (inmigrado) per se de mexicaanse nationaliteit moet hebben

Hai Hitchhiker,

Ik en mijn vriend zijn van plan om over een jaar of 2 naar mexico te gaan wonen. We willen heel graag uit de stad naar de natuur en zo simpel mogelijk leven en mexico is een prachtig land en ik ben geinspireerd door Castaneda dus we gaan binnenkort naar mexico. Heb je enige tips over wonen en werken buiten de steden?

Alvast bedankt

Benmerieme

Hey benmerieme

Ik woon sinds anderhalf jaar met mijn man in Misantla, een kleine stad op de boerebuiten in de staat veracruz. Als je op zoek bent naar een mooie omgeving, is deze staat absoluut een aanrader. Wij zitten op 40 min rijden van de kust maar toch midden in de bergen, de landschappen zijn adembenemend en geven mij steeds zoveel energie om vanalles te doen. Heel het jaar door is het groen en de soorten vegetatie zijn oneindig. Overal vind je stroompjes, rivieren en watervallen in de vrije natuur.
Binnen een jaar of drie gaan we bouwen op een stukje grond enkele kilometers hiervandaan, in een dorpje met ongeveer 70 inwoners, 1 kapelletje, 1 basisschooltje en 2 of 3 kleine winkeltjes. Als je kunt wennen aan een minimum luxe en verlangt naar een back to basics leventje in alle rust, met een paar dieren, een moestuintje (alles kan je hier kweken), omringd door mensen die niet vergeten zijn hoe je kan genieten van vandaag en blij zijn met wat je nu hebt, dan zou ik durven de stap te zetten. De mensen zijn eenvoudig, open, vrolijk en zeer gastvrij. Dit wordt wel gezegd van alle mexicanen maar jammer genoeg zijn de mensen in de grote (wat ik noem “Europese” steden) hoe langer hoe meer gejaagd en wantrouwig.
Wat werk betreft moet je heel geduldig kunnen zijn. Alles hangt af van wat je graag wilt doen én wie je kent in mexico. Ik ondervind dat de mensen geen interesse hebben in mijn studies, belgisch diploma of ervaring. Alles gaat trager en moeizamer als je geen contacten hebt, maar als je vastberaden hebt en je je niet stoort aan de paso a paso mentaliteit hier dan kom je er, en vind je zeker iets! Succes, Hanna

Hoi Hanna,
Bedankt voor je reactie, het is fijn om te weten dat hoe je leeft beschrijft, dat het mogelijk is,want dat is precies wat wij willen back to basic.
Vraagje: hebben jullie ter plekken naar woningen gezocht of van te voren geregeld? en hoeveel ongeveer kan je rondkomen per maand met woonkosten?
Alvast bedankt en geniet er van.

Groetjes
Benmerieme

Hey

klein verschil is dat ik alleen vertrokken ben, mijn man is mexicaans en we hebben mekaar hier leren kennen. Wij huren momenteel zeer goedkoop omdat het huisje van 1 van mijn schoonbroers is. Buiten het centrum huur je wel over het algemeen goedkoop hoor, in het centrum van de stad reken je best op minimum 1500 pesos per maand en meer, afhankelijk van type huis natuurlijk. Ik raad je zowiezo aan van dit op goed geluk te doen, probeer niet van daaruit te zoeken, heeft weinig zin. Eén ding moet je leren, de mensen hier zijn veel minder georganiseerd dan wij en hebben een verschillend idee over praktische aanpak. Als je ergens aankomt waar het je bevalt, koop de plaatselijke krant daar vind je wel genoeg zoekertjes en beter nog, loop rond, de mensen hangen gemakkelijk bordjes uit.
Met zn tweetjes komen wij maandelijks rond met 4 a 5000 pesos/maand, zonder al te speciale uitgaven is dit goed te doen (met ook lage huurprijs, geen kabeltv, geen benzinekosten, gesubsidieerde electriciteit, putwater,…). In grotere steden als xalapa of veracruz bijvoorbeeld is alles een stuk duurder natuurlijk. Al enig idee over de regio die jullie willen opzoeken?

saludos, hanna

eej man ikvind hetook heel dolletjes!
zie je in MExico!!

Dag mensen… Ik zit er zelf ook aan te denken om naar mexico te gaan verhuizen… Nu heb ik alleen de vraag… Hoe ga ik dat aanpakken… Ik heb hier flink wat onderwerpen gelezen en bekeken… Ik zie vanalles voorbij komen waar ik zelf geen verstand van heb… Zoals : fm2 fm3… Kan iemand mij vertellen wat dit inhoud… En heeft iemand tips wat k allemaal moet uitzoeken en regelen voor een verblijfsvergunning in mexico…

als toerist mag je hier 6 maanden blijven…daarna moet je het land uit…wil je langer blijven dan moet je een baan regelen…als je een baan hebt kan je een verblijfsvergunning regelen (fm3) en die is een jaar geldig waarna je hem kunt verlengen

Bedankt voor je antwoord… En hoe zit dat verder met een inburgeringstest… of zijn er verder geen bepaalde dingen die je moet regeln…

geen test, gewoon veel papieren nodig…

als je eens tijd hebt: http://www.inm.gob.mx/

Mijn moeder is Mexicaans, en sinds kleins af aan ga ik met haar op vakantie naar mijn familie in Manzanillo vlakbij Guadalajara.
In Mexico zijn de mensen gemoedelijker, en zeer open. Familie betekend daar alles, en dat is toch één van de mooiste dingen.
Ik heb nu 2 jaar een vriend en hij is al 2 keer mee geweest naar Mexico. Hij was meteen verkocht… Nu denken we er aan om alles hier achter te laten en daar een nieuw leven te beginnen, natuurlijk is dat niet simpel want we hebben hier een vaste job en zeer veel zekerheid.
Zijn er mensen die verhuist zijn en nog steeds gelukkig zijn?

Ja zeker, ik woon er al jaren en nog steeds ontzettend gelukkig :slight_smile:
Natuurlijk is het wel een grote stap en Mexico is geen land met vele zekerheden zoals we in NL/Belgie gewend zijn.
Dus een goede voorbereiding is wel aan te raden. Vloeiend Spaans spreken is bijv erg handig.
Houd er ook rekening mee dat salarissen een stuk lager liggen dan in NL. Wees dus bereid om genoegen te nemen met (een stuk) minder.