5 mooiste plekken in Europa

Wat zijn voor jou de 5 mooiste plekken of gebieden in Europa?
Er is in Wereldwijzer Reiscafé al een topic over de mooiste plekken in de wereld. Het valt op, dat er zo weinig plekken in Europa bij staan. Vandaar deze oproep.

Willekeurige volgorde:

Praag
Rome
Bergen Noorwegen
Dublin
Catalonië

Mooie/leuke plekken vind ik dit maar ik kan er zeker nog wel 20 bijzetten die ik even leuk vind. Europa is een geweldig continent waar je op woestijnen en regenwoud na alles hebt. Vooral cultureel gezien is het enorm divers natuurlijk. Zeker als je jong bent is het geweldig, uitgaan is in vrijwel heel Europa geweldig (op Italië na). Moet walhalla zijn voor al die jonge afgestudeerde Amerikanen die een Eurotrip komen doen.

     Europa heeft wel een halfwoestijn Bardenas Reales (Tudela-Arguedas) in Spanje op zo'n 70km van de Pyreneeën. http://turismobardenas.com/

1.Parijs, regelmatig 5 tot 9 dagen voor de vele historische gebouwen, musea, ritjes met de metro, parken, bij voorkeur in Augustus.
2.Lofoten, kamperen (maar een maand rondreizen op IJsland met eigen auto vond ik ook bijzonder, met boot via een paar dagen Faeröer).
3.Zuidoost-Frankrijk, van Annecy tot Cannes: combi van kust, bergen, meren, rivieren, stille dorpjes, zonnewijzers, regelmatig geweest.
4.binnenland van Spanje in de lente: historische plaatsen zoals Toledo, Salamanca, Trujillo, verlaten dorpen en kastelen. Lees “Spanje” van Rik Zaal voor inspiratie.
5.Toscane & Umbrië, historische stadjes en fraaie landschap in de lente of nazomer

De Zwitserse Alpen staan bij mij in ieder geval op 1!

@corzijlstra Wat vind je zelf de 5 mooiste plekken van Europa?

Slovenie, Rome, de Azoren, La Palma, de Veluwe in de herfst.