5/6 maanden Aruba, praktische vragen

Dag allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een stageplek voor 5/6 maanden en Aruba is een van mijn opties.
Echter, ik rijd geen auto. Het is voor mij dus wel belangrijk dat het openbaar vervoer redelijk goed geregeld en betaalbaar is of dat ik mijzelf met de fiets kan redden. Zijn de taxi’s duur op het eiland?

Daarnaast vind ik het best lastig om een keuze te maken tussen Aruba, Sint Maarten en Curacao. Alle tips en aanbevelingen zijn welkom.

Het verschil tussen de eilanden is groot. Vooral voor veiligheid zou ik zeker voor Aruba kiezen, dat scheelt nogal ten opzichte van de andere twee eilanden, zeker als meisje alleen. Het openbaar vervoer hier is absoluut niet duur, maar beperkt. De Arubus kan je maar op een paar plekken op het eiland brengen, het hangt er dus maar vanaf of de locatie waar je wilt wonen en werken een beetje aansluit. Er rijden ook een groot aantal minibusjes die ook heel goedkoop zijn, kwestie van hoogstens een paar gulden, die hebben een minder vaste route. Je moet je ter plaatse even orienteren of dat gaat werken. Fietsen is ook een niet altijd even verstandige optie Er zijn weinig fietspaden en de automobilist houdt hier weinig rekening mee. Bovendien is het gewoon heel warm en in de felle zon fietsen geen goed plan. Taxi’s zijn duur want gericht op het toerisme. Dat is alleen maar een optie als er geen andere mogelijkheid is zou ik denken.
Je zou misschien het beste eerst eens contact met een stagebureau op kunnen nemen, dan kun je kijken of er stages voor je zijn en wat die te bieden hebben, op welke locatie en of dat allemaal haalbaar is We hebben hier heel veel stagiairs op het eiland hoor, dus ik denk niet dat het niet hebben van een rijbewijs zo’n groot probleem vormt. Succes.

1 like

Bedankt voor je reactie, Grumpy. Ik begrijp dat jij op alle drie de eilanden bent geweest?

ja inderdaad ik ken de voormalige Antilliaanse eilanden tamelijk goed, heb ze meerdere malen bezocht. En Aruba natuurlijk heel goed want daar woon.ik.

1 like

Zijn er ook bepaalde plekken op het eiland die je beter kan vermijden met betrekking tot huisvesting? Hoe zou je de mensen op het eiland omschrijven? Wat zijn in jouw ogen minder leuke dingen aan Aruba? Bedankt alvast! :slight_smile:

ik zou mijn woonplek laten afhangen van de stageplek, dat is wel zo handig. Pas als je weet waar je terecht komt kun je gericht naar een woonplek zoeken. Veel stagiairs zitten in bijv. Perle d’Or maar er zijn veel meer appartementencomplexen waar je prima kunt verblijven. De Arubanen zijn hartelijk en gastvrij. Aruba kent meer dan 40 verschillende nationaliteiten en daar gaat men soepel en zonder onderscheid mee om. Arubanen spreken meestal meerdere talen. De voertaal is Papiamento maar Engels wordt zeker veel gesproken en Nederlands minder en minder helaas. Spaans, wat verwantschap heeft met Papiamento is eveneens een belangrijke taal. Ikzelf vind het enige nadeel aan Aruba dat je alleen maar per vliegtuig weg kunt, er is geen bootverbinding met een van de andere eilanden vanwege de afstand en de sterke stroming. Ook is er weinig cultuur. Een theatervoorstelling is een uitzondering, dat mis ik wel eens. Verder is het eiland redelijk duur omdat alles geimporteerd moet worden, maar dat geldt voor de andere eilanden evenzo. Aan de andere kant, je kunt er echt alles krijgen wat je nodig hebt en het eiland is een van de meest welvarende van de Cariben.

Grumpy, wederom enorm bedankt voor je waardevolle reactie. Ik moet zeggen dat ik wel enthousiast wordt. Ik was eerst wel erg enthousiast van Sint Maarten, maar Aruba lijkt toch ook een erg fijne optie.

Sint Maarten is erg duur en behoorlijk crimineel. Leuk is wel de Franse kant met een prima keuken, maar persoonlijk vind ik dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Ik denk dat je je op Aruba meer relaxed zult voelen

1 like

Thanks again! Ik denk toch dat ik voor Aruba zal gaan. Ik heb momenteel eerst geen vragen meer, maar ik zal ongetwijfeld nog wel weer vragen hebben verderop in het proces. Voor nu eerst hartelijk bedankt.

Ik heb een eerste oriënterend gesprek gehad met de stagecoördinator. Hij is zelf ook op alle bestemmingen geweest. Hij is zelf niet zo enthousiast over mijn voorkeur voor Aruba vanwege twee redenen. Hij zegt dat ik heel erg afhankelijk ben op het eiland ivm dat ik zelf geen auto tot mijn beschikking heb. Dat het OV niet ideaal is en dat ik dan steeds met mensen mee moet rijden 's avonds omdat de taxi’s erg duur zijn. Hij vindt dat niet handig en denkt dat ik nog vaak aan zijn waarschuwingen terug zal denken, mocht ik wel wel doorgaan met mijn Aruba plan. Ten tweede zal het voor mij moeilijker zijn een stageplaats te vinden op Aruba. Ik studeer HBO-rechten. Aangezien er een master opleiding bestaat op Aruba, zal de voorkeur voor stagiaires uitgaan naar lokale mensen die aan de universiteit studeren en niet naar een HBO-studente. Hij was zelf iets enthousiaster over Sint Maarten. Zelfde verhaal qua OV. Lastig…

Wat stageplek betreft kan hij wel gelijk hebben maar qya ov valt get reuze mee. Die kleine taxibusjes rijden overal. Als het lukt voor aruba ga dan vooral in een app. Complex met meerdere stagiairs zitten zoals perle d’or dan zul niet veel hinder daarvan hebben

Het is zeker dat je weinig kans hebt als je een stageplek zoekt vanuit het buitenland, mbt een specifieke opleiding, terwijl er op Aruba eenzelfde opleiding is.
Het klopt dat in bijna alle gevallen de student uit Aruba voor gaat op vrijwel iedere stageplek. Logisch ook lijkt mij.

Sint Maarten zou ik als stagiair dus NIET kiezen. Je begeleider moet daar zeker plaatsen vullen ofzo want ik kan me niet voorstellen dat iemand het aanraad om een vrouw alleen daar te laten gaan. NL deel is gezellig met je maten op bepaalde plaatsen maar daar ga jij vast niet heen. Het uitgaansleven is (net als op Aruba) slecht tot zeer slecht. Sint Maarten is echt ontzettend duur met boodschappen, Aruba is er niks bij. De keren dat ik er was (juli, aug) was t echt geen doen met de hitte. Ik ben echt een hoop gewend maar daar is de hitte echt niet normaal. Je loopt helemaal leeg. Een vriendin van me is begin dit jaar teruggekomen en die zei ook dat je daar als vrouw echt niet normaal kan lopen, continu lastiggevallen. Zonder auto ga je daar ook helemaal niks doen plus dat je daar alleen maar in de file staat. Franse deel is mooi maar daar heb je de euro dus dat maakt t ook al gelijk minder. Sint Maarten,…niet doen!

Op Cura is veel meer leven en kan je iedere dag uitgaan als je dat zou willen. Mij trekt t niet zo omdat ik tussen alleen maar NL sta. Ik dacht dat t wel meeviel maar de mensen/sfeer is compleet anders dan op Aruba. Qua uitgaan is Cura wel echt leuk maar om te wonen kan je naar mijn mening echt veel beter op Aruba zitten.

Bedankt voor je reactie. Op dit moment lijkt het wel kiezen tussen kwaden. Het gekke is dat er bij ons aardig wat oud-studenten zijn die naar Sint Maarten zijn geweest voor een stage. Ik ben nu toch ook andere gebieden aan het onderzoeken (niet in het caribisch gebied)
Lastig

Het is altijd lastig om af te gaan op de ervaringen van een ander. Je zou eigenlijk eens een kijkje moeten nemen maarja je kan ook niet overal ff heen om te koekeloeren. Vakantie en wonen is sws al heel anders. Klimaat is wel heel lekker hoor;) succes!